Filmer · Inspirasjon og tips · om litteratur og bøker

Viktige Harry Potter steder

Kom over en fin artikkel på rb.no som heter «I Harry Potters fotspor» som handler om steder som er viktige eller interessante for enhver Harry Potter fan.  Under skal jeg liste opp et par steder som er nevnt i en artikkel,og jeg henter all infoen i dette innlegget fra denne siden HER! Tenkte dette kunne kanskje være passende bloggmateriale ettersom det er i morgen  førpremieren/midnattspremieren på den siste delen av Harry Potter and The Deathly Hallows.

1)Nr 1 på alle HP fans må vel være å besøke tema parken i Orlando,nemling «The Wizarding World of Harry Potter» som åpnet i fjor juni.  Tema parken er på 20 acres. Har aldri vært der før,men drømmer om å få dratt ditt en gang. Kanskje trosse frykten min  for berg-og-dalbaner også.

I avsnittet som er under fra wikipedia kan man bl.a finne:

«The area’s flagship attraction is Harry Potter and the Forbidden Journey which exists within a re-creation of Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. It takes riders on a journey through Harry Potter’s wizarding world.[9] Other attractions include Dragon Challenge, a pair of dueling roller coasters, and Flight of the Hippogriff, a family roller coaster. The area also features a re-creation of Hogsmeade which includes a full-sized model of the Hogwarts Express as well as many gift shops and restaurants from the series of Harry Potter books. These including Dervish and Banges, Honeydukes, Ollivanders, Zonko’s Joke Shop, The Three Broomsticks and The Hog’s Head.» Les mer!

//linket

2) The Balmoral Hotel i Edinburgh er kanskje verdt en liten tur innom ettersom J.K Rowling skrev de siste ordene Harry Potter and the Deathly Hallows. Hun har også signert og skrevet en liten hilsen på en av skulpturene på rommet. Så kanskje neste turen for min del går til Edinburgh,og bo på det hotellet. Det så ganske dyrt ut,kanskje vinne i lotto først.

(linket)

3)Spoon Cafe Bistro og The Elephant House er to små caféer hvor J.K Rowling skrev de tidligste Harry Potter bøkene,og begge er å finne i Edinburgh. Bare tenk deg, at J.K Rowling under en togreise fra Manchester til London kom på  idéen til bøkene. Det skulle gå 7 år før den første boken «Harry Potter og de vises stein» kom ut.

4)Dalhousie Castle  befinner seg litt sør for Edinburgh på et sted som kalles Midlothian.Dette slottet går det også å overnatte på, og falkoneriet kan man se uglene som ble trent for Harry potter filmene.

(linket)

 

5)Jacobite Steam Train, Highlands:

(linket til artikkel)

Kilde:
«I Harry Potters fotspor»|rb.no
J.K Rowling |wikipedia.no
Harry Potter|wikipedia.no

17 thoughts on “Viktige Harry Potter steder

  1. Jeg fikk nok ikke gått i Harry Potter-land i Universal, siden det åpnet etter at jeg reiste fra USA. Men pratet med en venninne i går, om hvordan det var, og den ene riden der hørtes ut som en av de kuleste i hele Orlando! Og de to berg-og dalbanene, Dueling Dragons, som har vært det i mange år før, men nå er i midten av HP-land, er to av mine favoritt berg-og dalbaner noensinne!!

    1. Nei,det er sant. tenkte over det når jeg skrev innlegget,men så jeg på datoen og årstallet. Har veldig lyst å dra ditt,kanskje besøke deg når du studerer i USA=)

    1. hehe, jupp. geeky!=) hehe. Synes det selv også er morsomt å komme over sånne typ innlegg! 🙂
      Har også lyst på det, en LOTR tur hørtes fint ut!

  2. tusen takk for alle fine ord og kommentarar! så klart er det berre å lage eit liknande innlegg, er jo berre kjekt å sjå kva andre har i liked mappa si! 🙂

    uff, kjenner eg blir på gråten berre av tanken på harry potter om dagen. det er jo snart over. over. som i ikkje meir. trist, men godt. føler liksom at eg kjem til å vere voksen etter at eg har sett siste filmen. då er barndomen offisielt over.

    1. Bare hyggelig Kristina! Skal huske på å lage sånt innlegg=)

      Bra at det ikke bare meg som er på gråten i det siste tanke på Harry potter. Jeg er gråten når jeg snakker om hva jeg skal idag,og når jeg ser på trailere på tven. var på kino i går og på forfilm,eller trailer før filmen var det HP traileren. Satt der på gråten,og med frysninger over hele kroppen nesten. Det blir epic,og trist om hverandre.

  3. Jeg HAR så ufattelig lyst til å dra til Harry Potter parken i Florida, jeg får blodsmak i munnen ved tanken! TENK å ha all verdens budsjett å kunne svi av penger på et slikt sted – jeg MÅ og skal dit i forhåpentligvis ikke så altfor uoverskuelig fremtid.
    Herlig innlegg, og jeg gleder meg så infernalsk til imorgen, da min søster og jeg skal på siste filmen:D Ville så aller helst ha gått på selve premieren, men idiotstedet hun jobber på, skal ha nattåpent, og INGEN fikk bytte vakter da:(( Rasshøl, vet de ikke at dette er LIVSviktig?!?!!

    1. Det skjønner jeg godt! Jeg har veeeldig lyst å vinne i lotto nå så jeg kan dra til orlando og på parken<3 Kjipt at søsteren din ikke fikk fri da, at folk ikke skjønner at premieren er dødviktig=) dere får glede dere til i morgen da=)

  4. mitt nr 1 drømmereisemål er wizarding world.
    jeg må dit!!!!

    men elephant house har jeg faktisk vært, de har god kakao der 🙂
    og de som jobber der er koselig.
    Ifølge vennina mi satt vi på samme bord som rowling pleide å sitte ved når vi var der hehe..
    har og vært utafor balmoral flere ganger, men aldri inne.

    kos deg masse inatt btw, er egentlig litt glad for at jeg ikke skal se den før imorra kveld..da får jeg sjansen til å forberede meg ordentlig.. er ikke klar enda..

    1. Somsagt samme her også, vil dra til orlando så fort jeg vinner i lotto. hehe=) ikke at jeg spiller mye da,men skal begynne:p

      Så spennede at du har vært på elephant house!
      Hadde det kjempe fin førpremiere,vi fikk goodiebag med plakat og masse godteri. Det var en utrolig spesiell stemning i storsalen, det var folk som hadde kledd seg ut. Før filmen så gikk folk kledd ut som dødsetere ned trappe gangene med lykter.. Gled deg,og ta med papir. du kommer til å gråte!

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

