om litteratur og bøker

Boktema hos Anettesbokboble #4

På torsdager hver uke er det hos Anettes Bokboble en fastspalte som hun kjører gang. Hun oppfordrer sine lesere å skrive en post om et tema. Denne torsdagen er det «Favorittboken som ble film». Alt du trenger å gjøre for å være med er å skrive et innlegg,bruke logoen ovenfor(linke til innlegget hennes), deretter huske å legge igjen din lenke til innlegget du nettopp har skrevet igjen hos henne. Les mer her!

//linket

Etter mye om og men for å velge ut noe så har jeg kommet frem til å trekke Harry Potter bokserien som mine favorittbøker som ble til film. Greide ikke bare å velge én bok. Så valget falt på en serie som har vært med meg gjennom oppveksten. Som jeg har sittet med nesa dypt nede i ,for å igjen leve meg inn i  et univers som J.K Rowling har skapt.

//linket

Selvom det er ikke alle filmene i HP filmserien som har vært helt likt som bøkene,så har de alle en spesiell plass hos meg også. Har alle filmene(utenom den siste delen som var på kino for et par måneder siden).

Det er som regel bøkene som er bedre en filmene som oftest,og det er det samme med HP bøkene. Når en bok blir til film har jeg ofte en følelse at de ikke kan ta med alt til punkt og prikke. Noe må skrives om for å få bedre flyt og passe inn en setting. Så jeg er ikke så nøye at bøkene og filmene skal være 100% opp mot hverandre.

Hvilken favorittbok (som igjen har blitt til film) har du ?

 

Publisert den 27.okt 2011 @ 22.15

 

19 thoughts on “Boktema hos Anettesbokboble #4

  1. Jeg vil lese alle Harry Potter bøkene på ny 😀 For så se alle filmene! Ellers elsker jeg Tore Renberg bøkene, og Mannen som elsket Yngve er en veldig gøy film for min del :p kjenner så mange som er med, har gått på den skolen selv og Yngve bor jo i den gata jeg bor i nå hehe, og filmen er jo bra etter min mening 🙂

    1. Samme her også! Har ikke hatt tid til å lese alle om igjen,men skal nok sette av tid til det også!
      Spennende at du kjenner mange som har vært med i «Mannen som elsket yngve». Har ikke sett filmen ennå,men skal få se å få gjort det!

  2. Det spørsmålet tror jeg aldri jeg kunne greid å svare på, for de fleste bøkene jeg leser blir gjort om til film. Men elsker American Pscyho, og likte Water for Elephants skikkelig godt! Ellers er en av favorittbøkene The Devil Wears Prada, elsker filmen også, men boken og filmen er veldig forskjellige!

    1. Hadde litt vanskeligheter også!:) Hadde lyst å lage mye lengere innlegg,kanskje noe jeg kommer til å gjøre senere. Ala topp til bøker som har blitt gjort om til film osv.

  3. Må nok si jeg har den samme som deg! Jeg synes filmene av Harry Potter blir skildret utrolig bra ut ifra bøkene, og de klarer å fange mye av det som er i boken. Første gang jeg så filmene ble je overrassket over hvor mye de hadde fått med i filmene:)

    1. Samme her også!:) Det ofte med filmatisering av bøker at noen manusskrivere/regissører går litt for langt med tolkningen,og kanskje går vekk fra temaet eller det som boken handler om. Men Harry potter filmene har holdt seg relativ bra forhold til bøkene:)

  4. Harry Potter blir jeg aldri lei. Når den siste filmen kommer ut på DVD så kommer jeg helt sikkert til å inverstere i en pakke med alle åtte filmene… 🙂

    1. hehe,samme her også! Blir aldri lei av filmene! Gleder meg noe innmari til siste film kommer! jeg var litt utålmodig og kjøpte de første 6 filmene + 1 delen av siste filmen samtidig. Var et tilbud. hehe

  5. Kjempegodt valg! Jeg elsker både bøkene og filmene og har både lest og sett dem mange ganger. Nå planlegger jeg en Harry potter maraton hvor jeg i første omgang vil lese alle bøkene i sammenheng 🙂

  6. Jeg elsker Harry Potter:) Jeg er enig med deg. Jeg er heller ikke så nøye om ikke filmene er akkurat som bøkene. Det umulig så og si å få til en film akkurat slik en bok er skrevet:)

    1. Så bra at du er enig! Mange som er veldig nøye på det punktet at alt skal stemme med boka. Alle som leser HP f.eks har sin egen mening,og kanskje forestilt seg ting når man har lest bøkene.

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

