Filmer · Filmomtale/tips · om underholdning

Filmomtale: Barnepiken(the help)

FILMINFO:
Originaltittel: The Help

Genre: Drama
Lengde: 2 t. 26 min.
OM FILMEN:
Hovedrollene i «Barnepiken», basert på en av fjorårets mest omtalte bøker og nr. 1 på New York Times bestselgerliste, innehas av Emma Stone («Easy A») som Skeeter, Oscar®-nominerte Viola Davis («Doubt») som Aibileen og Octavia Spencer som Minny – tre veldig ulike og ekstraordinære kvinner i 1960-årenes Mississippi som danner et usannsynlig vennskap gjennom et hemmelig skriveprosjekt som bryter samfunnsmessige regler og setter dem alle i fare.
Fra deres utrolige allianse oppstår et bemerkelsesverdig kvinnelig fellesskap som gir dem mot til å overskride linjene som definerer dem, og erkjennelsen av at noen ganger er de linjene laget for å bli krysset, selv om det betyr å bringe alle i byen ansikt til ansikt med tidens forandringer.

Dypt rørende og intens, men også full av humor og håp, er «Barnepiken» en tidløs og universell historie om evnen til å skape forandring.[kilde]

Da har jeg endelig fått satt meg ned for å skrive om filmen jeg så med Nina m og vår felles venninne Hanne. Før filmen hadde jeg ikke gjort meg opp noe særlig mening eller satt meg inn i handlingen veldig mye .  Jeg hadde planer om å rekke å lese boka før jeg så filmen,men det ble ikke sånn. Men for å si det sånn så gleder jeg meg til å lese boka.
Etter det nesten 2,5 timene ble jeg sittende igjen med en god følelse,en følelse at jeg har sett en god film. Jeg var gjennom hele følelsespekteret fra latter,irritasjon,tårer og øyeblikk fylt med glede. Selvom denne filmen er ganske lang ,så var det ikke et øyeblikk jeg kjedet meg. Hele historien ble drevet frem av hovedrolle innhaver Emma Stone og hennes karakter, samt hushjelpene «Minny» og «Aibileen».
Selve rammen rundt hele historien er lagt til sørstatene på 60 tallet hvor raseskillet fremdeles er rådende. De afroamerikanske hadde ikke nesten noe rettigheter,og de som var hushjelp(the help),ble ikke verdsatt. Gjennom hele filmen er det øyeblikk som får meg nesten til å koke over av frustasjon over urett.
Det er synd å tenke på at det virkelig har skjedd lignende hendelser. Husker i engelsk timene på videregående så vi på en film som het «Mississippi Burning» som også handlingen var lagt til sørstatene og den rådende raseskillet/hatet. Den filmen satte spor i meg,og var en sterk film.
The Help/Barnepiken har hatt den effekten og det var en rørende og sterk film. Generelt er ikke drama filmer favoritt sjangeren min innenfor film,men når det kommer slike filmer som Barnepiken endrer det mitt syn. Dette er den beste filmen innenfor sjangeren jeg har sett hittil i år. En film jeg gjerne ser om igjen!
Om den er dårligere forhold til boka eller ei kan jeg dessverre ikke si. Kan evt på et senere tidspunkt sammenligne boka med filmen når jeg får somlet meg til å lese den.
Kort fortalt så anbefaler jeg filmen!

Har du sett filmen? Hva synes du om den?

 

Kilde: Informasjon om filmen hentet fra denne siden samt alle bildene er linket!

 

 

Publisert den 21.okt 2011 @ 09.30
14 kommentarer om “Filmomtale: Barnepiken(the help)

    1. Så bra at du skal se den en gang:) Er en fin,sterk og rørende film! Den er jo lang,men det er noe som skjer hele tiden. Historien bygges opp og du blir dratt med videre.

    1. hmm ,vil ikke si at det glofiserer slavetiden i filmen. men viser kanskje litt mer hvordan det var på den tiden. samfunnet og overklassen som tok i bruk afroamerikanerne som hushjelp. Så jeg fikk værtfall ikke det inntrykket. Mer at de viser hvor ille det kunne bli for de.

  1. Skal på kino med kjæresten min i kveld, så satser på at jeg får han med på denne i og med at du likte den så godt 🙂 Så at den hadde fått 2 og 3 i terningkast hos diverse nettaviser, men det gir jeg blanke i! Den hadde overraskende fått 4 av VG da, de som er så strenge, så noe må jo elske den filmen 😉

    // Jepp – ble litt stress på slutten av dagen der ja 😉
    Vi satser på det! 🙂

    1. Så bra at du skal det! Jeg likte filmen somsagt,men alle har jo ulike meninger om den. Har på følelsen at de fleste filmanmeldere er litt kritiske uansett. Men håper dere liker den! falt somsagt i god smak hos meg!

  2. Tilbaketråkk: Helgen min |
  3. Tilbaketråkk: A rainy day |
  4. Tilbaketråkk: Smakbit på søndag #43 |
  5. Tilbaketråkk: Oktober 2011 |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

