Inspirasjon og tips · om litteratur og bøker · om mine følelser og tanker

«Bøker er en finere verden midt i verden»

Sitatet som er innleggets tittel er fra Alexander Smith og hentet fra ordtak.no. Det er noen ganger finner meg selv å scrolle ned over sitat/ordtak sidene på ordtak.no. Det er så mye som kan bli sagt med så få ord.

«Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel»sa antikkens mest berømte taler  Marcus Tullius Cicero og jeg kan vel si meg enig i det sitatet/utsagnet. Det var en gang jeg ikke var en bokelsker (som jeg er nå). Hadde vel ikke tålmodigheten til det,men heldigvis kom bøker som fikk åpnet mine øyne for en store bokverden(for å si det sånn). Det var i slutten av barneskolen min leselyst begynte for fullt og jeg gledet meg hver gang vi var innom biblioteket.
(linket)
Skal ikke kjede dere med masse bokbabbel. Men fikk lyst å skrive litt om bøker og litteratur. Vet det er mange som sier at de ikke leser bøker og ikke har tålmodighet til å sette seg ned å ta opp en bok. Det er ikke noe kritikk eller noe mot de som ikke liker bøker,men jeg tror alle kan bli en bokelsker hvis de finner den «rette boka» som setter igang en slags prosess. Hvis de gir bøker en sjanse.
(linket)
Med bokelsker mener jeg ikke bare de som sluker bøker på 1 dag eller leser dusinvis pr måned.Jeg mener det ordet omfatter de som leser littertur generelt. Om det er en 1 bok en gang i måneden eller et par iløpet av året.
Som Alexander Smith sier så føles det til tider at bøker er en finere verden midt i verden. Med en gang du åpner en bok presenteres du for en annen virkelighet enn den du omringer deg med. For meg er det av og til en måte å «rømme» eller ta en pause fra den «virkelig verden» og slappe av med en bok.
(linket)
Nå skal jeg ikke dra dette innlegget noe lengere,men håper alle får en fin torsdag og kommende helg!
Publisert den 19.januar 2012 @ 18.10
22 kommentarer om “«Bøker er en finere verden midt i verden»

  1. Jeg elsker bøker og kan ikke tenke meg et liv uten å lese. Jeg skjønner ikke de som ikke kan finne glede i fine, spennende eller triste bøker, det er så mye bra litteratur der ute. Jeg elsker i hvert fall å sette meg ned med en bok, og nå har jeg akkurat fått den nye Jan Mehlum boka og gleder meg til å starte på den 🙂

    1. Samme her også:) Det er perioder hvor jeg leser mye og så litt mindre,men det går ikke en dag uten at jeg leser eller det er ikke helt sant. Men prøver å få lest så mye som mulig når jeg kan. Du får kose deg med den nye boka.=)

  2. Ingen kjedelig innlegg dette Nina! Jeg liker å lese, men finner skjeldent tid til å sette meg ned med en bok, men når jeg først finne en bok og finner tid så blir jeg oppslukt. Sitte under et pledd en sen høst kveld, med en god bok og masse stearinlys, da er livet herlig:)

    1. Så bra å høre:) Herlig å finne de bøkene man ikke kan løsrive seg fra. Høsten hører jo med til å sitte å slappe av med te eller varm kopp kaffe med en god bok eller magasin å lese:)

  3. Bøker ❤ Og det med å finne den rette boka, det tror jeg på!! Man får så mye ut av bøker; man kan lære av andres feil og lære seg å se verden på en litt annen måte :))

  4. Det går litt opp og ned her når det kommer til å lese bøker. For tiden så består alle bøkene mine av ting til studiene, hehe 🙂 Men ellers elsker jeg gode bøker. Jeg har dessverre altfor lite bøker og var mye flinkere til å sette meg ned og nyte en god bok. Bøker er ofte som en annen verden, et annet liv osv.. Fantastisk 🙂 Enkelte tror at bøker vil forsvinne og alt blir digitalisert, jeg tror derimot at interessen for bøker alltid vil være der.. og som så mange andre så syns iallefall jeg det er mye bedre å sitte med en bok i hånden enn å sitte foran en pc og lese 🙂

    Herlig innlegg med mange fine bilder 🙂

    1. Takk:)
      Skjønner lett at når det gjelder studier er det studiebøker som står i fokus. Det var det jeg savnet mest når jeg studerte. Friheten til å bli helt oppslukt at en bok og ikke bry som tid eller sted=) Sant som du sier;bøker er jo nesten som en annen verden:) Tror at bøkene vil også holde seg i live. Det er jo noe spesielt å sitte med en bok og bla gjennom alle sidene.

    1. Sluker over det meste innenfor litteratur,men har noen sjangere som jeg elsker og andre som jeg ikke leser så mye. Men det er jo bare å teste ut ulike sjangere. Du vet jo aldri før du har prøvd:P

  5. SV: Nina C. Ja, skal egentlig bli litt godt å bli ferdig, så kan man kanskje finne seg en god bok man kan bli oppslukt av istedet 🙂 En bok kan jo nytes godt den.. ikke alltid like lett å nyte en bok man MÅ lese pga studier, hehe

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

