Filmomtale/tips

Filmomtale: The Hunger Games

Originaltittel: Hunger games
Regi:
Gary Ross
Skuespillere:
Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Liam Hemsworth, Woody Harrelson, Stanley Tucci, Donald Sutherland, Elizabeth Banks, Lenny Kravitz, Willow Shields, Paula Malcomson, Toby Jones, Wes Bentley
Genre:
Action / Drama / Thriller
Lengde:
2 t. 22 min.

FILMTRAILER:

OM FILMEN:

I restene av det som en gang var Nord-Amerika, tvinger Panem-nasjonen hvert år alle sine tolv distrikter til å sende en tenåringsgutt og en tenåringsjente for å konkurrere i «The Hunger Games». The Hunger Games er dels forskrudd underholdning, dels skrekktaktikk fra myndighetene, en TV-overført happening der «tributter» må slåss med hverandre inntil én overlevende står tilbake.

Katniss står overfor «tributter» som har forberedt seg til disse lekene hele livet, og må stole på sine skarpe instinkter og veiledning fra en tidligere seierherre, den forfyllede Haymitch Abernathy. Hvis hun noen gang skal kunne vende hjem til Distrikt 12, må Katniss treffe noen umulige valg i arenaen som veier overlevelse opp mot menneskelighet, og livet mot kjærligheten.

THE HUNGER GAMES er regissert av Gary Ross og er basert på Suzanne Collins’ bestselgende roman som har solgt mer enn 23 millioner trykte eksemplarer i USA alene, og er den første i en trilogi som har fått en global tilhengerskare.

Etter jeg hadde hørt at denne filmen skulle komme i mars hadde jeg gledet meg. Ikke at jeg hadde fått somlet meg til å lese triologien som Suzanne Collins har skrevet. Men pga traileren og selve plottet  fikk filmen til å virke spennende, og får å si det sånn ble jeg ikke skuffet.

I filmen møter vi somsagt Katniss som bor i Distrikt 12 som er 1/12 gjenlevende distrikter i Panem (Nord Amerika). Hvert å sender hver av de 12 distriktene 2 stk ungdommer som  tributt til et direkte sendt tvshow kalt «Dødslekene» hvor 24 ungdommer skal kjempe mot hverandre og hvor kun 1 overlever i slutten av tvprogrammet.

Filmen er somsagt kategorisert som en ACTION/DRAMA/THRILLER ,men jeg vil skvise inn også litt Sci-fi/fantasy. Men ikke så overbærende at de som fnyser på nesa av sci-fi/fantasy ikke kan se den.

Jeg elsker bøker og filmer som har noe av de elementene som jeg nevnte ovenfor, og jeg holder på nå lese første boka i serien om Katniss(Dødslekene) .  Selvom filmen varer i godt over 2 timer så er det velbrukte 2 timer for å si det sånn.  Jeg kan ikke si noe i forhold til hvordan filmen holdt seg tro til boka,men jeg det jeg har hørt og lest er at filmen er litt snillere i dødslekene enn boka.

Denne filmen falt i god jord hos meg og hovedkarakteren i filmen(Katniss) virker som en troverdig heltinne og viser både mot,sårbarhet og kløkt i konkurransen. Jeg er veldig spent på forsettelsen og filmen sluttet åpen. Så det er mye som kan skje videre! Innen den tid skal jeg få lest ferdig triologien!

Hvis jeg skal pirke borti noe må det vel kanskje være at starten opp mot selve dødslekene er litt småtregt,selvom jeg synes de 2 timene var nødvendig for å skape historien.

Foruten det så drives filmen fremover av «Dødslekene/»The Hunger Games» og iløpet av filmen så satt jeg faktisk å felte en del tårer og satt med klump i halsen(så er jeg vel litt  følsom og lar meg lett rive med i filmer),men filmen hadde litt små humoristiske  innslag og selvsagt litt romantikk i luften.

Skal ikke dra denne omtalen lenger annet å si at filmen faller nok i smak hos de action/drama elskende som de som liker fantasy/sci-fi. Filmen er kanskje ikke noe du drar med deg småunger på ettersom det en del voldelig scener iløpet av filmen.

Har du sett filmen?

