Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Bokomtaler: Saras Nøkkel og Haikernes Guide til Galaksen

Boken handler om:
Paris, 16. juli 1942.
Sara er en ti år gammel jødisk jente som er tvunget til å låse inn lillebroren sin i et skap for å gjemme han for det franske politiet. Resten av familien blir arrestert.

I 2002 kommer journalisten Julia Jarmond tilfeldigvis over historien om Sara og familien i forbindelse med at hun skal skrive en artikkel i anledning 60-årsmarkeringen av Vichy-aksjonen. Oppdagelsen tvinger etter hvert Julia til å stille en rekke spørsmål ved sitt eget liv. Boka er filmatisert.

Min mening om boken:
Før jeg leste boken hadde jeg hørt mye bra om den og hadde store forhåpninger om den også. Må si disse ble innfridd og jeg synes boken hadde et enkelt og flytende språk som gjør at leserne blir dratt med videre i handlingene.

Likte måten forfatteren hadde greid å holde de to parallelle historiene så bra og på en måte som gjorde at de etterhvert som historien pågikk ble mer og mer sammenflettet. Denne boken tar med deg gjennom et følelsespektrum fra både glede,sorg og sinne. Mest når man leser hvordan de jødiske familiene ble behandlet i både Frankrike/Paris under krigen,men ellers.

En fin og lettlest bok som får deg med i handlingen fra første side og gir ikke slipp på deg før siste side er kommet.

Boken handler om:
Den jordiske hovedpersonen blir virvlet ut i en fantastisk reise gjennom universet sammen med sin venn som viser seg å være utsendt medarbeider for tidenes mest bemerkelsesverdige reisehåndbok. Dette er den første boka i Hitchhiker-serien.

Min mening om boken:
Før jeg leste denne boken hadde jeg ikke gjort meg opp noe formening om den,og var forbederedt på en sci-fi roman uten like. For å si det sånn så har Douglas Adams en veldig stor fantasi og mens jeg leste boka ble jeg både forundret og lettere forvirret på samme tid som jeg koste meg å lese denne bisarre historien som kretser rundt «Jordboeren» Arthur.

Boken starter litt treigt og litt forvirrende,men den tar seg opp etterhvert. For å si det sånn legg igjen fornuften når du starter boken pga det er mye som ikke gir mening og ting som får deg til å stusse. Men det er det som gjør kanskje denne boken til å skille seg ut blant sci-fi sjangeren.

Skal nok bryne meg på de andre bøkene i serien ved senere anledning( se oversikt her!)

Har du lest noen av de bøkene ovenfor?

12 thoughts on “Bokomtaler: Saras Nøkkel og Haikernes Guide til Galaksen

  1. Holdt på og kjøpe saras nøkkel her om dagen, men gjorde det ikke denne gangen heller. Men få gjort det, det skal jeg! 🙂
    Sv: Takk, alt er bra 😉

  2. Saras nøkkel er en nydelig og sterk bok. Både historien i boka, men også det faktum at dette skjedde i Frankrike under krigen og nesten ingen vet om hvordan jødene ble behandlet i det landet.

    1. Det var det som irriterte meg litt i boka,at et helt folk kunne ignorere eller ikke vite om det. Sikkert ikke alle som ignorerte det,men værtfall det inntrykket jeg fikk gjennom boka.

  3. Sv: Glemte å skrive at gastroskopi er helt forferdelig. Jeg vet folk takler en sånn undersøkelse ulikt, men for meg var det grusomt siden jeg brekker meg og kaster opp av ingenting. Jeg spydde hele tiden, hadde panikk og trodde jeg skulle dø. Så jeg gjør ikke det en gang til uten narkose.

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

