om bilder og sånt · Reise og Livsstil

Drømmereisemål #4

Må bare først og fremst beklage for at jeg er litt vimsete med postingen av drømmereisemål spalten. Er ikke alltid like lett å få skviset inn alle innlegg man vil. Men her kommer drømmereise mål #4.

#4 : MOSKVA/RUSSLAND

Moskva (russisk: Москва́) har vært Russlands hovedstad siden 1918 (og før 1712), og har vært landets politiske, kulturelle, finansielle, utdannelsesmessige og transportmessige sentrum i mer enn 850 år. Byen er med sine 10,4 millioner innbyggere (2005).Russlands og Europas største by. Byen er en føderal by, omkranset av Moskva oblast i det Sentrale føderale distrikt i den vestlige delen av Den russiske føderasjonen.

Den røde plass i sentrum av Moskva er utgangspunkt for de brede gatene som går ut i alle retninger, og disse er igjen forbundet med et system av ringgater. Gjennom sentrum av byen renner Moskvaelven. Blant byens mest kjente bygninger er Vasilijkatedralen, Lenins mausoleum, Kreml og Bolsjojteateret. Moskvas metro er et av verdens travleste metro-systemer, og kjent verden over for sin punktlighet.

Les mer!

Nå begynner det å gå nedover på listen over mine drømmereisemål. Moskva som en by har alltid fascinert meg og spesielt den røde plass med den fargerike Vasilijkatedralen.

Hvis jeg skal ut og farte så er det først Moskva jeg skal besøke i Russland. Men har lyst å reise en rundreise rundt i Russland for å oppleve ulike byer.

Da jeg jobbet på Baker Thorsen så var det en stamgjest (en koselig gammel dame) som opprinnelig er fra Russland. Hun reiste et par ganger tilbake til Moskva der hun har en leilighet og hun snakket mye om Moskva samt sine favoritt kaféer osv.

Har du vært i Moskva /Russland?

 

 

//alle bildene er linket/all pictures are linked

 

26 thoughts on “Drømmereisemål #4

  1. ah, moskva! dit vil eg også! akkurat no jobbar eg så mykje, men har nokre dagar fri om nokre veker, så då lurer eg på å ta ein liten tur ein eller anna stad i europa. kanskje ikkje moskva åleine (eg er litt pysete), men lurer på london eller roma 🙂

  2. Jeg har aldri vært der og har heller aldri hatt noe stort ønske om å dra dit. Det er sikkert et interessant og spennende sted med mye historie, men jeg tror jeg heller velger andre steder før jeg drar til Russland!

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

