Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Bokomtaler: Matched,Vann til elefanter og Veronika vil dø

Denne gangen slår jeg sammen 3 bokomtaler, det er matched av ally condie, vann til elefanter av sara gruen og veronika vil dø av Paulo coelho.

I Samfunnet er det funksjonærene som bestemmer. Hvem du skal elske. Hvor du skal arbeide. Når du skal dø. Cassia har alltid stolt på systemet. Ingen høy pris å betale for et langt liv, en perfekt jobb, den ideelle ektefelle. Så da bestevennen viser seg på skjermen som hennes match, er hun ikke i tvil om at han er den rette for henne. Ikke før et annet ansikt, et kort øyeblikk, dukker opp på skjermen før den går i svart. Snart stilles Cassia overfor umulige valg, mellom Xander og Ky, mellom den trygge tilværelsen hun kjenner, og en vei ingen annen har våget å gå før – et valg mellom lojalitet og lidenskap

Min mening:
Dette var min første «dystopiske» roman  som også  faller under Young Adult sjangeren . Det er en enkel og bra skrevet roman som tar for seg et utopisk samfunn hvor da hovedpersonen Cassia lever med sin familie. «Matched» er første boka i serien,og neste bok heter «Crossed» .  Kan ikke si noe særlig mer uten å røpe handlingen,men likte godt hovedpersonen Cassia og skildringene til forfatteren Ally Condie. Anbefales for de som liker romanse/litt speninning blandet inn i en lettlest roman.

USA, 1931. Jacob er en 23 år gammel veterinærstudent. Skjebnens luner kaster ham ut i en vagabondtilværelse sammen med et annenrangs sirkus hvor han får jobb som dyrepasser. Her møter han Marlena, en av stjernene i forestillingen, og Rosie, en elefant som ikke vil la seg trene. Dette er en burlesk fortelling om kjærlighet, vennskap og mot i depresjonstidens USA.

Min mening:
Forut før jeg leste boka hadde jeg sett filmen med Robert Pattinson og Reese Witherspoon i hovedrollene. Filmen likte jeg godt, og etter å lest boka så føler jeg atjeg fikk en mer dybde. Skulle ha lest boka forut for filmen,men det ble litt bakvendt land denne gangen. Når det er sagt vil jeg si at dette var en fin og vakker fortelling som drar deg gjennom nesten hele følelsespekteret. Jeg vil si at boka og filmen er nesten jevngode,og det er ikke alltid det er tilfellet . Det er noe forskjeller mellom boka og filmen,men ikke store.Anbefaler sterkt denne boka,og den er lettlest attpåtil. Liker måten forfatteren veksler mellom nåtid og fortid. Hun gjør det på en bra måte så det er en rød tråd gjennom det hele.

Veronika er ung og vakker og har alt. Likevel er hun ikke lykkelig, noe mangler i livet hennes. Hun bestemmer seg for å dø og tar en overdose sovetabletter, bare for å våkne litt senere på nærmeste sykehus. Der blir hun fortalt at selv om hun er i live, har hun bare noen få dager igjen å leve. Fortellingen følger Veronika gjennom disse dagene mens erfaringene hun gjør får henne til å stille spørsmål ved hva galskap er, før hun forstår at hvert øyeblikk vi lever er et valg vi alle gjør mellom å leve og dø.

Min mening:
Før denne boka hadde jeg prøvd meg på «Alkymisten» av Paulo Coelho,og den falt ikke helt i smak for min del(les min mening her). Generelt med forfatterskapet med Paulo Coelho er vel at han bruker filosofi mye som en form som virkemidddel,og det gjør også at leserne underveis må ta stilling til ting.  Denne boka (Veronika vil dø) er en av de bøkene hvor filsofi spilte en rolle,men jeg likte denne her mye bedre enn «Alkymisten». Den er enkel og lettlest bok hvor psykiatri er et gjenngående tema.  I boken følger vi «Veronika» og hennes opphold på et hjem/asyl for de med som er psykisk syke etter at hun prøvd å ta selvmord.. Kapitlene er korte og veksler mellom ulike pasienter syn på Veronika og hvordan hennes ankomst har igjen fått dem til å tenke på hvorfor de egentlig kom ditt.

En ting som jeg må si er vel at slutten var ikke som jeg forventet meg(ikke noe negativt med det). Var en annerledes vri og slutt på  en bra bok.

