30dagers ufordringen · Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Dag 7| 30 dagers utfordringen

Siden jeg ikke fikk postet denne faste posten her på tirsdagen pga internetten var borte er dagene litt forskyvet. Men det sier ikke noe på innholdet! Under får dere tre boktips!

Dag 7: 3 bøker du kan anbefale

USA, 1931. Jacob er en 23 år gammel veterinærstudent. Skjebnens luner kaster ham ut i en vagabondtilværelse sammen med et annenrangs sirkus hvor han får jobb som dyrepasser. Her møter han Marlena, en av stjernene i forestillingen, og Rosie, en elefant som ikke vil la seg trene. Dette er en burlesk fortelling om kjærlighet, vennskap og mot i depresjonstidens USA.

Les min mening om boka her!  Har du sett filmen? og liker den godt? Da liker du helt sikkert boka også! Vann til elefanter er en bok som skal leses igjen av meg! Den er har litt spenning,drama,romanse og humor.

Seattle, 1942; ungdomskjærestene Keiko og Henry blir skilt fra hverandre under dramatiske omstendigheter under krigen. En parasoll og en plate med jazzmusikk blir gjemt bort i kjelleren på Hotel Panama, sammen med minnene de har skapt sammen. 44 år senere er Henry blitt enkemann og bor fortsatt i Seattle. Plutselig en dag dukker tingene fra Hotel Panama opp. Målløs setter Henry i gang letingen etter sin ungdomskjærlighet. Hva skjedde med Keiko og familien? Vil han noen gang se henne igjen? Boken gir en unik innsikt i historien om interneringen av familier med japansk avstamming etter Pearl Harbor, og leserne får et fascinerende innblikk i Seattles Chinatown og Japantown. Hotellet på hjørnet av Bitter og Søt er en følsom kjærlighetshistorie som lever opp til ordene i tittelen.

Les min mening om boka her! Kort fortalt: en kjærlighets historie som er rammet inn av historiske hendelser.

Paris, 16. juli 1942. Sara er en ti år gammel jødisk jente som er tvunget til å låse inn lillebroren sin i et skap for å gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert.

I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av Vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til å stille en rekke spørsmål ved sitt eget liv. Boka er filmatisert.

Denne boka har jeg ennå ikke fått skrevet en bokomtale om,men kan kort si at jeg likte boka utrolig godt. Det var en av de få bøkene som jeg har lest i år som har grepet meg. Anbefales !

Noen bøker du anbefaler?

3 thoughts on “Dag 7| 30 dagers utfordringen

  1. Tilbaketråkk: 30 dagers utfordring |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

