om litteratur og bøker

Boktema- denne boken leser jeg nå

Denne torsdagen er det  boktema hos Anettes bokboble og temaet denne uken er «denne boka leser jeg nå».  Du kan lese mer om boktemaet ved å klikke på logoen ovenfor og du må gjerne være med!

Boken handler om:

Heksen og humanisten er en bok om Absalon Pederssøn Beyer, den kjente renessansehumanisten i Bergen på 1500-tallet, og hans kone Anne Pedersdatter, kanskje Norges mest berømte heks.

Absalon og Anne blir presentert på bakgrunn av samtidens sosiale og kulturelle kontekst. Sentralt i fremstillingen står Mester Absalons verdensbilde og hans semiotiske tolkning av tilværelsen. I dette verdensbildet får jærtegn, magi og trolldom en viktig plass.Verken Absalon eller Anne tvilte på eksistensen av trollfolk som ved djevelens hjelp kunne skade andre mennesker.

I 1590 ble imidlertid Anne selv anklaget for trolldom og dømt til bål og brann. På grunnlag av prosessmaterialet viser Gilje at forståelse av trolldom og magi var betinget av et komplisert samspill mellom elitekultur og folkekultur. Men også fiendskap mellom naboer spilte en viktig rolle i denne prosessen. Avslutningsvis blir rettssaken mot Anne Pedersdatter satt inn i et større europeisk og demonologisk perspektiv.

//linket

Denne boka hadde jeg på pensumet i fjor når jeg tok «Eldre norsk historie» med særemne i «Trolldom i Norge på 1500/1600 tallet».  Jeg leste bare første halvdel av boka  i fjor høst pga det stod på pensumet. Så helt siden da har jeg hatt lyst å lese hele boka. Forfatteren tar et dypdykk i saken  mot Anne Pedersdatter som ble dømt til døden på bålet i 1590. Deretter tar han denne saken å undersøker ulike aspekter med det å bli stemplet som en heks på 1500 tallet i Norge.

//linket

Dette er en bok som lett kan slukes på en dag,og den er ikke noe tørr historie bok heller. Forfatteren Nils Gilje er professor i  Filosofi og boken får litt preg av det også .

Skal skrive mer om denne boka (en bokomtale) ettersom jeg begynner meg slutten av denne her.

Hvilken bok leser du nå? Bli med gjerne på dette boktema og legg igjen link hos Anettes bokboble!

21 thoughts on “Boktema- denne boken leser jeg nå

  1. Sv; Tusen takk! 🙂 veldig løye no når da er klypt så kort :p hehe
    jo, rollespelet gjekk sånn passe, og så var da ei muntlig høyring etterpå. Endte med karakteren 5, så eg skal vera fornøyd 🙂

  2. Det hørtes ut som en spennende bok, og en bok for meg. Jeg er akkurat ferdig med Heksedatter og Trollkvinne (ungdomsbøker) av Celia Rees og leser nå serien Ildkorset av Frid Ingulstad som også starter med frykten for hekser og trolldom.
    Jeg synes det er et grusomt kapittel i vår historie, men også et kapittel det er spennende og interessant å lese om. Takk for tips!

    1. Synes det er et interessant tema å lese om,som du også sier et grusomt kapittel i vår historie. Skal sjekke ut de titlene du skriver om, leter etter bøker som handler om hekser osv.

      1. Samme her også:) Sånne fagbøker er sjeldne inspirerende og godt skrevet! Så jeg ble glad for å få denne her,eller jeg har ikke den på pensum nå.men hadde den i fjor.

    1. Jeg vet:) Har hatt lyst å lest den boka helt siden jeg så den på akademika på blindern. så trengte jeg den til et fag i fjor,og da ble måtte jeg kjøpe den. hehe

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

