Inspirasjon og tips · om bilder og sånt · om min hverdag

Ballett

Dere er sikker lei av å høre meg skravle om «Svanesjøen»,men etter å sett «Svanesjøen» på den Norske Opera og Ballett i går  så har jeg blitt bitt  av «ballett basillen».

Man kan si at min interesse for ballett er vekket etter gårsdagens forestilling, og jeg kommer nok til å se flere balletter stykker fremover(kanskje ikke helt ennå ettersom lommeboka er ganske tynn) .

Det er noe spesielt å se ballettdanserne trippe og svinge seg om på scenen i sine fine og stilige kostymer. Jeg satt til tider å ble fascinert at fotarbeidet og hvordan de greide å «gå på tå».

Før balletten begynner...

Selvom «Svanesjøen» varte i 3 timer(med 2×25 minutters pauser) så gikk den tiden veldig fort. Når applausen hadde gitt seg etter danserne tok sitt velfortjente bukk til publikum ville jeg gjerne se hele greia om igjen.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle befinne meg på en ballettforestilling  ,og hadde lite interesse for det inntil jeg så filmen  «Black Swan».Så jeg er glad for jeg fikk muligheten til å se forestillingen!

Et lite tips er å kjøpe et programblad eller hefte til tilhørende stykke så får du litt info om hva ballettstykket handler om. Hvis jeg ikke  hadde noenlunde visst hva «Svanesjøen» handlet om fra før av,ville jeg ikke ha forstått så utrolig mye av handlingen eller hva som foregikk på scenen.

Vi rakk ikke innføring om stykket før selve «Svanesjøen» begynte,og vi måtte lese litt  om hva som skjedde iløpet av  de 4 aktene som stykket varte.

Det var selvsagt foto/film forbud under forestillingen,men som den fotogale personen jeg til tider er ,så greide jeg ikke å holde fingrene mine unna kameraet mitt ,og tok et lite (men veldig uklart) bilde uten blitz. Etter det bilde rakk jeg ikke ta mer bilder ettersom jeg ble opptatt å følge med på balletten og hva som skjedde.

Etter «Svanesjøen» sluttet gikk jeg,Hanne og Nina m til Egon for å spise litt. Det ble god mat og dessert samt masse snakk om alt fra «Svanesjøen» til «Skal vi danse». Vi ble fort omringet av folk med røde/hvite drakter og oransje/blå drakter. Det er jo Cupfinalen i norsk fotball  denne helgen og det merker sikkert Oslo befolkningen godt. (Bergen vs Ålesund)

Kort fortalt hadde jeg en fin og koselig lørdag sammen gode venninner. Jeg kan sikkert si på vegne av oss alle at vi syntes stykket var fint. Jeg likte det kjempe godt og jeg skal prøve å få dratt med meg familien min å se den en gang. Ballett bør absolutt oppleves «live». Det er en fin og unik opplevelse!

Under er et lite klipp fra «Svanesjøen»(ikke fra Oslo,men fra en annen oppsetning). Klippet er fra andre akt «Pas de Quatre»

Håper alle hadde en fin lørdag!

//bildet er linket

 

Publisert den 6.november 2011 @ 02.30
29 thoughts on “Ballett

  1. Nå fikk jeg veldig lyst til å se Black Swan hvertfall! Har aldri vært på noe ballettstykke jeg..En film er vel en grei begynnelse 😉 Det hørtes ut som dere hadde en skikkelig fin lørdag. Venninnekvelder er knallgøy (etter som hva jeg erindrer, hehe..går laaang tid mellom hver gang jeg er på på venninnekvelder).

    1. Anbefaler «Black Swan»:) Er ikke 100% bare ballett i filmen,men hva som skjer rundt osv. Skal ikke avsløre så alt for mye.hehe:) Var somsagt en koselig venninne kveld! Fint å ha de av og til:)

  2. Jeg har aldri sett balett før, men det er sikkert en kjempeflott opplevelse. Ble ganske nysgjerrig på ballett når jeg så Black Swan jeg også 🙂

  3. Å HEELDIGGRIISEN !!! :-O

    Jeg elsker klassisk ballet!! ❤ Både kostymene, koreografien, historien og musikken, og Svanesjøen og Nøtteknekkeren er desidert de to største favorittene!

    Jeg har SÅÅÅ LYST å se Svanesjøen, men de var utsolgt da jeg skulle bestille!! *snuufs hyyl*.

    Det må ha vært en helt utrolig opplevelse! Håper virkelig at de setter opp denne forestillingen igjen om ikke så altfor lenge (det hender jo at veldig populære ballett oppsetninger kommer i reprise).

    Inntil da får jeg nøye meg med NRK2 og Youtube, og spille musikk fra Svanesjøen og Nøtteknekkeren mens jeg går kunstløp. ❤

    1. hehe,var heldig som sett det ja:) Skjønner hvorfor det utsolgt så fort! Mot slutten av stykket satt jeg med både goosebumps og tårer i øyene!
      Håper de setter opp stykket igjen, da skal jeg prøve å få billetter:)

    1. Ja,det er var en kjempe bra forestilling og lørdagskveld!:) Ballett er jo en spesiell og vakker form for dans,og hvis du skal sjekke ut ballett så anbefaler jeg «Svanesjøen»:)

  4. Har aldri hatt noe stor interesse av ballett, men ja det kan jo godt være fordi jeg ikke har fått opplevd det, kanskje verd å sjekke ut likevel da! Og jeg må si gud for et fantastisk bilde det helt nederste. Høres ut som en fin fin lørdag 🙂

    Sv/ Awe skjønn du er! Takk for det, føles bra å vite man har gjort en flott jobb i en helt ny jobbsituasjon, så mye at de fortsatt vil ha meg her hehe.

    1. Hadde heller ikke noe særlig interesse for ballett før,og trodde at det ville være en kjedelig opplevelse.Men nej,der tok jeg sannelig feil:) Anbefaler å sjekke ut «Svanesjøen» når du skal se et stykke!

      //bare hyggelig Renate! Koselig at du er tilbake i bloggverden!

  5. Høres ut som en fin opplevelse=) Skjønner godt at ballett kan fortrylle, fange og virke spenende om man ikke er vant til å se det. Artig å oppdage noe nytt man liker da!

  6. Tilbaketråkk: November 2011 |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