Har du lest noen av disse bøkene?
Hvis ikke anbefaler jeg de.

— Kilde: Matched av Ally Condie, Vann til elefanter av Sara Gruen, Veronika vil dø av Paulo Coelho. Bildene er hentet fra hver sin side som er linket til ovenfor.

 

17 thoughts on “Bokomtaler: Matched,Vann til elefanter og Veronika vil dø

  1. Så fine anmeldelser, Nina. Jeg har bare lest Matched av disse tre, jeg lånte Vann til elefantene på biblioteket i fjor men det endte opp med at jeg lånte den bort til mamma så jeg rakk ikke å lese den selv he he.

    Jeg vil absolutt anbefale deg på det sterkeste å lese Dødslekene(eller The Hunger Games om du vil) av Suzanne Collins. Det er også en dystopi ungdomsbøk, første i en knallgod trilogi.

    1. Takk Mari! Gleder meg til andre boka i serien som Ally Condie skriver! Likte somsagt «Matched» veldig godt! Anbefaler de andre to også!

      Har hørt mye om «Dødslekene», og skal nok få lest den serien også!:) Hørt at den bokserien skal bli filmatisert og kommer på kino iløpet av 2012.

  2. Jeg har ikke lest noen av de bøkene, men et par venner av meg har lest flere av de og sier de er bra. Jeg må vel finne meg noen høstbøker. Men jeg må også finne meg tid til å sette meg ned for å lese dem 😉

  3. ‘Veronika vil dø’ er en personlig favoritt. Likte den bedre enn ‘Alkymisten’. Man må lese Coelho når det passer inn i situasjonen man befinner seg i, ellers så kan det fort vekk bli pretensiøst og klisjéfylt. ‘Matched’ likte jeg ganske godt, den skiller seg positivt ut i den enorme massen som finnes av YA-romaner. ‘Vann til elefanter’ har jeg stående i hylla. Der har den stått ganske lenge. Fin tittel, og fint omslag på den utgaven jeg har, men jeg er skeptisk allikevel. Kjøpte den ganske billig på tilbud en gang, før den ble filmatisert… 🙂

    1. Helt enig med deg med tanke på Coelho. Han skriver bra,men som du sier et kan bli fort pretensiøst og klisjé fylt. Anbefaler Vann til elefanter , det er en enkel og lettlest roman. Men filmatiseringen av boka har nesten blitt gjort til punkt og prikke. Bare noen forandringer her og der,og i boka er det med en karakter som ikke er med i filmen.

  4. Jeg har lest både Matched og Veronika vil dø, og likte dem begge veldig godt. Gleder meg veldig til Crossed. Dystopisk YA er min store obsession for tiden. Hvis det falt i smak, vil jeg anbefale Divergent av Veronica Roth på det sterkeste. Fantastisk bok! Vann til elefantene har jeg ikke lest enda, men elsket filmen, så jeg må nok kjøpe boken også.

    1. Gleder meg veldig mye til Crossed også! Først visste jeg ikke helt at det ble flere bøker om Cassia og hennes verden. så jeg ble litt paff når jeg leste slutten,men må le litt da jeg bladde til slutten av boka der det stod at «crossed» var neste bok. hehe^^;
      Skal sjekke t Divergent av Veronica Roth! Hørt mye bra om den!

  5. Tilbaketråkk: Only the beginning |
  6. Vann til elefanter filmen har jeg sett, og synes den var veldig fin! Veronika vil dø har jeg både lest og sett på film…men jeg er ikke fan av Coelho. Alkymisten synes jeg var utrolig kjedelig, Veronika vil dø er litt bedre, men ingen favoritt for å si det sånn!

    1. Helt enig med deg at Vann til elefanter er fin! Boka er også det! Vet ikke helt hvor jeg har Coelho heller, ingen av bøkene hans som virkelig har «bergtatt» meg. Alkymisten var tung og forvirrende,og veronika dø var fin og bra skrevet. Bedre enn alkymisten.

  7. eg har lese Veronika vil dø, den er sterk, trist og fin på same tid! heilt sidan eg las den har eg anbefalt den vidare til folk som gjerne vil ha eit innblikk i psykriatrien og det å vera psykisk sjuk/pårørande.

  8. Tilbaketråkk: August |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

