Inspirasjon og tips · om høytider

Julegavetips#3

Den tredje innlegget i «julegavetips» spalten på bloggen her skal bli viet til noe annet enn «materiale» ting,men mer om ting som kan forandre livet til andre.

Etter å lest dette innlegget hos Iselin så fikk jeg lyst å skrive litt mer om det. Spre ordet videre!

Det jeg snakker om er å gi gaver med omtanke og som kan «forandre verden». Julen har blitt bare mer og mer materialistisk ,og jeg skal ikke lyve å si at jeg ikke har mange ting på julegave ønskelisten min som er av den materialistiske sorten. Det er kanskje noen som vil si at vi har mistet fokuset på det som egentlig julen skal handle om. Det å være sammen med familie og venner. Styrket de båndene som er der.

Jeg har i de forrige innleggene som nevnt innledningsvis tipset om gaver av den materialistiske sorten, og under kommer jeg til å tipse om andre ting.

På nettsider som  givemefive.no,Care,gaversomforandreverden.no kan du gi gaver som kan hjelpe en familie i Afrika , kjøpe en geit eller kjøpe et par lys hvor igjen pengene går til barn som får mulighet til å vokse opp eller kanskje kjøpe myggnetting for å hindre malaria?

Les mer på hvert enkelt nettsted  for å lese mer om hva pengene/gavene går til etc.

 

Det er lett å komme i de «materialistiske» tankebaner nå som juletiden har kommet,og jeg skal ikke være hyklersk å si at jeg ikke har ønsket meg ting som jeg kanskje egentlig ikke trenger,men har lyst på. Men det koster ikke mye for å gi en gave med mening,og jeg skal selvsagt ikke «prakke» ned noe på andre. Hvis julegavehandlen er unnagjort er dette kanskje noe å ha i bakhodet til neste års handel eller så kan du  gjennom året ellers  gi gaver med mening.

Publisert den 15.desember 2011 @ 15.00

20 thoughts on “Julegavetips#3

  1. Flott innlegg Nina ❤ Det er viktig å tenke på at julen ikke bare er gaver til tusenvis av kroner, men at for noen, betyr det enda en dag da man blir minnet på alt man ikke har. Godt initiativ ❤ I år sprer jeg juleglede ved å være en støttespiller og omsorgsperson for min lillesøster i håp om at hun kan legge disse vonde månedene bak seg.

    1. Takk Phoebe! Sant det du skriver ovenfor! Man trenger ikke alltid å gi noe for å glede noen. Det er nok at man er der for hverandre! Kjempe flott gjort av deg å være en støttespiller og omsorgsperson!

  2. er så enig, jeg glemmer ofte at det er ikke alle gaver som må være materalistiske, jeg suser rundt i julegave modus og vet ikke hva jeg skal kjøpe til hvem..
    når egentlig sånne gaver som dette er de fineste av alle.. ❤

  3. Det er en god tanke. Det er mange mennesker der ute som trenger hjelp, og slike sider som du nevner er en super idé hvis man har noen kroner til overs. Jeg må innrømme at jeg nok dessverre er litt for materialistisk for mitt eget beste – for meg betyr jul automatisk en haug med julegaver under treet. Jeg får dårlig samvittighet når jeg tenker på alle de som ikke har noe å glede seg over, men samtidig er jeg takknemlig for at jeg og de jeg er glad i har det såpass bra som vi har det.

    1. Det er det:) Må innrømme at jeg har litt tankebane når det kommer til jul. Er som deg at jeg er takknemlig for at både jeg og de jeg er glad i har det bra.:)

  4. Sv; Det er nok de det blir også! 😉

    // Ja, ikke sant 🙂 Glad det ikker er bare jeg som har den meningen her hjemme i alle fall!

    Syntes det var fort jeg da! Hehe, tja, liker vel de fleste fargene i regnbuen, men tror kanskje grønt, blått, gult, svart eller grått hadde passet klesskapet mitt best 😉

  5. Så bra at du tipser om dette! Vi har «kjøpt» bestemødre i stedet for vanlige julegaver til våre bestemødre slik at andre også kan bli tatt vare på av dem 🙂

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

