Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Jeg lever,pappa.

I forrige uke fikk jeg et leseeksemplar av boken «Jeg lever,pappa» av Stine Marie Seim Sønstelie og Erik H. Sønstelie.  Stine Marie var på Utøya den 22.juli 2011 da Anders Behring Breivik gikk i land og begynte på sitt drapstokt hvor 69 uskyldige mennesker mistet livet sitt på øya.

Dette var en bok som var tung og sterk å lese ettersom vi hører hvordan Stine Marie opplevde dagen og hvordan de dagen før hadde hatt en fin sommer dag med masse kortspilling. Hvor nye vennskapsbånd knyttes for å så blitt brutt iløpet av dagen der på. Men vi får også se hvordan faren til Stine Marie opplevde dagen som foreldre og jeg kan  ikke forestille meg den frykten som måtte vært i han iløpet av de nesten 2 timene Anders Behring Breivik gikk rundt på øya og drepte. Uvissheten om datteren var drept eller ikke.

Det var en del ganger jeg måtte ta meg en «kunstpause» for tårene var vanskelig å holde inne. Det er ikke til å se bort fra at dette er en bok du vil lese med klump i halsen og tårer i øynene.

Jeg har skrevet en omtale om boken på bokbloggen min her! Der skriver jeg litt mer om boken. Men dette er en bok jeg anbefaler videre!

Har du lest boka?

19 thoughts on “Jeg lever,pappa.

  1. Nei, har ikke lest den ennå, men skal absolutt gjøre det når eksamen er over. Jeg føler ikke jeg kan begynne på den nå, for da legger jeg den ratt ikke fra meg før jeg er ferdig. Men det blir lesestoffet mitt etter eksamen 🙂

    1. Da er boken «jeg lever,pappa» å anbefale:) Har også en annen bok relatert til 22.juli som handler mer generelt om dagen og de timene som forandet Norge.

  2. Off det er så forferdelig at de måtte oppleve noe slikt! Måtte han brenne!
    Men kan godt tenke meg at boka er rørende ja!

    1. Helt enig:) Man blir trist og sint om hverandret når man tenker på han drittsekken.:S
      Men boka er flott skrevet og er en sterk bok å lese.

  3. Takk for tips – ikkje lest den, men eg er redd den er for trist for meg.. eg prøver for det meste og kose meg med bøker og drømme meg vekk til fine og koselige ting enn fæle ting, men eg tviler ikkje på at den er bra!

    1. Bare hyggelig:) Den er en sterk bok,men det er deler som er fine og hvor det handler om hvordan Stine takler dette og at boken er form for bearbeidelsesprosess:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

