Filmomtale/tips · om litteratur og bøker · om underholdning

Filmomtale: Twilight Breaking Dawn part 1

Tirsdagen dro jeg med Nina M til Oslo for å se den nyeste twilight filmen (Breaking Dawn) på Colosseum.

Jeg hadde gledet meg lenge til filmen og for meg som er en twilight-fan innfridde filmen mine forhåpninger. Så jeg må advare de som venter kanskje litt..ehm.. objektiv filmomtale så kan de kanskje ikke vente seg det. hehe (*twifan*)

Linket

Filminfo:

Originaltittel: The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1
Manus: Melissa Rosenberg
Genre: Drama / Fantasy / Romantikk
Lengde: 1 t. 57 min.
OM FILMEN:
The Twilight Saga – Breaking Dawn – Part 1, blir Bella (Kristen Stewart) og Edward (Robert Pattinson) og de rundt dem konfrontert med konsekvensene av parets bryllup, bryllupsreise og en dramatisk barnefødsel. som får en sjokkartet effekt på Jacob Black (Taylor Lautner).
Med mer av den kjærlighet, det begjær, intriger og spenning som har gjort de tre tidligere filmene i serien til internasjonale megasuksesser, tar The Twilight Saga – Breaking Dawn – Part 1 oss nærmere enden på sagaen om vampyrer, grenseløs kjærlighet, evig vennskap og å finne seg selv.
Stephenie Meyer er gjennom bokserien blitt et verdensomspennende fenomen. Bøkene er utgitt i over 50 forskjellige land, og har samlet solgt 116 millioner eksemplerer. Bøkene har vært på bestselgerlisten i over 142 uker – så langt.
The Twilight Saga – Breaking Dawn – Part 1 er den første av to filmer basert på Meyers fjerde og siste bok i Twilight-sagaen og er regissert av Bill Condon (Dreamgirls, Gods and Monsters) fra et manus av Melissa Rosenberg.[kilde]
Linket

Somsagt så er jeg en av de som ble bitt av Twilight-basillen når bøkene kom ut for et par år siden. Jeg elsker bøkene og selvom Stephanie Meyer tar denne typen vampyr/kjærlighetsdrama til et nytt punkt i Fantasy sjangeren er bøkene unike i seg selv. Bøkene har ligget på bestselger listen i 142 uker og over 116 millionre eksemplarer er solg.

Det er kanskje ikke den A-typiske blodtørstige vampyrene vi møter i Twilight Sagaen,men en annerledes «type» velger jeg å si.

Terningkastene og omtalene har ikke vært de beste ,og terningskastene har variert fra 2-5 i enkelte av landets aviser.

Linket

Jeg føler at folk som kun ser filmene kanskje misser en del av helhetsbilde og man får kanskje ikke helt fullt utbytte av filmene som de som har lest bøkene har. Men for all del det er jo ikke en must at du må ha lest alle bøkene 10 ganger for å ha noe glede av filmen.

Når det er sagt kan jeg bevege meg videre i filmomtalen. Nå til dags skal alle filmer deles oppi to deler og det er noe jeg ikke helt er super glad for. Særlig når det kommer til filmatisering av bokserier. Jeg mener fullt at siste boka kunne greit gjort seg til én film(men det er bare twilight-fanet i meg som snakker).

Linket

Jeg synes denne filmen var en bra start på filmatiseringen av siste boka. De har holdt seg mer tro mot boka og selvom det er noe smårusk som fremdeles blir med videre i denne filmen så gjør det ikke noe med helhetsbilde. Jeg gleder meg allerede til siste delen av filmen.

Linket

Skal jeg trekke frem noe som jeg ikke likte helt med filmene (hittil kombinert sammen) må det være filmeffektene. Kanskje jeg har blitt mer vant til Vampire Diaries og Trueblood ,men jeg savner at ulvene i «Twilight Sagaen» ser mer virkelig ut.

Linket

Denne filmen tror jeg vil falle i smak hos Twilightfans og de som liker filmer innenfor drama/kjærlighet/fantasy. Denne filmen hadde scener fylt med både humor,kleine scener, romantikk,spenning og ikke minst drama. I slutten av filmen satt jeg der med tårer i øyene og prøvde å unngå gråting pga jeg hadde ikke på meg vannfast mascara.  Jeg likte kjempe godt bryllypskjolen til Bella. Særlig detaljene på ryggen og rundt ermene!

