Inspirasjon og tips · Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Bokanbefalinger

Tenkte jeg skulle lag et lite samle innlegg med bokanbefalinger. Jeg linker videre til bokomtalen på bokbloggen min for de som vil lese mer!

 1) «Mørk Engel» Laini Taylor

Hva handler boka om?

Det var en gang kjærlighet oppsto mellom en engel og en djevel.
Det endte ikke godt.


På dørkarmer rundt om i verden dukker det opp svarte håndavtrykk. Det er fremmede vesener med vinger som har satt dem der.

I en mørk og støvete forretning har en djevels beholdning av mennesketenner blitt faretruende liten.
Og i de trange smugene i Praha er en ung kunststudent i ferd med å bli fanget i en brutal krig med vesener fra en parallell verden.

Møt Karou. Hun fyller skissebøker med monstre som muligens er virkelige, muligens ikke. Hun har en tendens til å forsvinne på mystiske “ærend”; hun snakker mange språk – og ikke alle er menneskespråk. Dessuten har hun naturlig blått hår. Hvem er hun? Det er et spørsmål som opptar henne henne, og hun har satt seg fore å finne det ut.

Da en av de fremmede – vakre, forfulgte Akiva – setter øynene i henne i en bakgate i Marrakesh, befinner hun seg snart i en krig mellom engler og demoner, hemmeligheter kommer for dagen og en kjærlighetshistorie med røtter i en brutal fortid oppstår. Men kommer Karou til å angre på at hun søkte sannheten om seg selv?

Min mening: En innertier av en  YA(Young Adult) /Fantasy bok for ungdom.Kort fortalt så kan jeg si at denne boka var en frisk pust inn i YA/ fantasy sjangeren. Den hadde det lille ekstra som skille den fra alle de andre  «fantasy» bøkene .Denne boka vil nok falle  i smak hos alle fantasy elsker,men også de som liker spenning og mystikk. Boka  passer både for unge som godt voksne. Les mer av bokomtalen her!

2) «Sannsynlighet for kjærlighet ved første øyeblikk» av Jennifer E.Smith

Hva handler boken om?

Det hun trodde skulle bli den verste dagen i livet hennes, utvikler seg til noe ganske annet. Hun er på vei fra New York til London for å være med i farens bryllup. For første gang skal hun møte stemoren sin. Og selv om hun er 17 år gammel, må hun innrømme at hun ikke har tatt verken skilsmissen eller farens nye romanse nevneverdig heroisk. På flyplassen møter hun briten Oliver.  Skjebnens lunefulle timing får fritt spillerom i denne historien om familiebånd, nye sjanser og den første kjærligheten. Hadleys flysete er nemlig ved siden av Oliver.  I løpet av 24 timer vil disse to overbevise deg om at kjærlighet ved første blikk er mulig og at den kan dukke opp når du minst venter det.

Min mening om boken(Les hele bokomtalen her):
Boka er  lettlest bok og er kanskje ikke det jeg vil kalle en «tungvekter» innenfor ungdomslitteratur. Man kan ikke unngå trekke litt «chic-lit» paralleller og det er jo på en måte det denne boka er(eller kanskje kalle det «teen chic-lit»). Men det er noe ved den som fikk meg til å kjenne meg igjen. Ikke at foreldrene mine er skilt eller at jeg har opplevd noe som hovedpersonen i boka,men den universielle følelsen å være forelsket.  Kanskje det er virkelig en sannsynlighet for kjærlighet ved første blikk?Det gjelder bare å treffe på den rette. 

3) «Høsten» av Jan Henrik Nielsen

Hva handler boken om?:
Søstrene Nanna og Fride har i flere år levd i en bunker med faren, etter at en mystisk sykdom har rammet det meste av livet på jorden. En dag angripes faren av sykdommen, og jentene må forlate bunkeren og dra til byen de bodde i før, i håp om å finne medisin.Høsten er først og fremst en bok om livet og kjærligheten, tross det dystre bakgrunnsteppet. En sterk og varm fortelling om mot og håp.Nominert til Uprisen 2011.

Min mening om boka(Les hele bokomtalen her!):

Kort fortalt så likte jeg godt denne boka og jeg slukte den fort. Høsten er en bok som er lettlest,men likevel setter igjen spor hos leseren. Jeg satt flere ganger å tenkte på hva jeg selv ville gjort hvis jeg var i samme situasjon som Nanna og Fride.Jeg likte godt den post-apokalyptiske settingen som forfatteren kaster oss inn i ,og denne boka er ulik de bøkene jeg har lest hittil innenfor den dystopiske sjangeren. Denne her er ment på den yngre garde ,men den slår likevel fra seg hos de unge voksne for å si det på den måten.
Passer både for de som er yngre vel som godt voksne.

 

Anbefaler alle disse bøkene ! Selvom du kanskje ikke er så fan av de ulike sjangrene bøkene faller innenfor er disse å verdt og sjekke ut. Det er så masse flott litteratur der ute,og det finnes nok en bok som passer for alle og enhver!

Kom gjerne med tips til bøker jeg kan sjekke ut! I mens sjekk gjerne ut bokbloggen min for mere boktips!

7 thoughts on “Bokanbefalinger

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

