Inspirasjon og tips · om min hverdag · om mine følelser og tanker

Nye muligheter

http://www.flickr.com/photos/epsos/
Flickr- Some rights reserved by epSOs.de

I de siste par dagene har jeg vært inne i en treningsmodus. Jeg har siden jeg måtte på vekta hos legen i fjor høst pga nakkeplagene og svimmehelten , tenkt at jeg må legge om livsstilen min. Det er ikke bare pga at vekta viste et tall jeg ikke helt likte,men fordi det er helsemessige årsaker til at jeg burde snu om den usunne retningen jeg er i nå. Det skal bli en omstilling,og jeg starter i de små med å kutte ut brus i 1 mnd f.o.m 3.februar til 3.mars. Virker kanskje litt smått og litt teit å starte i det små,men jeg vil også greie dette og få en slags mestringsfølelse. Hvis jeg greier dette «lille» målet hva stopper meg om jeg vil ta av 2 kg, 5 kg eller 10 kg i det lange løpet.

 

Jeg er ikke ute etter å bli super slank eller bukke under for kroppshysteriet som alltid surrer rundt i mediene. Jeg gjør dette for min egen del og for at jeg skal kunne slippe å bekymre meg over diabetes(som moren min har og siden det er arvelig er det en sannsynlighet for jeg eller søskene mine kan få det) eller stoffskiftesykdommer.

Jeg har de siste 10 årene lagt på meg en god del og slitt med selvfølelsen pga det. Løsningen har jo ligget i å legge om kosten og begynne å trene. Men jeg har presset det unna og unngått det,og holdt meg til komfortsonen min. Tillegg så har ikke badevekta vært min beste venn heller gjennom oppveksten og det var en periode på ungdomsskolen at jeg var så opptatt av vekt at jeg veide meg flere ganger daglig i håp om jeg hadde gått ned et par hundre gram eller mer. Det hjalp heller ikke på at vekta ble et problem når det gjaldt mobbing. Så det ble en slags «ond sirkel» og  til slutt gav jeg opp og lot vekt være vekt.

 

Jeg har ikke helt staket ut veien ennå til «sunnheten» selv , og er litt i villrede med hvilken trening som jeg burde fokusere på  og hva slags mat jeg burde holde meg unna. Jeg har ikke lyst å stoppe opp og bare begynne å knaske grønt så langt øye rekker(selvom det er positivt i seg selv) og telle kalorier hver dag. Jeg har lyst å både kunne ta med en kake eller to i bursdagsselskaper eller kose meg litt i helga med potetgull uten at det går ut over både humør og «målene» mine .

large1

Jeg håper jeg greier å holde meg på matten med både «holde-seg-unna-brus» målet mitt,men også at jeg greier å trene regelmessig. Det har ikke manglet på entusiasme eller lyst,men at jeg etter en viss tid begynner å tvile på meg selv og at jeg kan greie å gjennomføre dette. Er kanskje litt utålmodig når det kommer til resultater og ønsker å se forandringene fort. Men det er noe jeg vet er ganske individuelt og det er ikke alle som går ned i vekt med en gang. Noen står stille og noen legger på seg pga økt muskelmasse.

Når det kommer til treningsformene er jeg somsagt litt i villrede ,og jeg har ikke helt funnet flyten i styrketreningen og selvom jeg har fått noen øvelser av kiropraktoren pga nakkeproblemene, vet jeg ikke videre hvordan jeg skal legge opplegget med styrketrening. Både på den måten å få best utbytte,men også at jeg ikke «skader» meg ved å gjøre øvelsene helt galt.

 

Får å si det sånn er det ganske overveldene,men dette er noe jeg må ta et steg av gangen og ikke sette opp alt mange mål samtidig. Jeg får fokusere på delmålene og feire når jeg greier de. Sette meg inn i ulike treningsformer og kanskje finne en jeg trives med. Man trenger ikke å bli «støttemedlem» på et treningssenter og kaste bort flere tusen kr(som jeg mest sannsynligvis ville ha gjort) når man kan trene hjemme og få den samme treningsutbyttet. Kanskje den «Bli best med mentaltrening» lydboken til Erik Bertrand Larssen kommer til sitt nytte etterhvert og at jeg med tiden greier dette.

Jeg tar gjerne i mot treningstips og råd, eller dine egne erfaring med trening eller linker til treningsblogger osv.:)

 

 

11 thoughts on “Nye muligheter

  1. Høres bra ut detta! Med å kutte ut (sukkerholdig) brus sparer du jo maaange kalorier, så det er jo absolutt lurt!
    Du finner mange «instruksjonsvideoer» på Youtube, med div øvelser du kan gjøre hjemme.
    For å gå ned i vekt bør man vel kombinere litt styrketrening, med utholdenhetstrening. Kanskje hvis du går en rask tur et par ganger i uka til å begynne med, en halvtime-times tid?
    Slenger bare ut noe jeg altså.. hehe. Og bare spør!🙂

    Heier på deg!

    1. Takk Marte:D
      Ja, jg tror å kutte ut brus og kombinert med trening kan gjøre susen:) Håper jeg greier å holde meg på «planken» og gjennomføre utfordringen. Blitt litt vel avhengig av brus og særlig cola. Så jeg håper å få kvitt den lysten til å drikke cola og brus generelt . At jeg kan ta en eller to glass brus hvis er i bursdager eller i helgene. Tusen takk for tipsene!:) Jeg får overkomme min frykt for å gå turer på glatt vinte føre.Har det med å «gå i hi» i vinterstid og holder meg mye i ro.men jeg skal få kjøpt noen gode vintersko og få begynt å gå på vinterstid også.

