om min hverdag

Årskavalkade 2014

2014bildecollageninacg

Det er kanskje litt vel tidlig å begynne med årskavalkade, men jeg er litt føre var og begynner tidligere tilfelle jeg ikke får tid til å boltre meg foran pcen før 2014 er omme. Under har jeg prøvd å kategorisere litt så det ikke blir den megalange avhandlingen.

 

Bloggåret 2014

Jeg kan vel ikke skryte på meg å være den mest aktive bloggeren dette året,  og det har vært lite besøk hos de bloggene jeg følger på bloglovin og ellers på min leserunde. Det blir kanskje litt «hakk i plata», men det er er bare å beklage for lite liv her.  Dette året har skolen vært en tidstyv for å si det sånn. Jeg har blogget lenge nå og det er noe jeg trives godt med, så det er synd at blogglysten har vært laber og tiden ikke har vært på min side. Men jeg håper å komme sterke tilbake etterhvert. Jeg synes det er utrolig fint å ha et sted hvor jeg kan la tankene vandre fritt og samtidig poste innlegg om alt mellom himmel & jord.

2014bildecollageninacgv2

Helse & Livsstil

Dette året har jeg prøvd å komme inn på «sunnere» trakter og i starten av 2014 var jeg uten brus i nesten 1 måned. Trening har blitt en del av livet mitt etter at jeg fikk et treningsprogram fra fysioterapauten min som skal virke forbyggende på nakkeproblemene min jeg har slitt med i over 16 mnd (av/på). Iløpet av det 16 mnd har jeg prøvd akupunktur, jevnlige turer til kiropraktor,fysioterapi og betennelsesdempende kurer.

Siden juni måned har jeg prøvd å trene mellom to-tre ganger i uken, og jeg har gått ned litte gran. Det å gå ned er ikke målet i det hele tatt for meg,men er selvsagt ikke å forakte. I det lengere løp håper jeg at kroppen blir sterkere,  og musklaturen rundt nakken min blir bedre så jeg slipper å gå rundt å være svimmel og uvel, samt slite med tensjonshodepiner.  Dette er dessverre et tilbakevennende problem jeg kommer til å slite litt med, så jeg må nødt å være litt «føre-var», og trene så jeg slipper unna med det verste. De siste par ukene har formen bedre seg litt,men på grunn av eksamensperioden jeg har vært i så har jeg ikke fått trent eller vært aktiv så det merker jeg på nakken nå. Men jeg er optimistisk og håper at jeg om 1 år kan skrive at nakken er «frisk» og gir meg ikke noe problemer.

Lesefronten
Hvert år på bokbloggen min har jeg et lesemål, og i år er målet å lese over 50 bøker. Målet er nesten nådd, og det er fremdeles et par uker igjen av året.  Det har ikke vært så mye lesing av «vanlig» litteratur som jeg velger å kalle det. Det har vært en del pensum å sluke både på vår/høst semesteret i 2014. Men lesing er noe jeg tar meg litt tid til, jeg leser ikke så mange hver måned,men mer i perioder og da helst på kvelden . Jeg føler skuldrene senkes litt mer når jeg åpner en bok og kan «rømme» til en annen verden for en stund.

2014bildecollage2014v3

Film/Tv
Foruten å være en bokelsker, er jeg en tvgeek/filmgeek også. 2014 var ikke akkurat kinoåret og det har egentlig vært ganske laber med gode filmer. Så det har ikke vært like mange kinoturer med den vante gjengen som vanlig. I 2015 skal det visst være det «store kinoåret» og da er det flere filmer jeg gleder meg mye til! På tvserie fronten har Agents of  S.H.I.E.LD vært den tvserien jeg har vært mest opphengt i dette året foruten Grimm og The Walking Dead. Er en god del tvserier jeg følger med på og det blir litt etterslep på enkelte av de. Listen vil bli utrolig lang hvis jeg skal begynne med den her,men bare si ifra hvis dere trenger et tips eller to.

agentsofshield
Photo by Kelsey McNeal/ABC

Musikk
2014 har ikke vært noe konsert år ifht til 2013,  hvor jeg var på fem eller seks konserter(husker ikke helt antallet i skrivende stund). Eneste konserten jeg har vært på i år er Pharell Williams(14.september). Det var en kjempe bra konsert og han var flink på scenen. Selv om det ikke har vært mye konserter har jeg hørt på en del musikk og kommet over mange flotte & fine grupper dette året(et musikk innlegg kommer rundt hjørnet). Jeg vil gjerne anbefale London Grammar og Ivy & Gold.  Begge faller litt indie/pop gruppen, og er sånn musikk du kan både slappe av til eller trene til. Absolutt å anbefale!

