Filmomtale/tips

Ukens Filmtips#1

Denne her skulle egentlig vært publisert i går(lørdagen),men jeg ble helt oppslukt i både «Kvelden er din» og en film (True Grit) som vi så her hjemme. Før jeg visste ordet av det så var det søndag!

Originaltittel: No Country for Old Men
Manus: Ethan Coen, Joel Coen
Genre: Drama / Thriller
Nasjonalitet: USA
Produsent: Ethan Coen, Joel Coen, Scott Rudin
Produksjonsselskap: Paramount, Miramax
Musikk: Carter Burwell
Lengde: 2 t. 2 min.
Om filmen:
På grensen mellom Texas og Mexico nærmest faller Llewellyn Moss (Josh Brolin) over resten av en mislykket narkosmugling: En masse meget blodige lik og en veske full av penger.

NO COUNTRY FOR OLD MEN er en fengslende ny thriller fra Academy-prisvinnerne Joel og Ethan Coen, basert på bestselleren av Cormac McCarthy.


Historien begynner når Llewelyn Moss (Brolin) finner en lastebil omgitt av døde menn. Et lass med heroin og to millioner dollar i kontanter er fremdeles bak i bilen. Når Moss tar pengene, utløser han en kjedereaksjon av katastrofal vold, som ikke engang loven, personifisert gjennom den aldrende, desillusjonerte Sheriff Bell (Jones), kan kontrollere.
I det Moss prøver å styre unna forfølgerne sine, spesielt en mystisk superhjerne som flipper mynt om menneskeliv (Bardem), blottlegger filmen kriminalitetens vesen i USA og fremhever den ved å jamføre urgamle temaer fra bibelen med de blodige nyhetsoverskriftene fra dagens aviser.

En kjempe  bra,spennende og uhyggelig thriller fra Coen brødrene . Kort fortalt er dette en film som passer for de som liker spenning og thriller,og som ikke er småskvetten. Filmen har litt drøye scener og slutten var ikke sånn som jeg forutså,noe som igjen er bra!

Denne filmen vant i 2007 4 OSCAR og har uten det mottatt 105 ulike priser(bl.a Art Directors Guild, BAFTA Awards for Best Cinematography m.m).

Har noen sett filmen?Hva synes du?

 

Kilde: Bilder hentet fra her samt info om filmens handling/imdb.com sin side om filmen(info om priser m.m)

20 thoughts on “Ukens Filmtips#1

  1. Jeg har ikke sett den…

    Liker spenning, men ikke sånne skumle filmer… Da får jeg ikke sove! Haha!

  2. Tror jeg faktisk så den på kino! Har sett den et par ganger i etterkant, men tror det er blitt et par år siden sist, så husker ikke alle detaljene. Bare at Javier var awesome i den, og fortjente Oscaren sin!!

  3. Elsker den filmen! Den er noe helt for seg selv. Så den på kino da den kom, og etter det ble jeg skikkelig fan av Cohen brødrene 😀

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

