Reise og Livsstil · Tema

Drømmereisemål #6

Nå er det überlenge siden jeg har postet de «faste» bidragene som jeg har på bloggen,men nå som sommeren har vært her har ikke bloggen vært helt ajour. Det har vært late dager med bøker jeg liker og gåturer,samt kinobesøk. Men her kommer det sjette bidraget til mine topp ti «drømmereisemål». Disse innleggene skal komme hver uke,men tror jeg la vær å ta en fast dag ettersom disse innleggene kan lett gå i glemmeboka ettersom skolen starter snart. Dere får mase på meg hvis jeg glemmer disse innleggene!

#6: New Zealand

//linket

«New Zealand eller Ny-Zealand (eg. Ny-Zeeland) er en uavhengig stat i det sørvestlige Stillehavet. Landet består av Nordøya og Sørøya samt noen mindre øyer. Hovedstaden er Wellington og ligger sør på Nordøya. Det vanlige maori-navnet for New Zealand er Aotearoa, ofte oversatt som «Den lange hvite skyens land». Landet har et parlamentarisk demokrati og tilhører Samveldet. New Zealand er ansvarlig for de selvstyrte landene Cookøyene, Niue og administrerer Tokelau og Ross Dependency.

Av New Zealands fire millioner innbyggere bor i overkant av 3 millioner på Nordøya og rundt 1 million på Sørøya. Disse to øyene er blant de største i verden og det sammenlagte arealet er sammenlignbart med de britiske øyer».(les mer)

//linket

Mange stusser seg sikkert på hvorfor New Zealand har sniket seg inn på listen min,men landet har alltid fascinert meg med sin fine natur, og at det ligger like ved Australia. Et annet land som skal snike seg inn på listen min etterhvert som nedtellingen pågår.

Når man er i New Zealand kan man bl.a gå på lange ture gjennom nasjonalparker,regnskog,ta deg en tur på stranda eller klatre i fjell. Annert er det mye å velge mellom for de eventyrlystne og de som er sporty. Les mer her!

//linket

Prisen for å komme seg til New Zealand er litt høy,og det er jo også avhengig av hvor henn i landet du reiser også. Men jeg sjekket på expedia.no for 2 personer , ca 2 uker på en rimlig hotell. Det kom på nesten 19.000 pr person(det inkl.flyreise +hotell). Hvis man sparer lenge eller vinner i Lotto tror jeg New Zealand er et kjempe fint sted å reise!

Har du vært i New Zealand?

-> Kilde: wikipedia.no sin side om New Zealand, NewZealand.com // bilder: er linket.

(Publisert kl.23.03,den 3.august 2011)

18 thoughts on “Drømmereisemål #6

  1. Ja! HØYT på min liste ihvertfall! «Hobbiton Tour»! Åh, ja.. må dit en eller annen gang tror jeg. Får begynne å fylle sparegrisen 😉

  2. Å, så deilig! Virkelig et drømmereisemål 🙂 Den første boka i serien jeg har skrevet om heter «Undead and Unwed». Den må du bare lese altså, I love it 😀

    1. New Zealand ser som et fint reisemål:) Tror den passer alt fra den eventyrlystne til den sporty=) Skal sjekke ut den boka, fikk veldig lyst å lese litt mer vampyrbøker .hehe.

  3. ÅÅHHHHHHHHH, magen gjorde et hopp ❤ NEW ZEALAND! Men du vet vel allerede at jeg sparer til å dra dit. Personlig trenger jeg bare 12000, men det er fra UK til NZ, og overnatting betaler gamlingene (a) Også er det vel sørøya vi skal til, da :p Jeg lærte noe nytt nå, for jeg ve ikke eeeeeeegentlig så mye om landet :p

  4. Nå skal jeg jo snart til Australia, så New Zealand hadde heller ikke vært dumt å se 🙂 det kommer vel en annen gang. Er kjempeflott der ser det ut til – enig med deg 🙂

  5. New Zealand ser virkelig ut som et aldeles vanvittig vakkert sted, og at det er et yndet reisemål for mange, er ikke vanskelig å forstå. Jeg vil så absolutt dra dit selv en dag:) Først og fremst, though, har jeg mest lyst til å reise til New York – kan ikke vente til jeg kommer meg dit! Ingen umiddelbare planer, dessverre, men at jeg skal en dag (i forhåpentligvis ikke så fjern fremtid), er der ingen tvil om!

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