2014bildecollagv4

Jobb & Skole

De som har følgt med her på bloggen kan ikke unngå å fått med seg at det er mye å gjøre på skolen. Nå er jeg inne i det siste året på «Bibliotek-og informasjonsvitenskap» og blir forhåpentligvis ferdig til sommerferien. Til våren starter jeg på bacheloroppgaven min og jeg skal skrive om «Ebøker i  Folkebiblioteket». Det er fremdeles i startgropen med planlegging av problemstilling ,og finne litteratur til oppgaven.    Jeg har allerede snakket med veilederen min og fått litt råd & vink til veien videre. Så det blir en spennende tid fremover(og kanskje en smule stressende.hehe).

Jobbmessig blir det litt mindre jobbing på biblioteket der jeg jobber deltid . Fra nyåret blir det kuttet 50% stilling,og det er dessverre jeg og en annen så må gå. Det er jo veldig synd og jeg hadde jo håpet at det ville være der jeg jobbet etter studiet var ferdig. De som har jobbet der lengst har jo spøkt at jeg skulle ta over én stilling etter de gikk av med pensjon. Men sånn er det når det er må kuttes ned budsjett i kommunen.  Det skurrer også litt for antall dager vi skal være åpen,spesielt lørdagen. Kommunen hadde et møte i forrige,og der skulle de diskutere blant annet ting vedrørende biblioteket. Jeg håper (og krysser fingrene) for at de har vedtatt å la lørdagen «være i fred». Å kutte ned lørdagen ville være dårlig for brukerne ettersom det er den dagen folk flest kan,og de siste gangene jeg har jobbet på lørdagen har det vært mange folk som har kommet innom med barna sine og slappet av på biblioteket. Man burde heller styrke tilbudet til biblioteket enn kutte ned!

Hva vil 2015 bringe?

Jeg har dessverre ikke noe krystallkule å se inn i,men jeg håper som alle andre at det kommende året blir fint og fylt med mye glede og  spennende ting å finne på .  Det vil bli en spennende tid for meg med tanke på at jeg nærmer meg slutten på bachelorgraden, og en ny «vei» i livet mitt er laget der jeg skal jobbe som bibliotekar. Hvor det blir vet jeg ikke ennå,men jeg har begynt å tenke på hvor jeg skal søke på fra nyåret.  Neste år håper jeg at kan begynne å trene litt mer,og kanskje også få til litt kondisjonstrening.

Styrketreningsdelen har jeg allerede dekket med treningsprogrammet fra fysioterpauten. Så jeg gleder meg litt til å få begynt med litt «sunnere» liv. Brus er jo noe jeg fremdeles drikker,men jeg skal bli mye flinkere å kutte ned forbruket. Målet med treningen er jo som nevnt innledningsvis å bli kvitt problemene nakken gir, og jobbe forebyggende med det i årene som kommer. Dette er noe som kommer til å være et tilbakevennende problem har jeg hørt fra fysioteraputen, og da må jeg være flink til å styrke kjernemusklarturen,men også resten av kroppen så jeg bedre kan takle problemene med nakken når de melder seg.

I mars måned skal jeg bli tante til en liten jente,og det er noe jeg gleder meg kjempe mye til. Så neste året må jeg nok jobbe litt som bleieskiftarbeider, men det e ikke som gjør noe. Det er noe spesielt når et nytt familiemedlem kommer til verden, og jeg tror nevøen min gleder seg mye til å bli storbror.  Neste år har også Miley(familiekatten) vært hos oss i fem år og det har vært fem fine år, og vi gleder oss til like mange år til!

På bloggfronten håper jeg å bli flinkere og prøve å være litt mer aktiv enn jeg har vært i . Når det er sagt vet jeg ikke hvor mye det blir å gjøre på skolefronten og ellers. Så det kan fremdeles være perioder med «radiostillhet» fra min side.

Tja,hva mer skal jeg tilføye? Annet at jeg håper alle sammen får en fin jul i vente og et godt nytt år. Måtte 2015 være et flott år for alle sammen som titter innom!

God jul!

 

2 thoughts on “Årskavalkade 2014

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

