om mine følelser og tanker · om nyheter · På godt & Vondt... · Walking down memory lane

10 år etter..

Idag for 10 år siden ble verden da fire sivile fly ble kapret av terrorister, hvorav 2 av de styrtet inn i «Tvillingtårnene«(World Trade senter). Et tredje fly styrtet inn i forsvarsdepartementets hovedkvarter i Pentagon. Det siste nådde aldri sitt «mål» og styrtet på et jorde like utenfor Pennsylvania.

I løpet av de 10 årene som har gått har det skjedd mye terror og tragedier som terrorister har tatt på sin kappe. Verden har sett mye ondskap og det som skjedde den 11.september 2011 har blitt et slags «symbol» på det. 2995 mennesker døde totalt og flere ble skadet i morgen timene i New York City.

En del aviser spør «Hvor var du den 11.september 2001»?. Husker selv den dagen veldig godt . Jeg kom hjem fra skolen og så at tven i stua stod på. Nyhetene var på og bildet som stadig kom opp var da det  flyet styrtet inn i det andre tårnet. Jeg ble bare sittende å se på det og var helt sjokkert. Tror en hel verden var i sjokk og vantro.

At noe slikt kunne skje. Terror forut det var ikke på mine tanker eller i «min verden«. Det var den dagen terroren kom frem fra skyggene og viste sitt ansikt.

Jeg bare tenker på de stakkars menneske som var om bord i flyene og ikke minst de som omkom da tårnene raste sammen. Det har vært mange dokumentarer og filmer om den dagen. Alle like hardtslående å se på.

Viktig er det ikke å dvele ved fortiden,men se fremover. 11.september vil alltid være med oss alle og enhver i minnet. De som døde vil aldri bli glemt og de modige brannmenn,politi og andre folk som mistet livet da de prøvde å redde folk.

Hvor var du den 11.september 2001?

Kilde: 11.september(wikipedia) // «Dette har skjedd i terrorens tiår»(VG) // Bilder: Alle bildene er linket (All pictures are linked).

24 kommentarer om “10 år etter..

  1. //ja, det har vert litt av ein sommar hehe:)

    11. september ja… då var eg ni år, hadde nett flytta til den bygda eg bur i no, nett byrja i fjerdeklasse, nett blitt storesyster… og på skulen høyrde vi på radioen med læraren, og det gjorde vi kun to gongar etterpå. og det var når ingrid alexandra og sverre magnus sine namn skulle offentleggjerast.

  2. Uff, jeg så noen klipp fra det i går og det blir så ufattelig virkelig med en gang igjen. Kan egentlig ikke tro at hele 10år har gått. Selv satt jeg å så på Passions på TV2 da det kom en tekst øverst på skjermen om at en ekstra nyhetssending ville komme med en gang pga et fly som hadde flydd inn i world trade center..

  3. Jeg husker også denne dagen veldig godt. Jeg lå nemlig hjemme med kyssesyken. Var så dårlig at jeg omtrendt ikke orka å røre på meg. Husker at nyhetene på TV2 stod på, og jeg ville egentlig ikke se, for jeg ville liksom ikke tro på det. Men jeg orka ikke å løfte fjernkontrollen for å endre kanal. I ettertid har jeg kjøpt stort sett alt som er av dokumentarer om dagen. Alt er like spesielt å se. Både alt som skjedde forut for hendelsen OG det som skjedde etterpå.

    1. Huff,nej det er ufattelig det som skjedde den dagen . Tror de fleste husker mer eller mindre hva de gjorde den dagen. På videregående hadde jeg et prosjekt om det. Det var sterkt å lese om ting som hadde skjedd.

  4. Uff. Nei. Æsj. Jeg var så lita da det skjedde at jeg ikke husker stort fra den dagen. Jeg regner med jeg var på skole! Fysj så fæl verdenen skal være i blandt…

    1. Nettopp, verden kan være ond. og jeg tror akkurat der og da så var jeg ikke så opptatt av hva som skjedde i verden ellers. Etter 2001 ble alt mer som virkelighetsnært !

  5. Som jeg skrev i mitt eget innlegg var jeg på jobb, og så på vg.no at et fly hadde kræsjet inn i det ene tårnet. Det var helt uvirkelig og jo mer vi fikk vite jo mer ubegripelig var det. En tragedie jeg aldri vil glemme.

  6. Jeg var akkuratt hjemme fra skolen og skulle slå på TVn for å se S Club 7 serien på TV, men der var det kun nyheter om et fly som var styrtet inn i WTC.. men så da vi så videre på nyhetene kom andre flyet styrtende inn..så vi ble egentlig seende på TV hele kvelden! Tragisk.

  7. Husker det veldig godt.. satt hjemme på rommet å så på tv, da det brøt inn ekstrasendinger om dette. Trodde først det var en fryktelig flyulykke, men synes det var veldig spesielt, siden jeg først trodde World Trade Center var et slags kjøpesenter. Hadde ikke hørt om det før, nemlig 😛 men når det andre flyet kom, så forsto jeg at det måtte være noe mer.. husker jeg ble livredd, og løp ned i kjelleren. Trodde 3 verdenskrig brøt ut 😦

    1. Jeg ble også litt redd og bekymret når det skjedde den 11.sept.2001. Jeg visste ikke helt hva WTC var forut ,men har lært mer om det i ettertid gjennom prosjekt på vgs osv. Kjempe trist og tragisk 😦

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