  2. Jeg kjenner meg veldig godt igjen. Jeg har sakte men sikkert samlet det ene kiloet etter det andre og «plutselig! er der veldig, veldig mange av dem! Jeg har begynt på slanskekur med håp om å få en kickstart som gir meg motivasjon til å fortsette så får vi se. Planen er også å begynne å gå tur regelmessig. Nå går jeg alt for skjelden og det hjelper ingen ting🙂
    Lykke til med ditt prosjekt og så håper jeg vi lykkes begge to!🙂

    1. Går fort før disse kiloene plutselig kommer til. Du får masse lykke til med motivasjon rundt slankekur og gårturer! Skal selv prøve å få gått et par turer pr uke.men noen ganger blir det lettere å si den enn å gjennomføre det! men jeg har troen på at vi klarer det:)

  3. Flink du er, viktig med mål som er overkommelige!!
    Eg er veldig glad i brus og syns d var veldig vanskelig då eg skulle få alt sukker og kunstig søtningsmiddel + estoff og alt der.. måtte jo begynne på diett pga. behandlingen. Så eg elsker, og drikker veldig masse Noisy! Det er heilt reint og sukkerfritt.. kun vann med kullsyre + frukt og null tilsetningsstoffer. Det finnes i eple, appelsin og i sitron.. og er kjempe gode. Det koser eg meg med daglig😉 men kan jo brukes som brus til helgene. Det står i hyllene med farris/juice og slikt..

    Det er ikkje så lett og trene og holde på med kostholdet, eg syns d er veldig hardt.. har så lyst på resultat, men likevel så tungt og jobbe for det =/
    Eg prøver og trene to ganger i veka om helsa tillater det.. og så lager eg all mat fra grunnen av – som betyr at eg unngår alt sukker og salt som er i all ferdigemat, poser og dressinger.. 🙂

    Lykke til med alt!

    1. Takk Regine! Noisy er jo kjempe godt,så det kan jo evt. ta som erstatning når brussuget kommer. Har vært 3 dager uten nå og som den brus glade personen jeg er har det vært en omstilling. Men det går nok over etterhvert!:) Er jo så mye sukker og e-stoffer som du nevner du får i dg med brus.

      Kan underskrive på at det ikke er så lett å trene og ha et sunt kosthold. Prøver å være bevisst på hva jeg putter i meg av mat og søtsaker,men til tider kan den «enkle» løsningen å kjøpe ferdig mat virkefristende. Men det er jo supert at du lager mat fra bunnen av. Hørt at det er bra og det sunneste.

  4. Vet du.. 3 januar sluttet jeg å drikke brus i ukedager..og skulle drikke brus i helgene.. men sluttet helt nå faktisk fordi jeg ikke liker det lengre. Det smakte IKKE godt og da fant jeg ut at FUN light saften og vann med og uten sitron i er MYE bedre. Innimellom en Farris Bris men heller ikke det smaker liker godt lengre. Bare på å kutte brus gikk jeg ned 1kg på en uke. Ikke minst kuttet jeg ut sjokolade osv…ingenting før lørdag. MEN igjen, da jeg skulle spise sjokolade en lørdag så var det ikke godt lengre..det smakte mye bedre med agurken og paprikaen som lå i kjøleskapet. Utrolig hvor fort man kan venne seg av en del ting. Nå har jeg funnet ut at, siden jeg ikke liker det så godt lengre..så om jeg da en onsdag får innmari lyst på en sjokolade bit, så spiser jeg den onsdagen og når lørdagen kommer så husker jeg faktisk at den ikke smakte så godt likevel så da lar jeg heller være.
    Jeg har også i stedenfor å ta to busser til jobben så går jeg de kilometerne fra den ene bussen til jobben. Bare det får jeg en bedre start på dagen. Jeg gidder ikke noe hysteri og kiloene får gå av som de går av. Om det går seint, hva så..jeg vil at det skal være naturlig, for blir man hysterisk en periode så er det så mye lettere at det dabber av etterhvert.

    1. Så fint å høre:) jeg har planere om å kutte brus ut 1 mnd, så holde meg til å evt. drikke bare i helgene og evt. i bursdager. Må få inn at brus ikke er leske drikk,og at istedenfor å bruke brus til å slukke tørsten,kan jeg bruke vann,bris eller saft o.l

      Det har vært en omstilling,men blir nok bedre etterhvert. kanskje at jeg til slutt kutter ut brus. hvem vet:) er værtfall spent på hvordan det går:)

  5. Jeg heier på deg! Jeg vet hvordan det er å legge om livet slik, det kan være litt hardt, men det er absolutt verdt det😉 Å slutte med brus er kanskje det aller beste steget til et sunnere liv, og så ta det litt etter litt, plutselig har du et helt nytt kosthold og syn på mat og glede🙂 De verste kaloriene er de vi får gjennom drikke, bare å kutte ned på disse vil utgjøre stor forskjell. Jeg drikker mye mindre juice enn tidligere f.eks, og når jeg drikker juice så tar jeg som regel bare et halvt glass og fyller opp med kaldt vann, kjempegod leskedrikk! Ellers vet jeg ikke om jeg skal komme med så mange tips utover dem jeg har på bloggen min under kategoriene «Mat og helse» og «Trening og helse»🙂

    1. Takk Luisa! Koselig å vite at du heier på meg:) Er jo en omstilling og selvom det i starten er å kutte ut brus i en tidsperiode:) hehe. Skal ta en titt innom de kategoriene du har på bloggen om trening og kosthold:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s