om litteratur og bøker · Tvserier · Mine bokanbefalinger

Bokanmeldelse: Supernatural Book of Monster

Forfatter: Alex Irvine
Språk: Engelsk(er usikker om denne her er oversatt til norsk eller ei)
Utgitt: 2008
Paperback
Antall sider: 256
Illustrasjoner: 35 svart/hvitt illustrasjoner og 16 sider med bilde(farger)

(Oversatt av meg fra denne siden her)

For 23 år siden  mistet Sam og Dean Winchester sin mor etter at en demon drepte henne. Som følge av denne tragedien bestemte faren deres for å lære guttene alt om det overnaturlige og det paranormale ondskap som lever i de mørke hjørner av Amerika, og hvordan drepe det. Denne unike illustrerte samlingen inneholder alt Sam og Dean kunnskap om demoner og overnaturlige skapninger. Alt  fra vampyrer,spøkelser , revenants(?) og reapers. Boken er også  fylt med deres fars egne dagboknotater fra jakten på den demonen som drepte moren deres,og gjør denne boken en bra ledsager til hver spennede episode-og et  nødvendig våpen mot den hemmelig krigen mot alle de skjulte vesner av mørket!

Hadde lenge gledet meg til å få denne boken i hånden av den grunn at jeg elsker serien som boken er basert på; Supernatural . Jeg slukte denne her på 2 dager eller så, og fikk lyst på å joine Winchester brødene i kampen mot det onde.

Når det er sagt så synes jeg boken er passende for de som liker å lese litt om det overnaturlige og myter rundt disse igjen. Det overnaturlige akspektet er en del av menneskers hverdag i alt fra spøkelser til UFOer ,og mørke krefter som kan skjule seg i mørket. Enten det er om nøkken eller den hvite kledde jenta som hjemsøker veiene på søken etter sitt neste ofter. Det er kanskje vandrehistorier som er rette ordet for de jeg nevnte ovenfor.

Denne boka er begynt opp etter hovedkapitteler,deretter underkategorier. Den er fylt med bra illustrasjoner og dagboknotater fra «John Winchester». Bakerst i boka er den oversikt over ulike urter som har magiske krefter og info om ulike demoner.

Det som jeg synes var litt små irriterende med oppsettet med boka,eller utformingen med boka. Er at disse notatene fra faren til «Dean» og «Sam» er satt inn som avrevne spiralhefte ark. Så har de satt inn snirklete skrifttype som for min del gjorde det litt vanskeligere å lese. For min del hadde det ikke gjort noe om det hadde brukt samme skrift type og farge bak skriften som hele boka.

Hvis du sitter å lurer på om du som f.eks ikke har fulgt med på serien ville ha utbytte å lese boka,så kan jeg si at du kan få det. Det er ikke en nødvendighet å sett alle sesongene heller, denne boka er basert på de ..tja 2 første sesongene (ut i fra handlingene de trekker innemellom for å forklare ting og tang).

Innledningsvis forklarer forfatteren historien så langt, hva som er viktig å vite for lese videre. Leser du de 2,5 sidene i starten så er du «good to go». Eller klar for å kjempe mot onde krefter.

Forfatteren har også skrevet boka så det virker som enten Sam eller Dean «skriver» den. Noen ganger kan de være forvirrende ettersom det til tider ikke er noe klar «forteller».

Bunn og grunn er dette en bok for både de som elsker serien og de som liker det overnaturlige. Denne boken er kanskje ikke mesterverket i seg selv. Men forteller om de ulike monstrene og historiene på en enkel måte, så denne boka er ikke kjedelig når du først for startet.

Fra tvserien «Supernatural» : Dean Winchester spilles av Jensen Ackles og Sam Winchester(bakgrunn) spilles av Jared
Padelecki

Denne boken for 4/5 stjerner av meg.

Har du lest denne boken før?

Author

Alex Irvine

Publisher Titan Books Ltd (United Kingdom)
Year 2008
ISBN 9781848562790
Format Paperback – 256 Pages
Illustrations 35 b&w images, 16pp colour illustrations
3 kommentarer om “Bokanmeldelse: Supernatural Book of Monster

  1. Tilbaketråkk: Dear June «

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

