Filmomtale/tips · om underholdning

Ukens filmtips: Little Miss Sunshine

Originaltittel: Little Miss Sunshine
Manus: Michael Arndt
Genre: Komedie / Drama
Produksjonsår: 2006

OM FILMEN:

LITTLE MISS SUNSHINE er en amerikansk familieroadmovie som bryter grensene for hva slikt skal være. Den er satirisk og samtidig dypt menneskelig, en film som introduserer publikum for en av de mest hjertelig skakkjørte familier i nyere kinohistorie – Hoover-familien, hvis tur til en prepubertal skjønnhetskonkurranse ikke bare resulterer i en rekke komiske situasjoner, men også i død, store endringer og et rørende blikk på de overraskende gevinstene ved å bli tapere midt i en vinnerkultur som har tatt fullstendig av. Det er en film som rører ved noe i alle som har latt seg forbause av hvordan familiene deres synes å karre seg videre i verden til tross for alle snubletrådene på veien.

Ingen i Hoover-familien har helt grepet på tilværelsen, men det er ikke fordi de ikke forsøker. Faren Richard, en ubehjelpelig optimistisk motivasjonstrener, forsøker desperat å selge sitt 9-trinns program for å oppnå suksess – uten suksess. Moren, den i overkant ærlige Sheryl, strever konstant med familiens mange eksentriske hemmeligheter, særlig dem tilhørende hennes bror, en suicidal Proust-student som nettopp er sluppet ut fra sykehuset etter å blitt sveket av sin homofile elsker.

Deretter har vi de yngre familiemedlemmene med deres usannsynlige drømmer – den bebrillede, lett overvektige syv år gamle Olive som drømmer om å bli skjønnhetsdronning, og Dwayne, en Nietzsche-lesende tenåring med masse innebygget raseri som har tatt på seg en taushetsed inntil han blir akseptert av luftvåpenakademiet. På toppen av familiens rangstige er bestefaren, en rappkjeftet levemann som er sparket ut av eldrehjemmet for å ha sniffet heroin.

Hoover-familien er kanskje ikke i perfekt mental balanse, men når Olive blir invitert til å delta i den intense Little Miss Sunshine-konkurransen i California, støtter hele familien opp om henne. De stabler seg inn i den rustne skraphaugen av en folkevognbuss de eier og kjører vestover på en tredagers tragikomisk reise med et hav av overraskelser foran seg på vei til Olives store stund – en begivenhet som vil forandre familien på måter de aldri hadde kunnet forestille seg.
Les mer her!
Denne filmen skulle jeg egentlig tipset dere om for et par uker siden,men jeg glemte helt å skrive om den.  Denne filmen kjøpte søsteren min for et par uker siden etter åfått anbefalt den av en god venn.
Etter å sett filmen som er en ganske dyster komedie til tider kan jeg si at denne filmen er den morsomste filmen jeg har sett hittil i år. Filmen virker kanskje ikke som en komedie i starten av filmen,men etter vært som vi blir kjent med den nokså dysfunksjonelle familien kommer de pinlige,men morsomme situasjonene de kommer oppi som markjordbær på strå.
En film jeg absolutt anbefaler videre!

Har du sett filmen?

Kilde: Bildene er linket og info fra filmen er hentet fra her!

22 thoughts on “Ukens filmtips: Little Miss Sunshine

  1. Utrolig langt og flott innlegg! Har selv ikke sett filmen, men har hørt om den før. Den er nok helt klart på «to see»-lista etter dette innlegget 🙂

    1. Helt enig, denne filmen skal jeg nok se flere ganger. Hadde hørt om little miss sunshine før,men hadde ikke somlet meg for å se den.

  2. Jeg har aldri sett den, men skjønner at jeg burde lest dette innlegget igår, meg og mannen skulle ha film kveld, men sleit litt med å finne en komedi når vi letet på nett, så vi endte opp med bad teacher og the zoo (tror det var det den heter) men denne her ser jo faktisk mye bedre ut:)

    1. Håpe du får sjekket ut «Little miss sunshine» en gang:) Bad Teacher har jeg sett, syntes den var en ok komedie. The Zoo har jeg ikke sett ennå.

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

