Filmer · Inspirasjon og tips · om litteratur og bøker

Harry Potter, the boy who lived… come to die. Avada Kedavra!

Originaltittel: Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
Lengde: 2 t. 10 min.
Natt til onsdag 13.juli var jeg på Colosseum Kino i Oslo med 3 gode venninner for å ta del av en stor begivenhet. Værtfall en stor begivenhet for alle Harry Potter fans.
Jeg skal ikke skrive lange anmeldelsen eller innlegget tilfelle jeg kommer med spoilere,men jeg må bare si en ting:
FILMEN VAR EPISK!

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal sette ord på det annet enn at det var en verdig avslutning. Greit det var noen småting som kunne ha vært med og ting som ikke var helt etter boka.

Man kan virkelig ikke ha alt til punkt og prikke,og med tanke på hvor mange millioner HP fans som kanskje alle og enhver har sin egen visjon eller mening på hvordan ting som skal være;så blir det ikke lett for filmskaperne å gjøre alle til lags.

Men de småtingene og glippene gjør ikke noe i det store bildet, og for min del falt den siste filmen i god smak. Skulle likt å sett denne filmen vært enda lengere .Følte de 2 timene fløy unna,og jeg greide nesten ikke å gomle i meg godteriet som jeg hadde kjøpt med meg.

På midnattspremieren fikk vi goodiebags/gaveposer med en plakat hvor det stod «jeg var en av de første som så alt ende» og noe godteri.

Folk hadde kledd seg ut,og kinopersonalet hadde gjort en bra jobb å rigge /ordne kinoen klar for premieren.

Må bare bøye meg i støvet for Alan Rickmans  i rollen som Professor Snape/Slur.Siste delen var bare…wow. sier jeg. Kan ikke si noe uten å komme med spoilere,men se filmen så skjønner du hva jeg mener. Slur har vært en sterk karakter og det er de siste filmene vi får sett under hans ytre.
Over til en annen karakter så må jeg nevne at Neville/ Nilus får en mer sentral rolle enn han har hatt i de tidligere filmene,kanskje man kan si at han er en uskreven helt.
Lite tips er å ha med seg kleenex og ha på deg vannfastmascara! Jeg hadde ikke vannfast mascara og holdt litt tilbake pga det. Jeg felte /var på gråten mer eller mindre deler av filmen,men jeg skrudde ikke på «kranen» på fullt pga det kan det komme mye mer. Kanskje litt «over-the-top» gråting…hehe
Høres kanskje litt merkelig ut med dagene etter har jeg var litt små deppa(kan også skyldes at tante rød har vært på besøk og da blir jeg veeeldig emosjonell delux). Nå er det virkelig over,og selvom man har bøkene og filmene til å komme tilbake  til ,er det merkelig at alt er over nå.

Jeg følte ettersom jeg har lest alle bøkene at filmen fikk litt mer dybde og man forstod kanskje litt mer. Men som jeg har sagt tidligere ,det er ikke must å ha lest bøkene før du tar for deg filmene.  Men du kan ikke kun se den siste uten å ha sett noe forut eller lest bøkene.

Var visst litt lengere innlegg enn jeg hadde trodde det skulle være.. obs!

En annen ting jeg må nevne er vel filmmusikken som er produsert/laget av Alexandre Desplat var kjempe bra laget . Den gav virkelig den rette stemningen til filmen. Anbefaler å lytte til «Lily’s theme» , «Statues«, «Courtyard Apocalypse» og «Procession«.

Greier ikke å slenge terningkast,men anbefaler filmen for alle !

*Alle bildene er linket,utenom de 2 bildene i innlegget som er tatt av meg.
**psst: som jeg nevnte i dette innlegget,kan det hende det blir forandringer fremover på bloggen..
30 thoughts on “Harry Potter, the boy who lived… come to die. Avada Kedavra!

  1. GLEDER meg til jeg/vi kommer til denne 😀 vi er på Halvblodsprinsen, så nærmer oss 🙂 Du som fikk meg til å ta opp igjen HP-tittinga, og jeg angrer ikke 😉 hehe

  2. Jeg henger litt etter på Harry Potter.. Ikke sett del 1 en gang jeg 😛 Men skal se de da 😉

    SV: Ja da må du se den igjen 😉 hehehe.. Jeg er veldig spent.. Var jo så spennende sesongavslutning 😉

    1. Da har du mye fint å glede deg til:)
      //gleder meg mye til Grey’s 🙂 har holdt meg unna å se på nett/laste ned. Dette er en av få serier som jeg følger med på tvkassa 🙂

  3. Jeg er så sinnsykt misunnelig på alle dere som har sett denne filmen. Jeg vil nemlig også se den, men alle jeg kjenner har enten sett den, eller så skal dem se den på fredag kveld, og da jobber selvsagt jeg! 🙂

  4. Ååå.. Jeg kan nesten ikke vente til DVD kommer, og jeg også får se alt ende.. hehe.. Huff.. Dette er egentlig litt skummelt, for jeg vil helst ikke vite hva som skjer, men vil tro at jeg får lest det et eller annet sted likevel.. Kanskje likegreit, så slipper jeg å skru på vannkrana for fullt når jeg endelig får satt meg til rette å sett alt sammen.

    1. hehe, ja. det kan jeg skjønne. Er nok mange som skriver om dette,og jeg hadde veldig lyst å skrive om det . Men tenkte på de som ikke har sett slutten ennå. hehe

  5. jeg blir litt små deppa når jeg ser på disse bildene:p.. siste filmen:(.. det kom litt tårer fra meg en gang, det var to andre ganger det kunne komme men det greide jeg å stoppe:p.. elsket filmen.. tror nesten jeg vil se den igjen:p

    1. Skjønner godt det ..blir litt små deppa selv. Var selv også sånn under filmen,jeg holdt tårene litt tilbake.hehe. Skal nok se den igjen,har en venninne som er HP frelst også. hun har ikke sett den ennå. hehe.

    2. Skjønner godt det ..blir litt små deppa selv. Var selv også sånn under filmen,jeg holdt tårene litt tilbake.hehe. Skal nok se den igjen,har en venninne som er HP frelst også. hun har ikke sett den ennå. hehe.

    3. Skjønner godt det ..blir litt små deppa selv. Var selv også sånn under filmen,jeg holdt tårene litt tilbake.hehe. Skal nok se den igjen,har en venninne som er HP frelst også. hun har ikke sett den ennå. hehe.

  6. Tilbaketråkk: HP7#2 «
  7. Tilbaketråkk: Juli 2011 |
  8. jeg.. du.. at.. jeg kjøpte soundtracket til den siste filmen i helga, og nå lagde jeg en liste med de jeg liker best. og det bar akkurat de! creepy, hahh

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

