om min hverdag · Reise og Livsstil

Sensommer og Praha-minner

_pfg9lY154SwZaTJZeVPr2JYhCoBHdc8gkCnJazYHzQDenne sommeren har vært fullt av flotte og fine minner. I juli dro jeg og min kjære søster en liten tur til Praha (13.juli – 16.juli) og bodde ganske sentralt. Det var en utrolig flott opplevelse og vi tok bare en liten «bit» av hva Praha kan by på. Selv om vi var der et par dager kunne vi lett forstå hvorfor mange før oss har snakket byen opp i skyene. Praha byr på masse god matopplevelser, og ikke minst vakre omgivelser rundt hver gatehjørne.  Vi bodde på et hotell som het Hotel Atlantic og den var plassert i gå avstand til gamle byen og dets serverdigheter.  For de shoppingglade så er hotellet plassert ypperlig i gåavstand fra Prahas største shoppingsenter Pallendium.

n4slWlNpqtY0Ro-BSNCPicn4h2PsuOKFKm6OffHAzvwFra flyplassen tok vi drosje fra taxiselskapet (AAA) som er anbefalt fra flyplassen. Det koster mellom 650-700 Kc (tsjekkiske kroner). Prisen er grei å avtale før dere setter i gang med taxituren. Husk å tips! Busser og metro går også ann å ta,men jeg og søsteren min ville være på den sikker på at vi kom fram til hotellet(og ikke surre rundt i Prahas gater med kofferter på slep), så vi valgte å gå for taxi.

tB0n0h78tfGizBPvnsS2ThSS6UxCxj1GhTVlW5vO06UVi tok benyttet også muligheten til å kjøpe billett på en sånn «hop on-hop off» buss med omvisning på St.Vitus Katadralen og slottet(som er absolutt å anbefale). Med det selskapet får du en 48t billett noe gir deg en stor frihet å utforske byen. Det kryr av ulike guide selskaper både for de som vil tusle rundt i byen med en guide på slep,men også for de som ønsker å la apostlenes hester hvile og kjøre rundt i byen. Jeg og søsteren min benyttet oss av selskapet som har medarbeider som går rundt med røde paraplyer (Citysightseeing Prague). Medarbeiderne med paraplyene hjelper deg til nærmeste sted hvor du får kjøpt billetter eller hvor du skal gå til turbussen. Med de kan du sjekke ut byen til fots, ved båttur eller busstur. Billetten kjøpte vi i Musée Grévin (Celetná 15, Prague 1). Men vi oppdaget senere at du kan kjøpe billett ombord bussen.

yK28rmE6uo0QY_Czf6FUqr-HRifwNl0NGd_oIZHBpzsDet er også anbefale å ha et par gode joggesko med i baggasjen ettersom mye av gatene rundt og omkring Praha har brostein, og tildels ujevne også. Om spisestedene hadde jeg lest at de gjerne var atskillig dyrere i sentrum og omkring severdigheter (f.eks Gamle Rådhusplassen / Gamle byen). Noe som også stemte,men hvis man vandrer litt vekk fra disse stedene hvor turistene flokker seg rundt, finner man restauranter som severer middag til rimlig pris.  Prøv gjerne Gulasj suppe i brød eller Slow cooked beef gulasj.

pxJfu5RvMLTpUWZZw3eb0aIIBsLa-Dx6V8QGM4AdEEU

BEsya3myAE5CCcz1-hkQXBrP35kQfzaEZJNVmVsSXB8Vel å merke var jeg og søsteren min ikke der så lenge, og kan ikke skryte på oss å være eksperter på Praha. Men det finnes mange flotte tips og reiser guider på nett for de som vil vite mer.  Uansett vurderer du en langhelg et sted i Europa, er det å anbefale Praha.Byen byr somsagt på mange opplevelser! Praha er et sted som jeg skal tilbake til! Savner det allerede!

6QKSAPJz8cwd15kT-3e3RbE3lCqCSCU0Xzqd_kANbMkHåper alle har hatt en fin sommer! For min del vanker det i ny jobb og nye utfordringer til høsten! Ellers så har jeg nytt ferien med å slappe av, hivd meg på fargeleggingsbølgen, lest mange bøker og vært sammen med familie & venner!

nOJCCSOmHaizPrJMdDIO81M5dP7ys3H4Sm_-dYt2Hog

One thought on “Sensommer og Praha-minner

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

