om mine følelser og tanker · om nyheter · Tvserier

Disarm

FOTO:TV 2 (linket)

Tidligere idag kom jeg over en artikkel på VG,om at TV2 dropper en episode av «Grey’s Anatomy» den kommende tirsdagen(27.september).  Les mer her!

Grunnen til dette er pågrunn at episoden som er kalt «Disarm» kan virke støtende for både seere og pårørende etter terrorhandlingene 22.juli i år. Tidligere denne uken bestemte TV3 at de kommer til å droppe en episode av «Spesialenheten» som går på onsdager kl.21.00 av samme grunner(Les mer her!)

FOTO: TV3 (linket)

Begge episodene skal ha likhetstrekk eller noe som kan minne om den dagen og de to tvselskapene har trukket de gjeldene episodene pga at det ikke er så lang tid siden terrorhandlingene.Neste tirsdag vil derfor TV2 sende episode 12 istedenfor episode 11 av Grey’s Anatomy.

Jeg forstår jo  hvorfor kanalene velger å gjøre dette her og at disse episodene kan virke støtende for oss seere samt de pårørende.Det er jo bra at de respekterer de pårørende. 22.juli er en dag som vil være med oss i minnet i lang tid.

Nå høres jeg kanskje litt kynisk ut(beklager dette),men hvor mye skal man «kutte» ut pga enkelte hendelser? Hva skal være malen for at man kan sende en episode eller ikke? Selvsagt ville det vært noe annerledes hvis denne episoden av Grey’s eller Spesialenheten hadde blitt sendt om et par år.

Det er jo ikke krise pga episoden ikke kommer,det er ikke derfor jeg skriver dette innlegget. Men setter spørsmål tegn (på den generelle basis) på hvor mye man skal sensure pga terrorhandlingene.

Det kommer til alltid å være noe som dessverre kommer til å minne oss alle om den forferdelige dagen,og det er selvsagt noe annerledes for oss som ikke er direkte berørt av den handlingen enn det er for pårørende.

(linket)

Hva synes du?

Kilde: Bildene er linket! Artikler : «TV2 dropper «Grey’s» episode» og «Dropper «Spesialenheten» episode«

19 thoughts on “Disarm

  1. Jeg synes det er bra jeg at kanalene tar ansvar og lar vær å sende disse programmene. Det er fortsatt ganske kort tid siden terroren slo til i Norge, så det gjør meg ingenting at disse programmene går ut. Det har noe med respekten for de som faktisk var en del av denne terroren, for dem er ikke 2 måneder nok tid!

  2. Jada, joda.. skjønner poenget og det er helt greit for meg siden eg allerede har sett episoden av grey’s for lenge siden. De som følger med på serien finner nok ut en måte å få sett den på likevel 🙂

  3. Jeg syntes det er bra at kanalene tar hensyn til akkurat denne hendelsen. Men tenk på alle enkelthendelser som skjer rundt omkring. Noen har kanskje akkurat mistet sønnen sin i et bilkrasj, men man ser allikevel bilkrasj på TV. Noen har akkurat mistet moren sin som hadde kreft, og man kan se dette på TV også. Så man kan ikke sensurere alt, og så lenge det er fiksjon så burde det gå greit. Men samtidig forstår jeg hvorfor de gjør det, men samtidig blir det litt feil… Vanskelig det der.

    1. Ja, synes det er bra at de viser respekt og hensyn med denne saken. Tenker også i samme baner med de eksemplene du kommer med. Det finnes flere filmer og tvserier som viser terror aksjoner,flykapringer eller overfall. Det er sikkter mange som har opplevd ligende hendelse selv.. Det er mange enkelthendelser som skjer omkring i verden som er fryktelig.

  4. Hmmm, dette synes jeg egentlig er litt «dumt». Den Greys episoden har jo allerede blitt sendt tidligere, da synes jeg heller at de kan opplyse før programmet blir sendt hva serien innholder så kan de som ikke vil se, la være å titte på… Jeg ser poenget og at det ikke er så lenge siden. Men på et pungt må vi «gå videre». Det er ingen som kommer til å bli mer eller mindre påvirket til å gjøre tilsvarende av å se disse seriene eller ikke. Desverre er det slik at terror vil forekomme, det er jo ingen som har glemt 11. september og det er faktisk 10 år siden nå! Men de lar jo ikke være å vise filmer og serier med flykrasj og lignende i USA.

