Gjesteblogginnlegg · om bloggen · om min hverdag

Gjesteinnlegg #3: Framtidens utsikter

Da har jeg fått min aller første gjesteinnlegg på denne bloggen her og det er (koselige)Siv som har skrevet dette innlegget(Hvis du leser dette;så takk for ditt innlegg)På min forrige blogg fikk jeg to bidrag og de kan dere lese her og her! Jeg anbefaler alle å besøke bloggen til Siv her!

Framtidens utsikter

Jeg lovde Nina å skrive et gjesteinnlegg for hvem vet hvor lenge siden, og nå har jeg ENDELIG sæmet meg til
å skrive noen ord. Jeg har valgt å skrive om framtidens utsikter fordi jeg vet at Nina gjorde et stort
valg i høst, og de aller fleste ungdommer, og mange voksne, må ta et valg som har med utdanning og jobb å gjøre.

Linket

At man må ta valg er ikke noe nytt. Men de fleste har forskjellige syn på framtida. Noen vet at de vil
bli leger, og de vet at de må gå x antall år på ei spesifikk linje, mens andre velger å gå elektro fordi
de vil holde på med et håndverkeryrke. Men hva med oss som ikke vet hva vi vil bli?

Linket

Jeg vil først si at jeg har ikke noe svar. Jeg vil ikke pine dere til å lese hele teksten for så å bli
snyltet for et svar på alle spørsmålene deres. Hadde jeg hatt svaret, ville jeg mest sannsynlig ikke
tenkt så mye over det selv. Jeg går nå første året allmenn (også kaldt studiespesialisering),
og det er på tide for oss å velge om vi vil gå realfag eller samfunnsfag til neste år. Dette er det første
store valget vi tar, og vi må tenke på hva slags studieretning vi vil gå senere. Personlig velger jeg å få
realfagskompetanse. Jeg har ingen peiling på hva jeg vil bli, og jeg er ikke klar til å stenge noen
utveier enda.

Linket

Men hva slags veier kan man gå? Lege og politi, sykepleier og snekker. Vi blir fortalt om de «vanlige»
yrkene hele tiden. Men om ingen av disse frister? Hva om lærere og andre voksne snakker om piloter
hele tiden, men du vet at det ikke er noe for deg? Det er ingen av de yrkene jeg har hørt om som jeg
føler at «DETTE. DETTE vil jeg jobbe med resten av livet.» Jeg går på skole og konkurrerer med meg selv
om best mulige karaterer, men hva jobber jeg mot? Hva skjer etter videregående? Å fullføre disse tre årene
er mitt mål. Men etter  det er livet bare et stort, svart hull på nesten 50 år, før jeg blir pensjonist
og kan reise verden rundt. Jeg håper jeg finner det ut snart, for jeg tror nok det er kjipt å fullføre et
studie og ikke ha lyst å jobbe med det man har studert… Jeg kjenner iallfall ei som har opplevd noe lignende,og jeg tror hun blir glad om ikke flere gjør det samme 🙂

Hva tenker dere om studier og utdannelse?

Siv
xxx

//Tusen takk Siv for at du ville skrive et gjesteinnlegg her på bloggen min! Synes du skrev en vel reflektert tekst om hva vi alle må gjennom gå eller har gjennomgått på et eller annet tidspunkt i livet! Hvis det er noen som vil komme med noe gjesteinnlegg er det bare å sende mail til blogg.ininasverden@gmail.com. Det kan være lignede tekster som Siv skrev eller dikt,noveller eller egne opplevelser. Annet kan også være bokomtaler,produktanbefaling eller bloggtips.

Publisert den 8.desember 2011 @ 12.37

21 thoughts on “Gjesteinnlegg #3: Framtidens utsikter

  1. Godt skrevet innlegg! Det beste med dette er jo at man ser at man ikke er alene med å ikke være sikker på sine valg. Da jeg skiftet retning for noen år siden, følte jeg meg veldig alene. Men etterhvert har jeg sett at jeg ikke er den eneste som ikke aner hva jeg vil her i verden. Vi kan jo krysse fingrene og håpe det kommer som et skudd fra klar himmel en vakker dag 🙂

    1. Helt enig med deg:) Siv skrev et kjempe bra innlegg. Jeg følte også meg litt alene når jeg avsluttet studiene mine og følte som det eneste som hadde gitt opp. Men det er ikke alle som vet hva de vil her i verden og vi har jo alle god tid. Tror mange unge idag stresser med å finne en retning pga de føler tiden flyr unna og plutselig står de der med vitnemål fra videregående og skal starte siste innspurt.

