Filmomtale/tips · om underholdning

Filmomtale: Young Adult

Da fikk jeg endelig somlet meg til å skrive om den filmen jeg så med Nina M på fredagen som var. Hun har allerede skrevet sin mening om filmen,og dere kan lese den her!

FILMINFO:

TRAILER:

OM FILMEN:

Dramakomedie med Charlize Theron om trøbbelet som oppstår når man vender hjem til barnsdomsbyen og tror at alt skal fungere nøyaktig som før.

Den Oscar-vinnende skuespilleren Charlize Theron spiller Mavis Gary, en forfatterinne av tenåringslitteratur som vender tilbake til den lille hjembyen sin, for å gjenoppleve sine glansdager og vinne tilbake den nå lykkelige gifte ungdomskjæresten (Patrick Wilson).

Men å vende hjem viser seg å være vanskeligere enn hun hadde trodd. På jakt etter fordums lykke, danner hun et merkverdig vennskap med en tidligere klassekamerat (Patton Oswald), som heller ikke har kommet seg helt over ungdomstiden.

Da fikk jeg endelig somlet meg til å skrive om den filmen jeg så med Nina M på fredagen som var. Hun har allerede skrevet sin mening om filmen,og dere kan lese den her!

Før filmen hadde jeg egentlig ikke noe særlig formening om filmen,og etter filmen var jeg litt i villrede på hva jeg egentlig mente/syntes om den.

Filmen handler somsagt om Mavis (Charlize Theron) som bestemmer seg for å dra tilbake til hjembyen sin jakt etter sin gamle kjæreste i håp om å oppleve fortiden igjen og lykkelige tider. Hun opplever at hun er «stuck» eller fastlåst i livet sitt og håper da at på en eller annen merkelig måte at gamlekjæresten(som nå er gift og har en liten baby) kan få henne løs og vekke liv gamle minner.

Selvom denne filmen er en blanding av en komedie og drama,må jeg si at det er drama delen som vinner. Filmens historie ganske rett frem og det virket som vi som kinogjengere så kanskje utgangen av «oppdraget» til Mavis før hun så det. Filmen har sterke og litt rørende øyeblikk,og Charlize Theron gjør en glimrende jobb.  Selve komedie delen faller litt sammen og de delene som har en snev av komedie er mer av den kleine sorten.  Tror faktisk dette er en av få filmer hvor jeg satt å irriterte meg over hovedkarakteren og fikk lyst å filleriste henne litt. hehe

Filmen falt ikke helt i smak for min del. Den manglet noe for å gjøre historien komplett og komedie delen kunne gjerne vært mye bedre. Den var fylt somsagt av mer kleine og awkward øyeblikk,og det er vel kanskje Charlize Theron som redder filmen litt. Som nevnt ovenfor hadde filmen sine sterke deler,men også deler hvor filmen gikk trått og historien falt sammen litt. Filmen var også nominert til en pris i årets Golden Globe,men det var Charlize Theron som kunne stikke av gårde med den prisen for beste hovedrolle(men den gikk til en annen).

Hvis jeg skulle slengt ut en terningkast på denne filmen ville det vært en svak 4.

 

Har noen sett filmen?

 

/bildene er linket

21 kommentarer om “Filmomtale: Young Adult

  1. Hmm… Har ikke hørt så mye om filmen. Men det er litt dumt at man ikke liker hovedkarakteren i en film. Tror ikke jeg kommer til å se den. Så det var greit at du fortalte oss hva den handlet om. Fin anmeldelse 😀

  2. Veldig enig i anmeldelsen av filmen. Klarer liksom ikke helt bestemme meg om jeg synes den var kjempebra, men den manglet den komedie delen egentlig… Og ja, fikk VELDIG lyst til å filleriste henne noen ganger.

  3. likte egentlig ikke trailern, så tror ikke dette er en film for meg, men det er vel egentlig litt positivt at du har lyst til å filleriste hovedkarakteren fordi det betyr at theron gjør en god jobb?

    1. hehe, er kanskje ikke en film for deg da når traileren ikke faller i smak. Synes ikke det var den beste traileren jeg har sett. Syntes at Charlize gjorde en god jobb ja!

  4. Jeg har denne på listen over filmer jeg skal se, og nå gleder jeg meg skikkelig. Elsker å ha andres meninger i bakhodet når jeg ser film, det får meg til å skjerpe sansene litt. Gjelder forsåvidt bøker også. Så det blir gøy å se. 🙂

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

