om min hverdag · om mine følelser og tanker · På godt & Vondt...

I’m a daydream believer

Som person er jeg den som ofte dagdrømmer. Jeg håper og drømmer  som alle og enhver gjør . Jeg dagdrømmer om jobb,livet mitt,kjærlighet(som er ikke-eksisterende) og fremtiden min. Dagdrømming er fint og er kanskje en nødvendig del av hverdagen til oss alle.

Det er godt å dagdrømme litt og få pause fra det «virkelig liv». Det virkeligheten  som noen ganger kan være så hektisk at den kan ta pusten fra deg og slå deg i bakken. I de øyeblikkene er det viktig å ta et steg tilbake og tenke litt.

Linket

For over 2 måneder siden følte jeg at hverdagen min var både hektisk,stressende og jeg følte den spiste meg rett og slett opp. Jeg greide ikke å holde hodet over vannet lenger ,og  jeg følte av mine studier ikke var det som lenger holdt meg gående i hverdagen. Drømmen om fremtid og drømme jobben var nesten som et luftspeil i ørkenen. Et luftspeil som jeg ofte trodde var så ekte, og jeg følte etterhvert som jeg kom nærmere det at ting falt fra hverandre. Skolen var kanskje ikke den hovedfaktoren som dro meg under,men også andre ting som jeg ikke helt er klar for å skrive om av den grunn at jeg fremdeles prøver å få orden på de.

Linket

Jeg holder ofte ting inne og jeg greier ikke så ofte å få snakket ut om det. Jeg er redd for hva folk vil tro om meg og at ting ikke kommer riktig ut. Jeg var heldig at jeg hadde en mor og søster som skjønte det var noe galt og turte å presse på den barrieren som jeg hadde bygget opp. En fasade kan jeg vel si at jeg hadde laget. En fasade som ga bilde av en fremtidsrettet og hardarbeidet jente som visste hva hun ville. Det er kanskje det jeg ville tro selv ettersom alternativet var en jente som var på gal vei,mislykket og uten fremtidsplaner.

Linket

Det som også skremte meg til å opprettholde den «fasaden» at alt var i orden,var at alle rundt meg virket som de hadde fremtidsplanene sine i orden og hadde staket ut livet sitt. Jeg kunne se det i måten de snakket om sine studier og deres egne drømmer. Jeg så et glimt av  drømmene og håpene  i øynene deres .

Hos meg sank hjertet dypere og dypere hver gang jeg ble spurt ut om mine egne drømmer,fremtidsplaner og «hvor er du om ti år».  Sier du da » jeg vet ikke hva jeg vil i fremtiden» eller ikke kan si noe fornuftig om den så blir man sett rart på. Det føler jeg ,kanskje det er bare usikkerheten i meg som styrker den følelsen.

Linket

Føler jeg trenger enda mer tid til å finne ut av mine egne fremtidsdrømmer og planer. Men jeg føler meg presset fra alle kanter. Føler presset hver gang det blir spurt » har du funnet deg jobb» eller » du må se å få deg jobb» eller spørsmål knyttet til studier. Jeg vet at jeg ikke kan belage meg på å bo hjemme . Jeg vil ut å starte det som vil bli mitt eget liv.

Det er ikke det at jeg ikke vil noe av det, og jeg vil ikke bli sett på som et «dovendyr» som ikke vil noe her i livet.  Jeg vil frem her i livet og ha noe som er mitt eget. Det er ikke latskap å ville ta et steg tilbake og få orden på ting. Jeg ville ikke havarere fullstendig med null energi og håp. Det er ikke alle som forstår  det punktet der ,og klarer ikke se forbi det at jeg prøver. Jeg er takknemmelig for familien min og mine venner. De har støttet meg på hver sin måte .

Linket

Nå som de to månedene har gått så har jeg fått gleden i små ting,og prøvd å få liv i gamle drømmer som jeg har lagt til side pga jeg ikke hadde troen på at jeg ville greie de. Det er viktig å ha ulike drømmer og å mål,og ikke være fokusert kun på én ting. Når man kommer ditt frem og man har satt all sin fokus på det ,så står man kanskje der uten å vite hva man vil videre. Så ta vare på deres dagdrømmer,deres drømmer(store og små) og vær åpen mot fremtiden.  Det er det jeg skal prøve å være!

Linket

Men jeg vil også takke mine lesere som også har gitt sin støtte og gode kommentarer som varmer mitt hjerte. Jeg er takknemmelig at jeg har dere som titter innom og lyser opp dagen min. Takknemmlig at jeg har et sted å lufte mine tanker ,og snille lesere som titter innom uansett hva jeg måtte lufte mine tanker om.

(Publisert den 13.november  @ 02.15)

19 kommentarer om “I’m a daydream believer

  1. Du har bare ikke snakket med de rette menneskene da, hvis «alle» har staket ut fremtiden sin 😉 Du er bare 22 år kjære..Jeg er (snart) 30, og ikke ferdig med utdannelsen enda, hyyyl! (Ferdig til våren..krysser fingrene for det hvertfall..) 😀

  2. Aww.. så fint at du føler deg litt bedre og at du klarer å sette pris på dei små tinga i livet. Eg skjønner korleis du har det når folk stiller deg slike spørsmål, det er ikkje kjekt.. ein føler ein ikkje bidrar i samfunnet, at ein ikkje har noke nytt å fortelle eller noke fornuftig å komme med om ein ikkje har ein jobb å fortelle om, utdannelse eller framtidsplaner.. Har det på samme måte. Føler med deg 🙂 Stå på Nina. Ha ein herleg søndag!!

  3. Det er ikke alltid like greit å skulle si alt man tenker på, og noen ganger er det godt å synke ned i dagdrømmer med hemmelige ønsker. Du er tøff som skriver om alt dette! Hjerte herfra.

  4. Tror de fleste tenker sånn innimellom. Jeg er jo selv snart 30 (huff… hehe) og jobber jo «bare» i butikk (selv om det er noe jeg igrunn trives med 😉 ) Jeg vet ikke hva jeg vil bli, når jeg blir stor!
    Ta livet som det kommer, veien blir til mens du går. 🙂

    1. Sant det Marte. Man må ta livet som det kommer,og veien blir til mens du går:) Er det ikke noe disney sang som går noe sånn «ta livet som det faller seg…» .
      Men det er jo kjempe bra å ha en jobb å trives. 🙂

  5. Jeg skjønner i alle fall veldig godt hvordan du føler det! Føler jeg blir sett ned på hver gang jeg sier jeg jobber på en kafè, bor hjemme og har ikke peiling på om eller hva jeg studere i nærmeste fremtid. Det hele er ganske bittersweet, for liker å bo hjemme, men gleder meg hver eneste dag til en dag å starte mitt eget liv.

    Men tenker som så, er bestemt i min sak, at jeg heller vil bo hjemme, jobbe og spare opp penger før livet mitt virkelig begynner. Slik at jeg slipper å begynne livet som en fattiglus :p

    1. Er jo som du sier lurt å bo hjemme å tjene penger og så starte det livet man har. Man har jo ikke stressverk heller. Men det er enkelte dager hvor ting ser litt dystert ut. Får bare prøve å se fremover,søke jobber og prøve å få orden på ting & tang:D

  6. Nina, du er ung, smart og dyktig! Du kan klare det du vil i livet DET ER JEG OVERBEVIST OM! Du har ikke noe hastverk, ta tiden du trenger, da vet du at valgene du tar er riktige. Og en pause til å finne ut hva man skal gjøre er en smart og reflektert ting å gjøre! 😉

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