Linket

Det jeg også likte var at de brukte mange av sangene som har blitt spilt i de tidligere Twilight filmene og denne filmen fikk vi også et glimt av Stephanie Meyer i det «Bella» blir ført opp «midtgangen» mot alteret.

Linket

Har du sett filmen? Hva synes du?

//alle bildene er linket – Info hentet fra filmweb.no sin side om filmen. Les mer her!

Publisert den 1.desember 2011 @ 15.18

41 thoughts on “Filmomtale: Twilight Breaking Dawn part 1

  1. Så enig i mye av det du skriver 🙂 Liker likevel at ulvene er store og truende, for føler at de i True Blood og Vampire Diaries er så puslete 😉 At jeg er storfan av Van Helsing burde vel kanskje nevnes..

    1. Så bra å høre:) Synes ulvene er i grei størrelsen,men filmeffektene gjør at de ser litt uvirkelig ute. Har ikke sett van helsing ennå,men skal se å få gjort det:)

  2. Jeg syns at de har fått med seg mange detaljer fra boka. Om filmen har vært 3-4 timer har ikke gjort noe for meg, men jeg syns at de har delt filmen i to på et perfekt sted. Nemlig der Bella våkner og er vampyr. Jg regner med at klippe fra del 1 blir md i del 2 som starten på andre filmen. Kan nesten ikke vente til den kommer.

  3. Jeg må innrømme at jeg har lest bøkene og at disse, i mine øyne, ikke var spesielt gode. Det var, helt klart, den suppesøte slutten (a la slutten i Deathly Hallows) som ødla mesteparten av inntrykket mitt – og så levde de lykkelig i alle sine dager… Bleh! Det finnes hundresvis, om ikke tusenvis, av andre fantasybøker som går langt utenpå disse…

    Nok om det, her er det jo filmen vi prater om – den ga jeg terningkast 2 (det stemmer, jeg er en av disse sure kritikerne) pga flere faktorer.
    1. Skuespillerprestasjonene står til karakter 1
    2. Spesialeffektene står til sånn snill «midt-på-treet»,
    3. Handlingen har et preg som minner om «hvordan-skal-vi-klare-å-tjene-mest-på-denne».

    I mine øyne skjønner jeg bare ikke hvorfor de har valgt å dele opp denne, relativt korte, boken i to deler – her er det handling nok til en film og ikke mer. Dette bærer filmen tydelig preg av, spørr du meg.

    PS
    Med bedre skuespillerprestasjoner ville den ha kunnet nærmet seg en svak treer

    1. Twilight filmene og bøkene er jo noe eget og for seg selv. Enig at enkelte at skuespiller prestasjoene er så som så,og ting kunne vært bedre. Som ofte er bøkene mye bedre enn filmene. men når man ikke heller liker bøkene blir filmene automatiske bånn i potta.

      Skulle likt å hatt filmen i en del også:) Men kanskje ikke av samme grunn som deg.hehe:)

  4. Er også blodfan av Twilight og er veldig enig med deg om det meste her 🙂 Ulvene hadde jeg også forventet meg at skulle være mer «ekte», og scena mellom ulvene ble egentlig bare litt teit. I tillegg så var det helt tydelig i scena på bryllupsreisen, når de var i vannet, at de egentlig var i en stor badebalje innendørs med elendig «måneskinn» 🙂 Men ellers så var jeg veldig fornøyd, og gleder meg stort til siste filmen!

  5. Søt blogg! Har kun sett den første filmen, så skal prøve å få sett de andre i jula… Men gleder meg masse til å se dem; likte den jeg har sett utrolig godt 🙂

  6. Regissøren burde ha litt saksøkt av Anne Rice for direkte plagiat av en spesiell scene fra The Vampire Lestat. Lestat rømmer til Paris og der bestemmer han seg for å jakte kun kriminelle og generelt slemme mennesker i tillegg til at han flere ganger tar seg tur til teateret. Sorry, men at Edward gjør prikk likt det samme (bytt ut teateret med kino) _er og _blir direkte plagiat.

    Eller likte jeg kjolen til Bella og scenen hvor Edward prøvde å reanimere henne. Det var spilt bra nok til at jeg kunne tro på at hun virkelig var «borte».

