Inspirasjon og tips · om min hverdag

Postcrossing

De siste par månedene har jeg blitt hektet på noe som heter Postcrossing.  Jeg kom over dette konseptet etter å sett en av de jeg følger på Instagram, poste et bilde av sin samling av postkort fra hele verden.

postcrossingskjermdump

Med en gang appelerte det til den «gamle» brevvenn entusiasten i meg,  og jeg satt i gang med å undersøke hva postcrossing egentlig var. Etter å lest meg litt opp på reglene(lurt å gjøre det) og registrert meg, kom jeg i gang i fjor desember med Postcrossing. Hittil har jeg mottatt ni postkort fra blant annet Russland, Taiwan, Hvitrussland, Norge, Tyskland, Usa og Frankrike.  På den andre siden har jeg sendt avgårde kort til Russland, Tyskland, Usa, Taiwain, Kina, Spania(yeah, der kom spansken fra videregående delvis til nytte.) og Hvitrussland.  Kort fortalt er dette en hobby for den som fremdeles er litt nostalgisk ifht den moderne formen for brev/postkort sending(her epost) som kan virke litt upersonlig til tider, og vil fremdeles sende/motta poskort.  Postcrossing er også midt i smørøye for de som samler på frimerker og postkort.

Min samling av postkort fra rundt omkring i verden! Foreløpig er det bare 9 kort jeg har mottatt.
Min samling av postkort fra rundt omkring i verden! Foreløpig er det bare 9 kort jeg har mottatt.

Så hva er Postcrossing?

«Målet med dette prosjektet er å la alle kunne motta postkort fra hele verden, gratis. Vel, nesten gratis! Hovedideen er: hvis du sender et kort vil du motta mist ett tilbake, fra en tilfeldig postcrosser ett eller annet sted i verden «Les mer på nettsiden!

For det er i utgangspunktet gratis å registerere seg på nettsiden, men du må jo selv betale for å sende postkortene rundt omkring i verden. Så man må belage litt kostnader, men det er ikke store summene ettersom det er ikke så mange ganger per måned du får sendt ut postkort, ettersom det er avhengig at mottakeren av dine postkort registrerer dine postkort.   På hvert postkort du sender skriver du ned en unik postid som «identifiserer» deg, som mottakeren igjen taster inn på nettstedet for å registere at han/hun har mottatt ditt postkort. Etter det har skjedd, kan du få sendt flere og flere postkort etter hvert som mottakeren av dine postkort registrerer de. Så må du tenke på at enkelte deler i verden så er ikke postgangen  like bra som i Europa.

Så et postkort «utgår» etter 60 dager og dette kan jo skyldes at postkortet ikke kom frem, ble ødelagt/postiden var utydelig osv. Så f.eks. hvis du sender et postkort til en mottaker som bor i Kina, og du får ikke beskjed om at han/hun registrerer postkortet ditt etter 60 dager, får du igjen muligheten til å sende et nytt igjen.  Så bunn i grunn, kan du ikke gå «amok» å sende avgårde 50 postkort om gangen og svi av en god sum.

Når du registrer deg på Postcrossing.com kom kan du selv skrive hvilken språk du mestrer, og du kan også skrive dine postkort ønsker(f.eks. at du kun ønsker postkortmotiv av natur, kjente folk, kunstmotiver eller noe fra landet vedkommende sender fra.).  Jeg har ikke satt noe begrensninger ennå på hva jeg vil motta postkort, men det er kanskje noe jeg i det senere løp kanskje gjør.  Nå er jeg jo «nybegynner» i postcrossing universet, så det er jo ikke alt jeg kan. Men stikk gjerne innom nettstedet og les på «About» sidene! Mye nyttig informasjon der, og det finnes eget forum for postcrossere hvis det er noe uklart eller noe du lurer på!:)

Har du vært borti Postcrossing før?

 

4 thoughts on “Postcrossing

  1. Åh, Postcrossing❤ Jeg registrerte meg der for noen år siden, men jeg har ikke sendt noen postkort på evigheter. Men utrolig gøy å få postkort fra rundt om i landet!

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

