om min hverdag

Mitt første år som bibliotekar

e3d25b71-6abf-430b-8ef2-c9b612722bc4Det å være en bibliotekar er ikke noe statisk, det er et dynamisk yrke som forandrer seg fra dag til dag.  Ingen dag er den samme, noe som jeg kan underskrive på nå som jeg har vært bibliotekar i 1 år.  Hvis vi spoler tilbake i tid til i fjor (omtrent på samme tid som nå) kjente jeg sommerfuglene krible i magen,  da et «nytt kapittel» i livet mitt skulle starte.  Det var i fjor august jeg startet på Eidsvoll bibliotek som vikar (IKT-bibliotekar). Vikariatet skulle vare i seks måneder og selv om jeg var glad for å få midlertidlig «fast» jobb, kjente jeg det stakk litt i hjerterota når det begynte å nærme seg slutten av vikariatet mitt.  Da det åpnet seg en mulighet for meg å søke på en fast stilling på biblioteket jeg jobbet på,  tok jeg sjansen og søkte på stillingen.

29985dc3-b498-40f3-a5f7-41f0c4d283b6

Etter å gått gjennom prosessen med jobbsøknad igjen og ikke minst jobbintervju, var jeg veldig glad for at jeg fikk stillingen som barne- og ungdomsbibliotekar til slutt.  Det var på et plan litt uvirkelig at jeg nesten 1 år etter jeg var ferdig med min bachelorgrad i bibliotek- og informasjonvitenskap, skulle ha en fast stilling. Dette høres kanskje litt merkelig ut ettersom det er jo målet med å ta en profesjonsutdanning at man får en fast stilling, til slutt. Men på en annen side kan man ikke ta det for gitt at man får det etter endt studie. Jeg kjenner til flere som gikk på studiet mitt som ikke har fått seg en fast stilling ennå.

cf9f9389-fe0e-44ef-b37e-6ceeb243ad03

Fra mars i år  kunne jeg offisielt kalle jeg meg barne- og ungdomsbibliotekar.  De første ukene ble brukt til å bli vant til stillingen og ikke minst de ulike ansvarsområdene. I selve stillingen min går ca 10 % til DKS (Den kulturelle skolesekken). Det vil si at en betydelig del av høstmånedene går bort til å gjennomføre litteraturtilbudene biblioteket har ansvaret for, og mot slutten av året begynner prosessen med å planlegge neste års DKS opplegg.  De  siste månedene har gått unna med å ha de faste lesestundene hver uke, utstillinger, møter,daglig drift(dvs skrankevakt m.m) samlingsutvikling, gjøre stand bokkasser og mye annet.🙂

9271ce5a-65c3-42c6-a205-3c16e791bf21

Dette har resultert at månedene har flydd unna og jeg sitter nå å funderer på hvor de har blitt av.  Skal ikke børste under et teppe at jeg har noen ganger blitt overvelmet at hvor mye arbeid det er til tider. Noen dager virker lengere og kanskje litt mer slitsomme enn andre.  Men det er ekstra givende i de stundene hvor dine bokanbefalinger og råd blir møtt med takknemmelighet, og at unger kommer tilbake for å få mer av bokserien du nettopp anbefalte. Ikke minst når du og biblioteket for blomster som takk for hjelpen med å skaffe til rette bøker.   Det hjelper også veldig mye å ha hyggelig og koselig kollegaer,  som gjør at jeg gleder meg til å komme på jobb hver dag.  Alt i alt har mitt første år som bibliotekar vært givende og lærerikt, og jeg føler det er mye mer lærdom å ta til seg i årenes løp som kommer.   Jeg er glad for holdt ut de tre årene med studier som bestod av lange dager med pensumlesing, oppgaveskriving, eksamenslesing og ikke minst forelesninger.

Fra et SAMBA- møte. SAMBA står for samarbeidsgruppe for barne- og ungdomsbibliotekararbeid i Akershus.
Fra et SAMBA- møte. SAMBA står for samarbeidsgruppe for barne- og ungdomsbibliotekararbeid i Akershus.

August måned for min del er det avslutning av årets Sommerles,  og ikke minst den tradisjonelle iskremsfesten som står i fokus. I år det er første gang jeg er i «førersetet» på dette arrangemenet og jeg er spent på hvordan det går. :)  Heldigvis har jeg dyktige kollegaer som har vært gjennom uttallige iskremsfester før, som skal være med.

0fef8804-fa6d-419f-9ada-95cf96728010

Håper alle har hatt en fin sommerferie hittil og vil få fine resterende dager av den. God sommer!

One thought on “Mitt første år som bibliotekar

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

