om nyheter

Uroen i Syria

– Bombingen av Homs verre enn noensinne – VG Nett om Syria.

foto: AFP

Man får nesten vondt i hjerterota når man leser om ødeleggelsene i byen Homs (Syria). Det har i det siste dagene blitt verre ifht med bombing og mange sivile har har blitt drept.  Den 15.mars 2011 startet demostrasjonene mot Al-Assads regime og etter den tid har mange aktivister og demonstranter mistet livet sitt samt soldater fra regjeringsstyrken.  Det er mange forskjellige og motstridende meldinger man får i nyhetene.

Regjeringen hevder selvsagt at de ikke har noe med dette å gjøre, at det er disse «terroristene» som gjør dette.Mens fortvilte aktivister hevder det er regjeringsstyrkene som bomber byen sønder og sammen. Landet er splittet pga det er deler av befolkningen som står bak presidenten og andre delen er i mot hans regime.

400 barn blitt drept pga uroen som har vært i Syria og av disse er igjen er  det 18 premature spedbarn som mistet livene sine da strømmen gikk på sykehuset og kuvøsene deres sviktet. Ifølge FN er mer enn 5.400 mennesker drept i uroen. Ifølge regimet er over 2.000 medlemmer av sikkerhetsstyrkene drept.Les mer her!

Det er når jeg leser dette at jeg får klump i halsen og det er kanskje en veldig naiv tanke ,men det er nå man skulle ønske man hadde superkrefter som kunne få stopp på krigen og uroen. Ingen fortjener å oppleve krig og elendighet,og jeg håper at ting i Syria får roet seg ned.

20 thoughts on “Uroen i Syria

  1. kjenner jeg får vondt inni meg når jeg leser det. Alle de stakkars uskyldige menneskene som blir skadet/drept. Det er grusomt å lese! VI i Norge har det altfor godt, og jeg blir dårlig når jeg hører folk klager å klager over bittesmå filleting, for det er desverre altfor mange som har det så ekstremt mye værre.

    1. Ja, det er helt forferdelig det som skjer i Syria. Som du sier så har vi det godt her i Norge. Dessverre er ikke det alle som forstår det og klager over små bagateller.
      (f.eks dårlig hårdag, at de ikke får de nyeste klesplaggene etc)

    1. Helt enig. Skulle ønske man kunne gjøre det. Man får håpe verdensamfunnet gjør noe hvis ikke regjeringen i Syria gjør noe for å stoppe volden.

    1. Samme her også. Man får vondt i hjerterota for å si det på den måten. Håper bare at det blir fred eller våpenhvile av en sort ,så ikke noe fler uskyldige mister livet sitt.

  2. Tenk om det hadde vært fred i land som Syria, Afghanistan osv hvor vakre ferieland dem hadde vært og hvor mye dem kunne tjent på turismen. Men neida, i stedetfor er det mye makt og penger som skaper masse uro og det går dessverre utover uskyldige sivile mennesker, deribland MANGE små barn. Krangel om religion og penger og makt skulle virkelig vært unødvendig i 2012… Jeg blir skikkelig trist og kjempedårlig når jeg ser slikt på nyhetene. Er da man tenker over hvor heldig man faktisk er som bor i Norge..

    1. Bra skrevet Veronica. De landene kunne ha tjent mye på turisme og kanskje vært fine reisemål hvis det ikke hadde vært på urolighetene. Blir bare trist å se på nyhetene og hva som skjer i midtøsten:/

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

