30dagers ufordringen

Dag 22| 30 dagers utfordringen

Dag 22 : Fortell litt om byen/stedet/kommunen der du bor nå.

(linket)

Den kommunen/stedet jeg bor i nå heter Gjerdrum og er et lite tettsted mellom Nannestad,Kløfta og Skedsmokorset. Det tar meg ca 45 minutter å komme til Oslo med buss.

Jeg har bodd her i hele mitt liv og kommer nok ikke med det første flytte hjemmefra. Selvom det er «på landet» er det et fint sted å bo. Det er ikke mye «kriminalitet» eller så mye bråk. Selvom busstilbudene kunne vært litt bedre innad i kommunen så er det greit sted å bo!

Annet interessant er at Peder Chr. Asbjørnsen skrev og hentet inspirasjon til noen sine eventyrer som han etterhvert samlet med Jørgen Moe. Her er hva som står på hjemme sidene til Gjerdrum kommune:

Sagn og eventyr har Peder Chr. Asbjørnsen samlet i rikt monn fra bygda. I sin ungdom var han huslærer på Nedre Fjældstad. Herfra stammer «En aftenstund i et proprietærkjøkken», «Berte Tuppenhaugs fortellinger», og m.fl. Den svære Fjældstadeika var et yndet tilholdssted for Asbjørnsen. Eika, som nå er fredet, er godt synlig fra riksvegen.

(linket) Peter Christen Asbjørsen

Så bygda jeg bor har mye rikt på historier og bl.a gravhauger samt gamle gruver fra 1600 tallet.

Selvom jeg har bodd her i snart 23 år så er jeg ikke helt lommekjent ennå. Det er mye kulturminner og annet som jeg ikke har fått med meg.

Kilde: Gjerdrum Kommune // Gjerdrum (Wikipedia) // Peter Christen Asbjørnsen

14 thoughts on “Dag 22| 30 dagers utfordringen

  1. Høres ut som et fint sted å bo, og det er godt å se at du er stolt av kommunen din selv om den er på landet. Jeg kommer også fra landet, fra ei knøttlita bygd. Her erter dem meg, fordi dem ikke kan forstå hvordan det går an å vokse opp på en så øde plass. Men jaggu er jeg glad jeg fikk lov til det! ❤

  2. Jeg synes det høres utrolig greit ut å bo litt «avsides» om det ikke er for langt til nærmeste by (jeg er litt sånn byjente tross alt) Skulle gjerne bodd litt mer i utkanten – virker så fredfullt og fint 🙂

    1. Det er deilig og fredfullt å bo i gjerdrum. Stedet der jeg bor nå er på et stille bolig i utkanten av en golfbane også:) hehe. Så det er mye natur og bra turmuligheter i området.

    1. Så fint å høre:) Kjempe koselig sted selvom det er litt avsideliggendes. Busstilbudet er jo greit i hverdagene!:) hehe. Lappen hadde vært kjekt å ha:P Det bor nærmere ca 6000 i gjerdrum nå.(eller værtfall det nærmer seg det)

    2. Så fint å høre:) Kjempe koselig sted selvom det er litt avsideliggendes. Busstilbudet er jo greit i hverdagene!:) hehe. Lappen hadde vært kjekt å ha:P Det bor nærmere ca 6000 i gjerdrum nå.(eller værtfall det nærmer seg det)

  3. Tilbaketråkk: 30 dagers utfordring |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

