om min hverdag · om mine følelser og tanker

2 uker

Tiden har virkelig flydd siden sist jeg har skrevet på bloggen min. Turen må innom nå for å «loggføre» at jeg har hatt fast jobb i to uker nå. Jeg har siden august 2015 kun hatt et vikariat og kan nå skimte med tittelen «barne- og ungdomsbibliotekar», på samme arbeidssted som jeg hadde vikariatet på.  Før jeg ble tilbudt denne stillingen var jeg ikke 110% sikker på at jeg ville få den, men lettelsen ble stor når jeg fikk den. Nå slipper jeg å gå gjennom flere prosesser med å skrive jobbsøknader og gjennomføre nervepirrende jobbintervjuer. Kjenner at jeg er heldig ettersom det er litt tørke (hvis jeg kan si det) i biblioteksektoren på ledige stillinger. Noen stillinger dukker opp i ny og ne, men som oftest vikariat. Jobbmarkedet kan skifte fort, så jeg krysser fingrene og tær for at de jeg ble utdannet med, etterhvert lander en fast jobb snart!

12fce120-bbb3-4962-a748-0a39ee6d2bed
Foberedelser til en lesestund på jobb🙂

Føler jeg fremdeles er i en liten boble hvor jeg ennå ikke helt har innsett at jeg først og fremst har fått meg fast stilling, men at jeg også får jobbe som barne- og ungdomsbibliotekar. Helt siden jeg startet på studiene har jeg hatt et lite ønske om å jobbe som det når studiene var over. Det er ikke bare på grunn at jeg leser mye litteratur som faller innen for «YA»(Young adults) og  barne & ungdomslitteratur. Men på grunn at jeg med denne stillingen kanskje kan være med på å få flere barn og unge til å oppdage gleden ved lesing.[advarsel: kommer en klisjé i neste setning] Det at noen kanskje ikke leser bøker (eller rettere sagt ikke liker å lese bøker) kan skyldes at de ikke har funnet «den rette boken».  Den ene boken som åpner et helt leseunivers. Et univers du kan gå deg «vill» i og oppdage nye ting i. Noen finner dette «leseuniverset» steg for steg i sitt eget tempo, hvor andre fyker forbi med en umettelig trang til å gå på større oppdagelsesferder.  Dette viser kanskje at ikke alle er på samme lesenivå og ikke klasserommet må dette tas hensyn til.

ffe82e6e-9566-49ef-b795-e415c8127c62

Som dere kanskje skjønner er jeg litt i den bobla hvor jeg ennå finner meg til rette på nytt kontor, nye ansvarsområder (DKS: Den kulturelle skolesekken/ lesestunder/skolebesøk) og mye å ta innover seg ennå. For kort oppsummere det, så er det store «sko» jeg må fylle ettersom forgjengeren min var en knakende god barne- og ungdomsbibliotekar(…og er fremdeles det). 🙂 Men jeg håper at jeg med tid og stunder kommer inn i de nye ansvarområdene på en god måte. Man lærer så lenge man lever ikke sant? Heldigvis har jeg gode kollegaer å spørre om råd og hjelp hvis jeg står fast og ikke minst er det er stort pluss at jeg i startfasen som barne- og ungdomsbibliotekar kan spørre min forgjenger om hjelp også hvis det skulle dukke opp noe!🙂 hehe.

I tiden fremover vil det bli DKS-jobbing, pusling med barne- og ungdomsavdelingen,skrankevakter  og mye annet. Jeg kjenner at det kribler litt i magen, men det er en god kribling! Er spent på tiden frem🙂

5122e240-774e-487c-92f0-5ad767dac16a

Håper alle sammen for en flott påske!:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

