30dagers ufordringen · om mine følelser og tanker · Tema

Dag 14| 30 dagers utfordringen

Dag 14 :Tema: Religion og tro

Dette er et tema som jeg har skrevet før om både på den gamle bloggen min og denne bloggen her.Klikk her for å lese innlegget «Each soul has their own piece of heaven» !

Jeg har virkelig ikke satt meg ned å tenkt om hvor jeg hører henn i det vide spekteret av religioner som finnes. Det nærmest jeg har kommet til å sette en merkelapp på det jeg  tror på eller kan vedkjenne meg er agnostisismen. Selvom det vanket kristen konfirmasjon på meg når jeg konfirmerte meg,var det ikke noe jeg kunne si at jeg gjorde pga tro. Men mer av at alle i familien hadde konfimert seg kristen.

Noen stusser sikkert på hva agnostisisme er og ved hjelp av Mr. wikipedia har jeg svaret(selvom det var litt for filosofisk her og der):

Agnostisisme (fra gr. a, «ingen», og gnosis, «kunnskap») er en betegnelse på et filosofisk syn om at enkelte konsepters sannhetsverdi og eventuelle egenskaper ikke kan kjennes, bevises eller motbevises. Agnostisisme omfatter oftest problemstillinger rundt overnaturlige og oversanselige fenomener relatert til metafysikk og teologi, eller annet utenfor menneskets erfarte virkelighet; for eksempel guddommers eksistens, synske evner, ånder eller tilværelsens mening. Synet kan også gjelde det som vanligvis anerkjennes som virkelig.

Innen livssynsmessige posisjoner vil agnostisisme oftest ikke skille seg fra ateisme fordi avvisningen av sikker kunnskap om en gud eller det guddommelige må føre til en vektlegging av en empirisk fundert og/eller rasjonell epistemologi og etikk. Men filosofisk kan en forenklet beskrive forskjellen som følger:

 

  • Ateisten sier: «Jeg tror ikke på Guds eksistens»
  • Agnostikeren sier: «Jeg vet ikke om Gud eksisterer.»

Uttrykkene agnostisisme og agnostiker ble først tatt i bruk av Thomas Huxley i 1869, og brukes til å beskrive de som ikke er overbevist om guddommenes eksistens.


Det er ikke alt jeg kan si at jeg «kjenner meg igjen» i når jeg leser om agnostisismen,men mye av det kan jeg si meg enig  eller si at jeg forhold meg til det.

Når man så trekker inn det aspektet med «livet etter døden» og spøkelser/ånder så kan man ikke unngå å trekke inn religion på ett eller annet tidspunkt.For min del tror jeg på et liv etter døden, at vi kommer til «den andre siden». Men om «den andre» siden er i himmelen eller et «pararellt» univers vet jeg ikke.

Kanskje litt smårotete innlegg men jeg føler at når man snakker/skriver om religion er det spesielt tema. Særlig når det er så mange som forholder seg til religion enten det er kristendommen,jødedømmen,islam eller hinduismen osv..  Hver de igjen har kanskje sin oppfattelse av Gud/sin religion.

Dette innlegget kunne vært milelang og jeg velger heller korte ned på det litt. Hvis det er noe mer dere lurer på kan dere spørre i kommentarfeltet eller sende mail til meg.

Kilde: Wikipedia om Agnostisisme //Bilder: Alle bilder er linked// all picture are linked

6 thoughts on “Dag 14| 30 dagers utfordringen

  1. Tilbaketråkk: 30 dagers utfordring |

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

