Filmomtale/tips · om underholdning

Filmomtale: My Week with Marilyn

Hva handler filmen om?

Michelle Williams i sitt livs rolle som ikonet og sexsymbolet Marilyn Monroe.

Marilyn Monroe er på bryllupsreise i England med sin nye ektemann Arthur Miller, samtidig som hun spiller inn filmen «The Prince and the Showgirl». Da ektemannen må reise vekk for en uke, føler Marilyn seg forlatt og misforstått. Men hun finner trygghet og betror seg til sin unge og ydmyke assistent Colin Clark. Gjennom en idyllisk uke kommer den emosjonelt skjøre skuespillerinnen seg vekk fra Hollywoods hardkjør og arbeidspress, og blir introdusert til nye gleder ved livet. Dette er den ukjente uken i livet til Marilyn Monroe.

(linket)

TRAILER

Tenkte jeg skulle få skrevet denne omtalen om filmen jeg så i går sammen med Nina M og vår felles venninne Hanne.Les Nina m sin mening om filmen her!

Før denne filmen hadde jeg egentlig ikke noe særlig forhold eller formening om Marilyn Monroe,men visste at hun for mange er et slags ikon på en forsvunnen skjønnhet og det er ikke tvil om at hun kunne gjort det stort hvis hun ikke døde i 1962.

(linket)

Filmen tar for seg 1 uke av hennes liv hvor vi får se henne gjennom Colin Clark sine øyne og han forteller om hans møte med den litt usikre og sjenerte skjønnheten som hadde tatt verden med storm med sine gyldne lokker og forføriske smil.

(linket)

Før filmen hadde jeg forventet å få litt dypdykk i bakgrunnen til Marilyn Monroe. Kanskje litt informasjon om hva som gjorde henne  til det ikonet hun var . Selvom jeg likte filmen i det hele følte jeg kanskje denne filmen gir noe mer til de som er fan av Marilyn Monroe og kanskje har satt seg inn i hennes livshistorie.  Det er jo ikke krav for å få nytte av filmen,men jeg tror kanskje denne her faller mer i smak hos de «kjenner» til Marilyn.

(linket)

Selve filmen var fylt med mye humor,litt romanse og dramatikk. Selvom jeg ikke hadde noe særlig forhold til Marilyn Monroe hadde jeg et inntrykk at hun var en sterk og selvsikker kvinne. Men iløpet av filmen blir det inntrykket forandret ettersom vi som kinogjengere får et annet bilde av henne. Hun fremstår som en skjør og usikker kvinne,og en som søker etter bekreftelse på det hun gjør er bra nok.

Filmen gir også et bilde av en kvinne som også vet hva hun vil,men som nevnt ovenfor kan bli fort usikker og i villrede. Hun var et multitalent  og var både en skuespillerinne,sangerinne,filmprodusent,modell og selvsagt et sexsymbol.

(linket)

Etter filmen fikk jeg lyst å vite mer om Marilyn Monroe (eller som hun egentlig het Norma Jeane Baker) og hennes liv. Hva som gjorde henne så populær og hva som skjedde opp til hennes død.

(linket)

Kort oppsummert: En enkel og fin film som gir et innblikk til en hektisk uke av skjønnheten Marilyn Monroe sitt liv,men vise også  en annen side av henne. Filmen har sine opp og nedturer,og  punkter hvor ting går litt tregt,men ellers en fin film.

Har du sett filmen? Hva synes du?

Kilde: Bilder er hentet fra her [linket]og informasjon er hentet fra her og her!

Publisert den 14.januar 2012 @ 19.30

30 thoughts on “Filmomtale: My Week with Marilyn

  1. Likte også filmen, men følte ikke at jeg manglet noe informasjon om henne, selvom ikke jeg heller var noe særlig stor fan av henne fra før av….

    Sv; Hahaha, skjønner i grunn at faren din ikke liker det! Hadde aldri i verden fått Pappa til å se på det :p

  2. For en ekte Marilyn fan er det et must å se den filmen 😉 så den må jeg få bestilt billett til så snart jeg får råd ta en kinotur 😀

    Du har så fine filmomtaler, Nina! 🙂

  3. Sv; Men filmen var jo basert på en bok skrevet av Colin Clark, med hovedvekt på den ene uken. Det ville jo blitt mer som en biografi om henne, og det ville jo vært en helt annen film.

    // Det håper jeg også på at hun gjør! Men føler som regel at de jeg vil skal vinne aldri gjør det :p

    1. Så bra at du likte den=) Hadde heller ikke sett noe særlig filmer med Michelle Williams i fra før av,men ble positivt overrasket over hennes skuespiller talent!:) Vanker nok en oscar for henne!:)

  4. Må definitivt se den filmen når den kommer på DVD. Siden jeg har ligget rett ut på sofaen hele helga, ble det ingen kinotur da, og nå er det mye skole og jobb fremover 🙂
    Veldig fin filmomtale 🙂

  5. Oh, spiller Michelle i den og Emma er med? Morsomt! Btw Emma har en parykk ikke sant? Hu har ikke så langt hår(?!?). Jeg er vel som deg, vet at Marilyn var et ikon, men ja… Kanskje jeg skal ta en titt, den var ut ifra deg basert på «sann historie»

  6. Sv: Nei så langt hadde jeg vel ingen planer om å gå, men tenkte å lese litt om henne ihvertfall. Men jeg føler alltid jeg får mer ut av handlingen når jeg vet litt om filmens bakgrunn osv når jeg ser den 🙂

    1. hehe:) Er jo bra å lese seg litt opp 🙂 Marilyn Monroe er et ikon og jeg ble nysjerrig på hennes liv etter filmen. Er mange fine bøker om henne:) Hørt om en bok som het «Blonde» eller noe som skal handle om hennes liv.

  7. Jeg kunne godt tenkt meg å sett den selv om jeg ikke blir tiltrukket av kresstilen sånn som mange andre, kjæresten til og med sa han kunne sett denne faktisk. Fikk ennå mer lyst til å se den nå, men det ble ikke denne uken =(

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

