Inspirasjon og tips · om min hverdag

Plukk opp strikkepinnene og senk skuldrene…

Jeg begynte å lære strikke da jeg gikk i fjerde eller femte klasse på barneskolen og jeg husker hvor glad jeg var da jeg greide å strikke en liten remse som skulle forestille et skjerf, uten å spørre om hjelp.  Den hadde sine «skjønnhetsfeil» med et par hull her og der, og skjerfene mine (som noen ganger skjer nå også) har en tendens til vokse / minke i bredde underveis i prosessen. Jeg har en mistanke om at maskene formerer seg når man ikke følger med, og det har IKKE noe med at jeg ved en feiltakelse mister eller på en merkelig måte lager flere masker på egnehånd. hehe🙂

Min strikkekoffert med ulike strikkepinner og målebånd m.m.  Ehm. Ser ut som jeg må tørke litt støv av denne.

Helt siden jeg plukket opp strikkepinnene da jeg gikk på barneskolen, og til nå har jeg hatt  gleden av å strikke. Jeg kan ikke skryte på meg at jeg har strikket utallige skappel gensere eller buksedresser til de minste. Men jeg trives godt med å strikke enkle skjerf, pannebånd, pulsvarmere eller bokmerker(ja, det går an å strikke bokmerker.).  Jeg vil heller ikke si at jeg er ekspert , men en glad amatørstrikker som er mest aktiv i høstmånedene og på vinterstid. Det er ikke nødvendigvis at jeg trenger store prosjekter heller for å oppleve den gleden man får av å strikke.  Jeg føler at jeg senker skuldrene litt ekstra og tankene får et helt annet «fokus», der jeg strikker runde etter runde med masker.   Jeg lærer stadig noe nytt der jeg starter på nye prosjekter, og det hender jeg mister litt tålmodigheten underveis, og plukker gjerne opp et nytt prosjekt hvis jeg står fast. Det igjen kan være en ulempe hvis man ender opp med X antall uferdige prosjekter liggende rundt omkring i huset. Men jeg er blitt mye flinkere med årene og holder meg gjerne til ett prosjekt om gangen.

Bilderesultat for knitting

Strikking har hjulpet meg med å senke skuldrene og slappe av i de periodene hvor det har vært mye stress på jobben, men også når jeg har hatt for mange tanker som har svirret rundt i topplokket. Tanker som ikke har lagt seg helt til ro, og som blir gjerne blir»dirigert» en annen vei når jeg plukker opp strikkepinnene og begynner å strikke.   For all del trenger jeg nødvendigvis ikke å være stresset for å begynne på et strikeprosjekt, men det hjelper på hvis jeg er i en periode hvor jeg har mange «baller i luften».   Strikking (og vel som annet håndarbeide) er bra for topplokket og holder «de små grå» i sjakk.  Så det er bare å plukke opp strikkepinnene og begynne!

File:Knitting Perfection.jpg

Det å lære seg og strikke er enkelt, og det eneste det krever av deg er litt tålmodighet i oppstartfasen hvor du gjerne prøver og feiler litt.  Noen er et naturtalent og greier å strikke genser på første forsøk, mens andre som meg trenger litt tid før de starter på store prosjekter. Spør gjerne en kollega på jobb, en i familien eller rett & slett noen du kjenner, om de vil lære deg å strikke. Finner du ikke noe strikkeglade sjeler som har  tid til å lære deg strikking, er det en flust av strikke & hobby blogger på nett hvor du kan hente inspirasjon fra, og ikke minst videoer på Youtube som kan lære deg å strikke. Husk øvelse gjør mester og noen gangere må du gjennom en del prosjekter hvor kanskje resultatet ikke er helt som du forestilte deg. Da er det bare å forsøke videre og ikke gi deg!  Så det skal ikke mangle på inspirasjon eller hjelp hvis man ønsker å prøve seg frem!  Besøk gjerne ditt lokale bibliotek for å ta med deg bøker om strikking! Personlig har jeg funnet mye hjelp og inspirasjon i bøker jeg har lånt på biblioteket.

Wool, Knit, Knitting Needles, Basket, Colorful, Hobby

Det å strikke kan også skape et visst samhold og det er noe jeg er vitne til hver torsdag i kaféen som er rett ved siden av biblioteket jeg jobber på. Hver eneste torsdag uansett om det regner eller snør, så møtes det en gjeng hyggelige og strikkeglade damer for å ikke minst strikke, men også snakke løst om alt og ingenting.   I bibliotek verden er det bl.a. på ulike Deichmanske filialer blitt arrangert «Strikk & lytt«, hvor det (hvis jeg husker riktig) er en bibiotekar som leser utdrag fra en bok eller en novelle, mens de fremmøtte kan slappe av & strikke.  Så for de strikkeglade sjeler der ute så anbefaler jeg å sjekke ut om ditt lokale bibliotek har noe lignende opplegg. Hvis ikke, så er det noe man kan anbefale videre!

strikking

Nå skal jeg prøve å strikke litt videre før hodet mitt treffer puta. For tiden holder jeg på med å strikke et skjerf for min søster!  Tips gjerne om (strikke) blogger, bøker, Facebookgrupper/-sider eller youtube videoer som kan være til hjelp for de som ønsker å lære seg og strikke, i kommentarfeltet rett under!

God helg videre!

Er det flere der ute som senker skuldrene når de strikker?

 

 

 

 

 

 

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

