Inspirasjon og tips · Tema

Livreddende hjelp- HLR

I stad kom jeg over en artikkel på VG om en 15 åring som hadde reddet faren sin da han fikk hjerteinfarkt da han sov. 15 åringen hadde lært livsreddende  førstehjelp på skolen. Det viser bare hvor viktig det er å lære seg førstehjelp,og hvis det er lenge siden sist bør man melde seg på kurs for å friske opp kunnskapene. Sjekk VGTV for å se video om hvordan å gi førstehjelp.

//linket

All informasjon i dette innlegget er fra lommelegen.no og fra denne artikkelen som er skrevet av Espen Gubberud .( «Førstehjelp-Trinn 3: Den første kontakten-hjerte og lungeredning«)

1)Hvis du kommer til en person som er hardt skadet eller livløs,så er det viktigste du kan gjøre å sjekke om han/hun er bevisst og det gjør du vet å klype han/hun eller rope til vedkommende.

Hvis vedkommende er ved bevissthet og snakker er det bra,men husk å sjekk situasjon fortløpende ettersom det kan for endre seg.

Hvis ikke personen er ved bevissthet og ikke reagerer på rop eller klyping ; rop om hjelp så noen kan høre deg,deretter sjekk luftveiene til personen. Ring 113 for å tilkalle ambulanse!

2) Skaff frie luftveier,slik gjør du det:

Du sørger for frie luftveier ved å gjøre disse punktene rett under:

  • Snu den skadde på ryggen
  • Bøy hodet forsiktig bakover
  • Løft haken fram ved hjelp av to fingre under hakespissen

Sjekk deretter pusten ved å legge øret ditt ved munnen til vedkommende, ikke bruk så lang tid på dette. Ser du om brystkassen beveger seg,eller om du kjenner pust på kinnet ditt?

Hvis ja; Hold øye med pusten til vedkommende og husk å bøye hodet bakover for å sikre fri luftvei. Trekk det øverste beinet ut for å hindre at den bevisstløse ruller til en av sidene, og legg den øvre armens hånd under ansiktet som støtte(sideleie). Fortsett nøye observasjon av pusten.

Hvis ikke; Start straks med hjerte og lungeredning (30 brystkompresjoner og 2 innblåsninger). Trykk 30 ganger loddrett ned. Takten skal være omkring 100 trykk i minuttet. Trykk 4-5 cm ned hver gang.

//linket

Gi to innblåsninger munn til munn! Åpne luftveiene ved å bøye hodet lett bakover. Klem sammen neseborene med en hånd. Bruk den andre til løfte haken fram. Blås 2 ganger rolig inn. Brystkassen skal da heve seg.

Dette forsetter du med inntil tilkalt hjelp(ambulanse eller lege) kommer tilstedet! Hvis det er andre personer i nærheten få dem til å hjelpe deg med enten å gi brystkompresjoner eller innblåsninger.

//linket

Prøve å finne en enkel og grei video på Youtube om førstehjelp,men fant ikke noe særlig bra. Men på VGTV har de en video som viser dette, sjekk den ut her!

Det er ikke sikkert at man i slike situasjoner tenker klart eller at man kanskje får panikk,men viktigste er å få hjelp fortest mulig. Ring 113 , rop om hjelp så andre kommer tilstedet. Så kan dere sammen hjelpe vedkommende!

Som jeg nevnte innledningsvis så er all informasjonen hentet fra denne artikkelen,og der kan lese mer om livredning på lommelegens nettsider. Er somsagt ikke noe ekspert,men følte for å dele artikkelen med mine lesere etter å lest artikkelen som er linket til innledningsvis.

Har du ikke fått lært om dette på skolen eller noe,spør læreren din om det er mulig å få det til eller kanskje meld deg og din familie på livredningskurs. Tror ikke det koster så mye,men prisen er verdt det hvis man kan redde et liv.

Kan du førstehjelp?

12 kommentarer om “Livreddende hjelp- HLR

  1. eg har blitt lært førstehjelp, både på skolen og i jobb sammenheng, men eg e fæl te å glømma sånne ting ut, heldigvis så har eg dei papirene me fikk fra kurset me fikk i barnehagen ligganes i ein perm 🙂

    / tusen takk 🙂

    1. Ja, som du sier det er jo noe alle bør kunne. Men ting går i glemmeboka. Har hatt om dette på skolen en gang.Men det er leeenge. Vi skulle ha et førstehjelpskurs på den forrige jobben min,men jeg sluttet før kurset(studiereise).

  2. Vil nok ikke si at jeg kan førstehjelp, men visste jo om alt det du skriver, så det er vel bra :p Hadde førstehjelp når jeg tok førerkortet, men om jeg hadde gjort alt riktig i en nødssituasjon, det vet jeg virkelig ikke…

    1. Kan også litt av det basic cpr, eller førstehjelp. Men jeg hadde nok fått litt panikk i nødsituasjoner. det er jo noe helt annet enn å bare øve seg på det.men likevel greit å ha i bakhodet!

  3. Jeg kan ikke førstehjelp annet enn det jeg har sett på TV og lærte kjapt om på grunnkurset da jeg fikk lappen, men jeg tror jeg har et ganske godt instinkt til hva som burde gjøres. En venninne kunne endt opp i koma hadde det ikke vært for min raske tenking i følge legen. PHEW! Kanskje det er alle lege seriene jeg har sett på TV? -Noe- av det må jo være sant så det skal virke troverdig. 🙂

    1. Bra at du tenkte raskt med venninnen din da! Kanskje det er alle de legeseriene! Føler jeg ser litt for mye på grey’s anatomy når jeg skjønner legebegrepene og sånne ting. hehe.

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