    1. Har ikke sett The Vampire Lestat. Men føler også i dagens «fanasty» verden eller rettere sagt i litteraturen er det lite originalitet ifht til plott. Mange ting som er like, og jeg kan f.eks nevne Twilight, True Blood og Vampire Diaries. De er like pga trekant-drama, veldig mye like overnaturlige elementer.

      Likte veldig godt kjolen til bella også:)

  7. Tilbaketråkk: 22 days left |
  8. De kunne kanskje fått den ned til 1 film på ca 2 timer. Men da tror jeg klagene hadde vært motsatt vei, at filmen var for stresset. At de ikke fikk med nok detaljer. Jeg fant litt småting her og der jeg ikke likte. Blant annet «ulvestemmene» Fatter ikke hvorfor de skulle redigere stemmene på ulveflokken. Jeg liker heller ikke at ulvene ser så falske ut, riktig størelse men dårlig digital design. Leah likte jeg godt i denne filmen, mye bedre enn i bøkene faktisk.

    Gleder meg til del 2 og se hvordan Belle kødder med Emmett. Hvoran hun utvikler seg og lærer egenskapene sine.

    1. Enig der. Likte heller ikke ulvestemmene, det ble litt for «mekaniske» og rare. Holdte på å begynne å små le litt når de «snakket» med hverandre. Men det jeg har fått inntrykk når man filmatiserer bøker så kan man ikke få alt i «pose og sekk» for å si det sånn. Hadde jo vært fint det:) hehe.

      Likte også Leah i filmen:)

  9. Jeg syntes at filmen var spennede på en vakker måte fra begynnelsen til slutt. Bryllupet var veldig vakkert og jeg likte veldig godt kjolen til Bella. Edward var selfølgelig syykt pen som vanlig (team Edward for ever). Midt i filmen og resten utover til slutten var sjokkerende vakkert. Prøvde og holde ut tårene jeg også, men klarte det ikke. Satt også og nesten hyperventilerte og var helt skjelven etter filmen…hehaha. Gleder meg kjempemasse til del 2. : )

  10. Ja, jeg tror nok også at de som ikke leser bøkene går glipp av mye! Og ååå som jeg likte filmen! SOm jeg har sagt så mange ganger før; jeg både lo og gråt; og det eneste jeg synes var litt … rart, var robotstemmene til varulvene :p

    1. Samme her også:) Var mye latter og tårer innemellom! Synes også stemmene til varulvene var innmari merkelig, litt komiske. De kunne gjerne ha endret de, akkurat som vanlig stemmene de har som mennesker:)

  11. Jeg har lest alle bøkene og selvfølgelig sett alle filmene, ink «Breaking dawn part 1»!
    Og jeg er er av samme oppfatning av deg, det eneste jeg har å sette fingeren på er kanskje tidspunktet filmen sluttet på…
    For de som ikke har lest bøkene, så tar man bort ett overraskelsesmoment når man stopper filmen der den gjorde. Hadde man avsluttet del 1 litt før så hadde nok mange fans ventet i spenning på hva som skjer i del 2. («Overlever Bella?, blir hun vampyr?, hva med renesmee-vil hun leve opp?, Hva skjer med Jacob?» osv) Men mange av disse spørsmålene har man jo fått svar på til en viss grad når filmen sluttet der den gjorde….
    Og jeg gleder meg veldig til Part 2 kommer, da jeg er sikker på at denne vil bli enda bedre mottatt hvis de vinkler den sånn nogenlunde likt som boka 😉

    1. Sant det! hadde jo vært en bedre cliffhanger eller slutt som ville få folk til sitte å undre om hva som skjer videre:) Særlig de som ikke har lest bøkene:)

  12. Jeg så den på torsdag og likte den skikkelig godt! Syns egentlig 1/3 av filmen var bare kleint! Det var skikkelig…. rart… Og ja!ekle scener!! Jeg måtte holde hendene foran øynene:p.. Alt i alt syns jeg det var en bra film!

  13. Er litt nervøs for å se denne filmen egentlig, for ble så skuffet forrige gang. De første var helt fantastisk syntes jeg, men den forrige skuffet. Håper jeg liker denne bedre 🙂 Fin blogg snuppa!

  14. Tilbaketråkk: November 2011 |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

