Inspirasjon og tips · Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Topp ti..

Bøker jeg har lest i år. Tenkte jeg skulle lage lite samleinnlegg  over de 10 beste bøkene jeg har lest hittil i år. Når jeg leser bøker så slapper jeg av og med med disse ti (under) håper jeg dere får tips til nye bøker å lese.

Linket

[1] The Help av Kathryn Stockett (eller som den heter på norsk «Barnepiken»).

Har nylig blitt ferdig med boken som også er filmatisert med bl.a Emma Stone, Viola Davis og  Octavia Spencer i hovedrollene. Jeg skal ikke skrive noe mer utdypende mening om boken før jeg vier  et eget innlegg til boken,men jeg kan med sikkert si at dette er en av de beste bøkene jeg har lest hittil i år. Løp og les den sier jeg!

 

[2] Vann til elefanter av Sara Gruen (original tittel: Water for Elephants).

Før jeg leste boka hadde jeg allerede sett filmen og jeg tenkte ettersom jeg likte filmen veldig godt at jeg likeså kunne bryne meg på boka. Den falt i smak og jeg likte måten Sara Gruen skrev boken på!

[3] Saras nøkkel av Tatiana De Rosnay (original tittel: Sarah’s key)

Denne gangen leste  jeg faktisk boka før jeg så filmen!Har det med å lese boka etter jeg har sett filmen. En sterk og gripende bok som tar deg tilbake til annen verdens krig brutale verden,men også i «nåtid».

[4] Hotellet på hjørnet av bitter og søt av Jamie Ford (Original tittel:  Hotel on the corner of bitter and sweet)

Denne boka leste jeg i begynnelsen av sommerferien i år og det var en fin sommerlektyre å ha. Den historiske rammen som blir presentert i denne boka er sann,men ikke selve personene. Selvom denne ikke er en tungtvekter i litteraturverden, ble jeg grepet av hovedpersonen og forteller måten til Jamie Ford i denne boka.

[5] Etter Dansen av Gunnhild Corwin

Selvom jeg ikke er HELT ferdig med boka sniker denne her seg inn på listen min også. Dette er oppfølgeren til den gripende og sterke  boka «Idas Dans». I denne boka forteller moren til Ida(Gunnhild) om hvordan hun taklet sorgen etter Idas død og veien videre.

[6] Det siste kongeriket av Bernard Cornwell (Original tittel: The Last Kingdom)

Dette er første boka i en historisk serie som Bernard Cornwell er forfatter av . Etter å lest mange fine bokanmeldelser og anbefalinger tok jeg fatt på denne boka i starten av året. Dette er kanskje ikke boka man leser for å «kose» seg med ,men er kanskje for de som er interessert i historisk beretninger. Det er ikke kun historiske faktaer som blir presentert,men det er bakt inn ved at vi følger en sønnen til en av mange Jarler i England som blir kidnappet av Danene(danske vikinger),og vi følger utviklingen hans og samt det siste kongeriket i England.Dermed får vi interessante historiske faktaer samt en spennende historie å følge med. Må kunne si at dette foruten «Trueblood» bokserien av Charlaine Harris så er denne boka  også ganske blodig. Her forteller Bernard gjennom hovedpersonen ganske voldelige og brutale scener. Tror jeg leste en bokanmeldelse som sa noe i den duren » at det var nesten å være på slagmarken i vikingtiden».

[7] Øyne i Gaza av Mads Gilbert og Erik Fosse

Dette er en bok som ikke er av den nyeste sorten,men den følger to leger fra Norge under den siste krigen i Gaza. Vi får øyevitneskildringer og deres egne historier fra da de jobbet på et sykehus i Gaza by. Det er sterke beretninger og flere ganger jeg satt der med tårer i øyene og kjente sinne ulme i meg. Boka er kritisert for å være for «ensidig» og viser bare en side av «saken». Men det er kanskje det som er vinklingen i boka og at vi som lesere få se hva Erik Fosse og Mads Gilbert så iløpet av de ukene de var der. Så hvis du er ute etter en bok som viser et bredt spekter om Palestina/Israel konflikten er kanskje ikke denne boka du plukker opp først. Men bortsett fra det punktet er det en bra skrevet og utformet bok av Mads Gilbert og Erik Fosse.

[8] Matched av Ally Condie

Dette var faktisk min første «dystopiske» boka jeg leste . Boka er starten på en triologi(tror jeg) og andre boken i serien heter «Crossed». Jeg har ikke lest den andre boka ennå,men den skal komme på ønskeliste mi til jul.

[9] Veronika vil dø av Paulo Coelho (Original tittel: Veronika decides to die )

En av de bedre bøkene jeg har lest av  Paulo Coelho. Jeg har ikke lest ALLE bøkene hans. Alkymisten var litt småkronglete og litt for filosofisk for min egen del. Kanskje jeg ikke skulle lest den når jeg var forkjølet og litt susete oppi topplokket. Jeg føler det er alltid noe som går igjen i Paulo Coelho’s sine bøker, og det er vel at han «filosoferer» litt for mye. Han setter sine lesere på prøve mentalt(hvis man går ann å si det) og det er mye som man må lese  «mellom linjene».Værtfall det er sånn jeg føler det. Men hvis du skal bryne deg på Paulo Coelho anbefaler jeg å starte med «Veronika vil dø».

[10] Haikernes guide til galaksen av Douglas Adams ( Original tittel:Hitch Hiker’s guide to the galaxy)

Kan vel godt si at dette er årets mest bisarre,men morsomste bøkene jeg har lest hittil i år. Det er vel kanskje en av «kultbøkene» som bør leses, og Douglas Adams har en fantasi uten like. Som jeg skrev i bokomtalen min om boka så er det bare å legge igjen fornuften ved starten av boka og være med på en guide gjennom galaksen!

 

Håper dere fikk noen tips til bøker å sjekke ut eller kanskje noe idéer til julegaver!

Dere skal få slippe å liste opp deres ti favoritt bøker som dere har lest i år,men hvilken bok er din favoritt hittil i år?

 

Publisert den 12.november 2011 @ 02.16

13 thoughts on “Topp ti..

  1. Jeg har faktisk ikke lest noen av bøkene som du skriver om her =S Pensum tar opp ALT for mye tid, desverre. Men den jeg VIL lese av disse er nok Matched 😀

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

