Bibliotekaryrket · om min hverdag · om mine følelser og tanker

Inn i bøkenes verden

386fc42f-220d-430e-ba92-ee382853802d

Høstbladene har allerede lagt seg godt og luften har fått det spesielle særpreget den får når høsten er her. Den rå luften blandet med litt lukten peisduft som siver ut gjennom skorsteinene. Selv om det er litt trist at sommeren (det lille det har vært) er over, er det noe spesielt når høsten har satt sitt preg på omgivelsene.  Det har siden sist innlegg vært utrolig mye å gjøre på jobb, hvor det har vært mye  arrangement forberedelser. Dette har igjen  gjort at alle på jobben har hatt mer enn nok å gjøre. Heldigvis tar vi godt vare på hverandre på jobb og prøver å fordele arbeidsoppgavene så ikke én sitter igjen med alt. 

Men denne høsten har jeg virkelig tatt en dypdykk i bøkenes verden gjennom «Den kulturelle skolesekken».  Deler av barne- og ungdomsbibliotekarjobben går med på å ordne og planlegge DKS opplegget på skolene i Eidsvoll.  I september hadde jeg  ansvar for «Dans & bibliotek»,  hvor 1.klassene på de sju barneskolene i Eidsvoll vskulle komme på tur og orden å få seg et lånekort. Det var ikke bare lånekort de skulle få, men også ha en eventyrstund med meg, for å så deretter få erfart litt dans med en dyktig lærer fra Eidsvoll ballettsenter.🙂

ce17f2b2-afc7-4273-8053-5fd809b855f8

Det var hektiske uker forut for opplegget hvor alle på jobben hadde hendene fulle med å lage lånekort på rundttur.  Midt opp i det hele kan jeg underskrive på at jeg syntes det til tider var mye å gjøre og jeg hadde mye sommerfugler i magen forut for eventyrstundene. Jeg ville at 1.klassingene skulle få en postiv opplevelse å det og være i biblioteket, men også få en lite innpass i bøkenes verden.  Etter opplegget hvor det ca var 200 elever innom biblioteket på 8 dager, var det mange fine og positive opplevelser igjen. Jeg fikk mange tegninger fra elevene og mange gode klemmer, og kommentarer at de «elsker biblioteket»(noe som varmer bibliotekarhjertet  til de grader). Det var selvsagt noen ting jeg erfarte som jeg kanskje burde endre på til neste år. Men øvelse gjør mester,  og jeg er fornøyd med min aller første runde med «Dans & bibliotek».

f09386df-35e4-4b98-af08-1f78cacbed05

Det andre opplegget som jeg er midt opp i nå er «Gøy å lese» hvor jeg skal reise rundt til de tre ungdomsskolene i Eidsvoll, og formidle nye bøker til 8.trinn.  I tiden som har ledet opp til formidlingsrunden har vært fylt med en hel horde med sommerfugler i magen. Jeg må nok ærlig innrømme at det å stå og ha presentasjon for andre er ikke min sterkest side ennå.  Så på mandagen fikk jeg en kickstart i formidling av litteratur på fullt og det er noe jeg ikke har fått gjort så mye tidligere.  Det har gått bra hittil selvom jeg føler det er elementer i min presentasjon som jeg kunne gjort bedre. Men ettersom dette er min aller første runde med skolebesøk og formidling av litteratur foran et større publikum, må jeg regne med at det blir litt prøving og feiling før jeg finner «min vei». Foreløpig har allerede noen av ungdommene vært innom og spurt etter én av bøkene jeg snakket om. Så jeg ser det som en liten seier!

Da jeg gikk på bibliotekarstudiet på HioA følte jeg ikke at det var så alt for mye formidling på planen. For all del det var noe om det, men jeg følte det ikke var nok med tanke på hvor mye formidling står i fokus bibliotekverden i dag. Det som det var av  formidling på de tre årene jeg gikk på studiet bestod av noen arbeidsoppgaver,  fremføring for medelever og en utstilling vi lagde første året.  Men jeg skulle likt å hatt litt mer formidling skvist inn før jeg startet i bibliotekaryrket. Formidling står ganske sentralt i bibliotekaryrket og er forankret i folkebibliotekloven. Jeg vet at det er mye av formidlingen er kanskje noe man bare kan lære og ikke minst erfare gjennom å gjøre ulike formidlingsopplegg uttallige ganger.  Men et par råd og vink, og forskjellige tilnærminger til ulike formidlingssituasjoner som kan oppstå i yrket, hadde nok flere satt pris på.  Vet at det er kanskje noen som tar til seg formidlingsdelen av bibliotekaryrket på 1-2-3 og andre,som meg, må jobbe litt for å finne sin «stil». 

Heldigvis dukket boken «Les meg: Håndbok i litteraturformidling» av Nina Alstad(Red.). Den har jeg tatt til mitt hjerte siden den kom ut for et par uker siden. Jeg har ikke fått så mye tid til å lese i den, men lest noen kapitler innimellom slagene. Som det står skrevet om boken «Boken passer også for den erfarne formidler som gjerne vil ha et faglig påfyll eller nye ideer. Her kan man lære alt fra hvordan forberede seg og skape dramaturgi til hvordan velge riktig kaffekopp på lærerværelset.»

Nå vet jeg ikke hvordan studieløpet er lagt opp på «bibliotek- og informasjonsvitenskap» pr dags dato ettersom det siste året jeg gikk på studiet,  begynte de å forandre litt på fagplanen (hvis det er det det heter), og måten studiet var bygd opp på ifht eksamensformer o.l. Bibliotekaryrket, som med litteraturfeltet, er i stadig forandring og det samme gjelder måten bøker blir levert på. Enten det er i form av e-bøker, papirbøker eller lydbøker. Det vil tilsi at vi som jobber som bibliotekar må være på hugget og være oppdatert, og ikke minst på hvordan vi kan formidle de. 

Jeg va så heldig at jeg fikk være med på Ungdomsbokgildet i Drammen som gikk av stabelen 20.oktober. Der fikk jeg masse gode tips til formidling da Ragnhild Malfang snakket om sitt kapittel i boken «Les meg: Håndbok  i litteraturformidling», og fortalte om hvordan hun formidlet litteratur.At det av og til ikke går helt etter planen når man formidler litteratur.  Dessuten fikk vi også presentert ca 30 nye bøker for ungdom fordelt på tre omganger. Så det var «matnyttig» kurs for de som jobber med litteratur og ungdom.

Jeg kunne skrive side opp og ned om det å være bibliotekar, og ikke minst om det å være barne- og ungdomsbibliotekar.  Vi har en unik posisjon der vi som bibliotekarer kan være med på en reise inn til «bøkenes verden». Der blir vi en slags guide for de minste leserne og kan være med på når de knekker lesekoden, og videre til de blir erfarne lesere hvor enda større reiser skal tas. Alle har en ulik utgangsposisjon der de lærer å lese , og det er ikke alle som får den pangstarten inn til bøkenes verden. Deres reise er kanskje litt mer kronglete og der ordene kan virke uforståelig, og vanskelig.  Dette er noe som kan ødelegge leseopplevelsen deres. På det punktet kan både skole og bibliotek sammen med foreldre,  legge til rette for at de får en like god start som de andre.🙂

aaab34c0-3a93-4035-833b-9b3c17769a94

Inntil neste gang jeg skribler ned tankene mine, så får alle sammen ha en fin høst videre!

 

 

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