    1. Enig i det du skriver . Skjønner jo selvsagt hvorfor tvkanalene gjør dette,men som du sier så har man også valget med å la være å se på. Det er tungt og det kommer alltid å være noe som minner kanskje om den dagen.

  5. Jeg er av samme oppfatning som deg.. jeg synes de kunne sendt en advarsel i forkant, om at episoden kunne være sterk, med tanke på hva den handler om – slik at de som ikke ønsket å se akkurat den handlingen kunne bytte kanal eller slå av TV’en.

    Men når de har tatt det valget som de har gjort, så synes jeg det minste de kunne gjøre er å la episoden ligge GRATIS på Sumo, slik at de som faktisk følger serien kan få se den like gratis som om den gikk på tv. Episoden handler jo om så mye mer også, hva skjer videre med Christina feks? I Grey’s blir man jo kjent med personene også, man kan liksom ikke gå glipp av en episode på samme måte som ved mange andre serier..

    At TV2 tar seg betalt 49 kr for ukesabonnement på sumo (59 kr om man betaler med mobil), for at folk skal se én episode av Greys – det er noe jeg reagerer veldig på. De velger å ikke sende den på tv fordi den kan være støtende med tanke på 22. juli – men de tar seg betalt for å vise den på sumo. På den måten TJENER tv2 på terrorhandlingen mot Norge – for å sette det litt på spissen! DET er uakseptabelt.

    1. Skjønner tankegangen din og det kunne jo ha vært en slags advarsel eller sagt at episoden kan virke støtende pga 22 juli. Folk har jo valg å se på episoden eller ikke,og det er jo mer til episoden en det som skjer på tirsdagen som kommer.

      Skjønner valget de har tatt av respekt,men som du sier kunne det vært en alternativ. Kanskje kunne de sendt den veldig sendt eller sendt den gratis på SUMO.

      Men hvis du ikke finner et sted å se den gratis har jeg et par alternativer ; f.eks surfthechannel.com, sidereel.com og http://www.free-tv-video-online.me/. De viser alle gratis (linker til eksterne sider).Har prøvd alle tre nettsidene og føler meg trygge på de.

    2. Skjønner tankegangen din og det kunne jo ha vært en slags advarsel eller sagt at episoden kan virke støtende pga 22 juli. Folk har jo valg å se på episoden eller ikke,og det er jo mer til episoden en det som skjer på tirsdagen som kommer.

      Skjønner valget de har tatt av respekt,men som du sier kunne det vært en alternativ. Kanskje kunne de sendt den veldig sendt eller sendt den gratis på SUMO.

      Men hvis du ikke finner et sted å se den gratis har jeg et par alternativer ; f.eks surfthechannel.com, sidereel.com og http://www.free-tv-video-online.me/. De viser alle gratis (linker til eksterne sider).Har prøvd alle tre nettsidene og føler meg trygge på de.

    3. Skjønner tankegangen din og det kunne jo ha vært en slags advarsel eller sagt at episoden kan virke støtende pga 22 juli. Folk har jo valg å se på episoden eller ikke,og det er jo mer til episoden en det som skjer på tirsdagen som kommer.

      Skjønner valget de har tatt av respekt,men som du sier kunne det vært en alternativ. Kanskje kunne de sendt den veldig sendt eller sendt den gratis på SUMO.

      Men hvis du ikke finner et sted å se den gratis har jeg et par alternativer ; f.eks surfthechannel.com, sidereel.com og http://www.free-tv-video-online.me/. De viser alle gratis (linker til eksterne sider).Har prøvd alle tre nettsidene og føler meg trygge på de.

    4. Skjønner tankegangen din og det kunne jo ha vært en slags advarsel eller sagt at episoden kan virke støtende pga 22 juli. Folk har jo valg å se på episoden eller ikke,og det er jo mer til episoden en det som skjer på tirsdagen som kommer.

      Skjønner valget de har tatt av respekt,men som du sier kunne det vært en alternativ. Kanskje kunne de sendt den veldig sendt eller sendt den gratis på SUMO.

      Men hvis du ikke finner et sted å se den gratis har jeg et par alternativer ; f.eks surfthechannel.com, sidereel.com og http://www.free-tv-video-online.me/. De viser alle gratis (linker til eksterne sider).Har prøvd alle tre nettsidene og føler meg trygge på de.

    1. Ja, det er jo litt merkelig. Men på en måte skjønner jeg grunnen til de velger å gjøre det akkurat nå. Har fått lastet ned episoden. Men den kan bl.a sees på sidereel.com eller surfthechannel.com

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

