Inspirasjon og tips · om litteratur og bøker

D.I.Y BOOKMARKS

Tenkte jeg skulle lage et sånt «gjør-det-selv» eller «do it yourself» innlegg. Denne gangen skal jeg  ta for meg hvordan å lage sine egne og personlige bokmerker. Kanskje ikke enestående i seg selv,men morsomt er det samt også et bra gavetips!

Jeg har knipset et par bilder underveis,men skal  også skrive fremgangsmåten.Er ikke noe vanskelig å lage eller noe. Ganske easy forward metode og alle kan gjøre det.

Dette trenger du:

1) Tynn papp av et slag(enten tykt papir eller papp fra tomme pizzakartonger o.l)
2) Velg ting eller omslag som du vil ha rundt bokmerket for å style det opp litt.Enten det er forsiden på et magazin,artikkel eller kult gavepapir.
3) Saks er nødvendig
4) Teip eller vanlig lim trenger du.
5) Hullmaskin for å lage hull til å ha tråder eller lignende i bokmerket.
6) Tynt garn for å lage fine frynser eller ekstra touch på bokmerket.(psst. ikke nødvendig hvis ikke du selv vil)

Fremgangsmåten er ganske enkel(se ovenfor),men kan ta et trinn for trinn opplegg rett under:

1) Klipp ut pappen i ønsket «bokmerke» str, gjerne bruk et gammelt bokmerke hvis du vil ha riktig str forhold.

2) Velg enten en forside til et magasin,avisartikkel eller stilig bilde til å «pakke» inn pappstykket du nettopp har klippet ut. Det er ikke noe annet enn å pakke inn bokmerket som du gjør med en tynn pakke.Poenget er å få dekket forsiden med det du vil ha,evt. ta lime på ekstra ting for å gjøre den mer kul.

3) Dette punktet hører egentlig til ovenfor,men for å dele opp fremgangsmåten skriver den her. Du skal teipe eller lime «forsiden» eller det du pakker inn pappstykket med. Lim gir best resultat,men gjennomsiktig teip funker også.

4) For å ha sånn tråd på enden som gjør det mye lettere å merke av hvor du er henn i boka, lag et hull i enden av bokmerket tilslutt. Det kan du gjøre med en hullmaskin eller som jeg skriver nedenfor på bilde(hølmaskin).

Da er du ferdig! Du kan hvis du er av den kreative art legge til fine detaljer. F.eks hvis du har noe ting overs fra scrapbooking o.l
Men husk å ikke legg til ting på bokmerket som er tjukt pga man må kunne lukke boka uten at den buler ut.

Har noen av dere laget noen lignende?Skal dere prøve å lage bokmerker?

Si fra hvis det er noe dere lurer på,eller om jeg skal lage en «gjør-det-selv» video på å lage bokmerker!

 

Publisert den 24.okt 2011 @ 17.30
20 thoughts on “D.I.Y BOOKMARKS

  1. SV: Nei hadde historien vært sann, hadde jeg nektet å se filmen.. Hehehe.. Da hadde den jo vært enda eklere, og jeg vet ikke om det er mulig å få denne filmen eklere, for de er jo bare helt grusomme 😛 Bra helgen har vært fin ❤

    1. Takk! Var en dag for et par måneder siden jeg kjedet meg,og ville teste idéen ut. så mange bokmerker etterpå er det fremdeles morsomt å pusle med.. Har gitt de til familie og et par venninner:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

