Bokbloggerturné// Bokomtale · om litteratur og bøker

Bokbloggerturnéen: Gratis kyss i mørket

Som jeg har nevnt tidligere så er jeg med i Cappelen Damms Bokbloggturné og jeg har lest boken «Gratis Kyss i mørket » av Glena Millard. I går var det Shauri som skrev om boken og jeg er den siste i rekken som skriver om denne boka. Les mer om bokbloggerturnéen her!

  • Forfatter : Glenda Millard
  • Utgivelsesdato:04.08.11
  • Originaltittel:A small free kiss in the dark
  • Antall sider:192
  • Målgruppe:12-18 år

Om boken:

Skip hører ikke hjemme. Og fordi han ikke har passet inn i noen av fosterfamiliene han har vært hos, rømmer han. Livet som hjemløs er hardt, men den dagen han møter uteliggeren Billy, føler han tilhørighet for første gang. Billy og Skip er i Nasjonalbiblioteket da bombene faller.

Her møter de 6 år gamle Max som venter på å bli hentet av moren sin. Da det blir klart at hun ikke kommer, og situasjonen i biblioteket blir for farlig, legger disse tre av gårde for å finne et trygt sted. I den forlatte fornyelsesparken møter de tenåringen Tia og babyen hennes. Underveis lærer de at familie handler mer om valg enn om biologi, og at de samfunnet har lett for å stemple som svake, ofte viser seg å være de modigste. Endelig har Skip funnet en familie. Men hvor lenge kan den overleve krigens grusomheter?

Min mening om boken:

Bokens hovedperson er en ung gutt på snart 12 år ved navn Skip/Rask og vi lærer han å kjenne ganske fort i begynnelsen av boken. Vi får vite om hans fortid og hvorfor han da krigen bryter ut befinner seg i nasjonalbiblioteket med en hjemløs eldre mann og en 6 åring som venter på sin mor.

Boken er skrevet på en bra måte som gjør det lett for både barn og ungdom å følge med videre i boka, og vi blir dratt ut i handlingen nesten med en gang. Glenda Millard har delt opp boken i korte kapiteler som gir oss hint på hva som skjer videre. Hvert kapittel slutter enten med et spenningsmoment eller et lite ledetråd på hva som skjer videre.

Liker også måten Glenda (forfatteren) lar hovedpersonen beskrive hva som skjer rundt ham på en måte som får leseren til nesten å føle at de er der.Det enkle og lette «språket» som til tider bærer preg av en ung gutts sinn driver boken også fremover.

Hvis jeg skal pirke borti noe i boka må det kanskje være selve historien/bakgrunnen på hvorfor krigen startet. Jeg følte det manglet litt for å skape helhet i historien,men det er vel kanskje lagt på det planet at vi lesere skal være like uvitende som hovedpersonen.Slutten var kanskje litt brå for min del,men kanskje det blir flere bøker ?

Synes denne boken passer bra i målgruppen den skal treffe ,men det er ikke noe galt for litt «eldre» unge kan ta fatt på boken. Den er enkel og fin bok å ta fatt på!

12 thoughts on “Bokbloggerturnéen: Gratis kyss i mørket

  1. sv; ja, da hadde eg og! Og prisen held nok til kvaliteten, sjølv om det er langt over prisklassen på min vanlige sminke. Men alle produkto eg har prøvd er til å anbefala. Da vil sei diverse kremar, skrubbar, oljer (trur eg? ) rens til lepper, hender og sminke som foundation, augeskygge og leppestift. 🙂 Er kjempe nøgd med da eg skal kjøpa meg 🙂

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