  2. Sv: Hihi, ja det er sant 🙂 Det er faktisk Mariusgenser jeg har begynt på; går rimelig tregt for tiden, men satser på å få unnagjort et jafs i jula 🙂

    Har desverre få tips å komme med her; har «alltid» visst at jeg ville bli sykepleier – aner egentlig ikke hvor jeg fikk ideen fra, i og med at 90 % av familien min er økonomer og resten snekkere… Men snakk med mange mennesker innenfor ulike yrker, finn studiebrosjyrer og les ulike studier, og tenk over om du ønsker et fysisk yrke, kontorjobb, omsorg osv… Lykke til! 🙂

    1. Det er jo kjempe bra at du visste hva du ville og det tror jeg gjør studietiden lettere. At man brenner for det og man føler kanskje en liten glød inni seg når man får jobbet med det man liker:)

      //Så bra:) Har veldig lyst å strikke marius genser,men har bare X antall uferdige skjerf og luer bak meg ,og jeg føler at det blir vanskelig for meg. Er ikke proff ennå.hehe:) Du får si fra hvordan det går!:) Ta bilder av fremgangen:)

  3. Nei, dette med fremtiden skal virkelig ikke være lett. Bare se på meg. Jeg er 25 år, har en (nesten) ubrukelig bachelorgrad, og ingen konkrete fremtidsplaner. Før jeg begynte å studere ved UiO trodde jeg jo at jeg, når jeg var ferdig med språkgraden min, ville ha et klart mål å jobbe mot. Og her står jeg; fire år senere, og fremdeles like forvirret som jeg var i 2007. Sukk.

    Jeg venter fremdeles på at et eple skal falle ned i hodet mitt og gi meg et lite eureka-øyeblikk.

    1. Nei,du sier noe der. Fremtidsplanlegging er ikke alltid like rett. Man kan liksom ikke helt planlegge studietiden fra A-B,noen ganger må man ta avveier. Hadde også følelsen at jeg var på vei mot et mål før jeg avsluttet studiene mine ved UiO,men etter nøye omtanke og vurdering fant jeg ikke ut at det var det rette studiet for meg. Var rett og slett ubrent og motivasjon var bånn. Så nå må jeg starte fra scratch eller ikke helt fra scratch,har jo de fagene jeg har oppnådd til å bygge videre på hvis jeg har lyst. Men vi får se hva fremtiden bringer.

      Håper jeg får et Eureka øyeblikk også:)

      Synes det er flott at Siv skrev dette gjesteinnlegget:)

  4. Siv har en kjempefin blogg, hun er veldig reflektert til å være så ung!! Og dette var en bra tekst. Men man må huske at man må ikke ta et valg om yrke når man er 20…jeg er et eksempel på det, jeg satte meg på skolebenken igjen som 32 åring, etter å ha jobba mange år. Nå starter jeg helt på nytt i et nytt yrke!! Det er fullt mulig og mange som utdanner seg i voksen alder.

    1. Helt enig at Siv har en fin blogg og er reflektert jente:) Hun setter ord på det mange sikkert føler når de begynner på vgs. Da er man skritt nærmere «sin fremtid». Kanskje mange føler at man må ha fremtiden sin planlagt. Men som du sier så trenger man ikke å ha ta valg om yrke når man er 20 år. Valg av studier og jobb kan man ta senere i livet også.

  5. Veldig fint innlegg 🙂 Siv er så flink og god ❤ Mitt beste råd er å ta seg den tiden man trenger for å finne det man virkelig brenner for, og først da skal man nøye seg. Slitsomme eksamener, kjedelige leseøkter og slikt må man regne med, men man merker stor forskjell når det er noe man virkelig ikke vil. Ønsker alle lykke til med valget 🙂

  6. Veldig fint innlegg. Det er neimen ikke lett å bestemme seg for hva en skal bli når en «blir stor». Selv er jeg en vinglekrok uten like når det kommer til dette, så jeg synes det var godt å lese at det finns flere av oss 🙂

    1. Ja, Siv skrev et kjempe fint innlegg:) Er også en vinglekrok når det kommer til studier og er en vinglekrok selvom jeg ikke studerer lenge. Prøver å finne ut hva jeg skal gjøre videre!
      Men jeg synes du er kjempe flink med studiene dine jeg:)

  7. Tror jeg tok en nok så lett utvei akkurat der, etter videregående ville jeg prøve meg på flyskolen i militæret, der var jeg en halv dag før jeg ikke kom videre. Men jeg ble sendt på befalsskolen og har blitt i militæret siden. Selvfølgelig også gått krigsskole slik at jeg har bachelor uten å ta opp lån. Men alt dette har jeg gjort slik at jeg kan få en bedre jobb i det sivile. Så selv om jeg har gjort ting, og synes det er interessant i militæret så betyr faktisk bosted også noe:P hehe så egentlig føler jeg man aldri blir ferdig…
    Kjempe bra innlegg av Siv!:)

  8. Hei, ville bare komme med et bra tips. Velg en yrkesrettet utdanning med gode muligheter. Med det mener jeg å velge f.eks medisin (lege), farmasi, lærer, ingeniør, jurist osv. Ikke velg utdanning hvor man kan bli alt og ingenting, og få jobb overalt og ingen steder. Da er det lett for å bli usikker, siden man ikke har det helt klart for seg hva man studerer og hva man skal bli. Slike utdanninger har ofte mange valgfag, da er de lett å rote seg bort og.
    Lykke til med det fremtidige valget!

    1. Takk for kommentaren:) Er et veldig bra tips/råd du kommer med,er nok mange unge(såvel som voksne) som kanskje ikke tenker på det når de velger studier.

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