Kilde: Bildene er linket til kilde/ info hentet fra her!

43 thoughts on “Filmomtale: The Hunger Games

  1. Jeg har sett den! Ble sjokkert over å se foreldre som tok med seg barn under 10 år på filmen. Tenker de skal være glad regissøren valgte å sensurere noen av de mer blodige scenene, ja, for boken er ganske grusom. Veldig bra, men grusom. Følte at filmen gikk litt fort frem, og fikk ikke den samme følelsesmessige tilknytningen til enkelte av karakterene som jeg fikk i boken (Rue). Dessuten synes jeg det var synd de ikke helt fikk frem Katniss’ sanne følelser ordentlig. Men for all del, filmen var veldig bra den! Boken er bare så fantastisk og nyansert at det er umulig å gjenskape den samme magien på snaue to og en halv time. Glad de valgte å holde seg unna de store kunstneriske frihetene, og i stedet holde seg forholdsvis tro til boken. Gleder meg allerede til Catching Fire-filmen. De bør caste en kjekk Finnick, ellers blir jeg skuffet! Haha!

    1. Kan skjønne den!:) Jeg holder på å lese første bok nå(dødslekene), og jeg ser de har holdt seg tro mot boka(eller det jeg har lest hittil). Har hørt at de var litt «snillere» i filmen med tanke på dødslekene osv. Hørt andre som også har lest bøkene sagt at det ble ikke så mye fokus på de andre deltagerne ifht til boka osv. Men somsagt en flott film,gleder meg til oppfølgeren!

  2. Var ikke mye sci-fi/fantasy i den nei, selvom jeg føler filmer automatisk blir det når det er satt langt inn i fremtiden. Men utenom arkitektur og kostymer var det ikke mye som tilsa at dette er i fremtiden.

    Likte også filmen veldig godt! Levde absolutt opp til de forventingene jeg hadde, selvom jeg ikke visste så alt for mye om historien fra før av.

    1. hehe, kanskje ikke så mye. men det er litt snev av det,kanskje mer dystopisk (at det er et kontrollert samfunn osv ved at capitol kontrollerer de andre distriktene gjennom dødslekene osv).

      Leser første boka nå og har kommet godt i gang. Den norske boka er rundt 400 sider eller mer. Men tror den engelske er litt mindre:)

  3. Super omtale, Nina 😀 Har hørt om filmen, men er ikke heelt sikker på om det er min type film. Men kanskje jeg ser den når den kommer til leie 😀

    1. Den har ikke vært så veldig profiltert på tvreklamer,men mer som trailere på kinoen forut for premieren. Men den er kjempe bra! Leser boka nå og siden bare flyr unna!

  4. Har lest alle bøkene i serien, så var skikkelig spent på filmen. Ble ikke skuffet. Kjempebra film. Eneste jeg har å klage på at den ikke var like brutal som bøkene (noe som var kanskje bra for de minste), og at de ikke gikk mer i dybden på karakterene. Jeg måtte forklare en del til samboeren etter filmen, som ikke har lest bøkene, så han skulle få mer ut av karakterene. Haymitch foreksempel og forholde mellom Peeta og Katniss:) Men veldig bra film. De to timene gikk veldig rask:)Ha en fin dag:)

    1. Har også hørt at de i filmen har tonet det ned litt. Sikkert så barn eller litt eldre barn også kan se det. Har fått lest 8 kap. i første bokanå og gleder meg til å lese mer:)

  5. Eg har ikkje sett den endå men har store planer om å gjøre det – den virker så bra!!Eg har sett ho skuespilleren før i ein anna film og ho var veldig dyktig, tipper ho er like bra i denne 🙂

  6. Har lyst til å se denne! Om det ikke blir på kino så blir det på dvd!
    Sv: irriterende med virus. Første gang jeg har fått det og håper data mannen fixer den! Jeg går låne pc’en til mamma og de så lenge!

  7. Tilbaketråkk: Påskeferie og greier |
  8. ble så skuffa over trailern på denne og jeg hehe..
    tror nok ikke helt det er min type film men men, man kan jo ikke like alt 🙂
    og det er jo fint at du var fornøyd hehe!

  9. Tilbaketråkk: Mars 2012 |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

