Filmomtale/tips

Filmomtale: The Dark Knight Rises

FILMINFO:

Originaltittel: The Dark Knight Rises
Manus: Christopher Nolan, Jonathan Nolan
Genre: Action
Produsent: Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas
Musikk: Hans Zimmer, James Newton Howard
Lengde: 2 t. 44 min.
Produksjonsår: 2012

TRAILER:

OM FILMEN:

The Dark Knight Rises er den storslåtte finalen og siste del av Christopher Nolans Batman-trilogi, med Christian Bale i rollen som Batman og Bruce Wayne.

Etter den enorme suksessen med «Batman Begins» (2005) og «The Dark Knight» (2008) vender regissøren Christopher Nolan til Gotham CIty for det avsluttende kapittelet i Batman-trilogien.

Det har gått mange år siden Batman tok på seg skylden for Two Faces sine forbrytelser. Terroristen Bane (Tom Hardy) og hans medhjelpere overrasker politiet i Gotham City, noe som betyr at Batman igjen må forsvare den byen som ser på ham som en fiende.

I tillegg til Christian Bale og Tom Hardy møter vi bl.a. Anne Hathaway, Gary Oldman, Liam Neeson og Morgan Freeman.

 

MIN MENING:

WOW! Må jeg bare si , jeg har ennå ikke helt «landet» etter å sett den siste filmen i Christopher Nolans Batman triologi.Eneste jeg har lyst til nå er å se den igjen! Forrige filmen «The Dark Knight» så jeg på kino 3 ganger.

I forrige uke dro jeg, Nina m og Hanne på kino for å både se «The Amazing Spiderman» og «The Dark Knight Rises». For å si det sånn falt begge filmene i god smak,men denne gangen skal jeg skrive om sistnevnte.

I den siste batman filmen møter vi en litt annerledes Bruce Wayne/Batman 8 år etter Jokeren og Two Face Harvey gjorde sitt,og han har fremdeles skyldfølelse etter Rachels død. Det siste han vil nå er å børste støv av Batman drakten sin,men han ser ingen annen vei når en grusom og nådeløs terrorist ved navn Bane har kommet til Gotham City for å knuse den.

Det er Tom Hardy som spiller skurken og terroristen «Bane» og jeg synes han gjorde en kjempe bra jobb! Jeg ble både skremt og redd der jeg satt i kinosalen,men også en smule fascinert.  Bane var brutal og nådeløs om hverandre,og uforutsigbar i sine handlinger.

Anne Hathaway spilte rollen som «Catwoman» bra. Jeg var litt usikker når jeg først hørte at Anne Hathaway skulle spille «Catwoman»,men ble positivt overrasket når filmen var over. Synes Joseph Gorden Lewitt gjorde det bra i filmen,og han hadde en større del i filmen enn jeg trodde. Noe som i seg selv er bare bra!

Filmens 2 t 44 minutter er brukt veldig bra ,og Christopher Nolan briljerer nok en gang.  Det er flere spenningstopper og det er tvister & turns som vil få deg til å sitte der med munnen åpen og gåsehuden vil  komme.  Den siste filmen var langt fra forutsigbar som jeg kanskje trodde den ville være ,og filmens  avslutningen var kjempe bra.  Må si at jeg satt med tårer i øynene mot slutten av filmen,og det var flere ganger jeg satt der helt oppslukt av filmen.

Musikken er det Hans Zimmer som står for denne filmen,og jeg liker veldig godt hvordan musikken passer til stemningen i den enkelte scenen. Anbefaler dere å høre gjennom soundtracket !

Kort fortalt er The Dark Knight Rises en 2 t 44 min lang actionfylt film som er mer dyster en de foregående filmene. Christopher Nolan har laget en verdig og bra avslutning, og jeg anbefaler den på det sterkeste til alle elsker filmer fylt med spenning,action og en dose humor innemellom.

psst: Anbefaler alle å se de to forrige filmene ( Batman Begins og The Dark Knight) for å få fullt utbytte av den siste filmen.

Noen andre som har sett filmen?

// Bilder er linket
20 thoughts on “Filmomtale: The Dark Knight Rises

  1. Jeg har sett den og synes jeg filmen var meget underholdende og god! Men det kunne godt ha vært mer Batman + Catwoman-samspill, slik som Burton/Schumacher. Ellers synes jeg slutten var ELENDIG! Uten å røpe noe for andre som leser her, så må jeg si at jeg skulle ønsket den sluttet på restauranten (eller før, på havet..) Det aller siste ble bare feil for meg, altså.

    1. Har ikke sett de andre batman filmene så jeg kan ikke si noe særlig om samspill greiene ifht nolan sin film. Men trodde også at det ville være mer samarbeid eller kanske samspill enn det var. Slutten var ikke helt som jeg trodde,men synes den var en bra og grei avslutning.

  2. Bra anmeldelse 🙂 Og er helt enig, man burde se de to første, selvom alle filmene kan sees alene, er de jo best sammen!

    Og btw, så skrev du litt feil, det er Hans Zimmer, ikke Zimmerman :p

    1. Takk nina 🙂 Filmene kan jo sees alene,men som du sier er jo de beste sammen!

      hehe:P skal rette på navnet hans. Vet ikke hvor zimmerman kom fra. 😛

  3. Av en eller annen merksnodig grunn er jeg ingen stor fan av Batman filmene. Jeg vet ikke hvorfor. De har bare ikke falt i smak – så om jeg skal se den siste også vet jeg ikke. Uansett, takk for omtale og tips! 🙂

    1. Bare hyggelig=) Er ikke alle «superhelt» filmene som faller i smak hos alle. Hadde jo vært litt kjedelig hvis alle skulle likt det samme også:P hehe.

    1. Helt enig:) Denne må inn i samlingen, vi kan jo kjøpe sånn boks:) regner med at det kommer etterhvert. Vi har jo lånt den første filmen av arne. 🙂

  4. Tilbaketråkk: AUGUST 2012 |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

