Tema

Hvilken side er du på?

Det er nok mange som har sett en del reklame filmer som Statens vegvesen har på tven for tiden  med fartskampanjer og bilbeltebruk. Dette er et viktig tema synes jeg og det er bra at disse reklamesnuttene er både på kino og hjemme i stua. Bilen er ikke et leketøy hvor man kan teste fartsgrenser med,det er nesten som et rullende våpen som kan forandre både ditt liv og andres.

Visste du at…

  • når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %
  • hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.
  • i omtrent hver tredje dødsulykke har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller føreforhold. Det er altså ikke bare ulykker med svært høy fart som dreper.
  • Sannsynligheten for å overleve en frontkollisjon reduseres vesentlig når farten overskrider 70 km/t, uansett hvor kollisjonssikker og moderne bil du har – derfor skilter vi nå med 70 km/t på ulykkesutsatte strekninger
  • Trolig ville 30-40 færre blitt drept i trafikken hvert år hvis alle brukte bilbelte – alltid.
  • Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fall på 19 meter.
  • Bruk av bilbelte reduserer sannsynligheten for å bli drept med 40-50 % for fører og forsetepassasjerer.
  • De fleste søvnulykker skjer mellom kl. 16.00 – 18.00 og mellom kl. 02.00 og 05.00.
  • 24 timer uten søvn tilsvarer én i promille

Les mer fakta om fart og bilbeltebruk her og her samt om søvn og bilkjøring her!

Husk å hold farten når du er ute å ferdes på veiene,bruk bilbelte og få nok søvn!

Kilde: Fakta her/her/her | Les mer på vegvesen.no

 

13 thoughts on “Hvilken side er du på?

  1. Det er utrolig viktig å vite! Bruker selvfølgelig alltid bilbelte, bruker det selvom bilen ikke står på :p Og liker ikke å kjøre bil når jeg er trøtt, men pleier som regel å våkne opp litt når jeg setter meg bak rattet. Men det er nok ikke noe særlig bedre enn å ha drukket en øl eller to.

    1. Mhm,utrolig viktig å bruke bilbelte:) Det er jo bra at du gjør det,og jeg har jo vært med på kjøreturer og kan underskrive at du bruker det:) hehe

  2. Jeg bruker alltid bilbelte når jeg kjører selv. Ville aldri kjørt uten belte. Det hender at når jeg sitter på i baksetet, at jeg ikke alltid bruker belte..men hvis det er tilgjengelig prøver jeg å bruke det! Det er viktig og redder liv!

  3. Okay, jeg bruker bilbelte på bussen og, men nå har sjåførene på bussene i Bergen begynt å minne folk på det når de setter seg på bussen. LURT!

  4. Jeg har blitt helt ekstrem på sånne ting etter at jeg fikk barn. Før tok jeg det ikke SÅ seriøst. Men nå vil jeg ikke gjøre noe som kan drepe meg eller andre. Jeg har til og med blitt livredd for karuseller…

  5. Synes den er kjempeeffektiv, den reklamen om ‘hvilken side er du på’ – den får meg til å tenke at jeg alltid skal være obs på det, både når jeg sitter på med andre og etter hvert også når jeg selv kommer ut på veiene (selvom det sikkert ikke blir før i 2098, hvis jeg ikke vinner kraftig i lotto – eller blir sangstjerne ganske snart, whichever comes first, hihi). Sikkerhet i trafikken er noe jeg er virkelig opptatt av, og beltebruk er jeg nazi på og det synes jeg godt man kan være. Jeg blir faktisk skikkelig glad når jeg ser at folk bruker det på film, for i amerikanske filmer og serier forekom det nesten aldri før. Men heldigvis har de blitt flinkere til å vise det nå de siste årene. Når jeg til slutt får lappen og skal kjøre, kommer jeg til å nekte å kjøre folk hvis de ikke bruker belte. Det er fullstendig glemmesak, det SKAL brukes belte, alltid. Veldig bra at du har tatt med disse faktaene og statistikken, og åh, de er så fine de bildene med armene brukt som bilbelte av dem som er glad i en, de rører meg inderlig♥

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

