Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Bokanmeldelse: Alkymisten

Forfatter: Paulo Coelho
Oversetter: Christian Rugstad
Antall sider: 164

Boka forteller om den andalusiske gjetergutten Santiago, og hans drøm om å finne en av verdens rikeste skatter. Fra Spania reiser han til Tanger og gjennom Egypts ørken til et skjebnesvangert møte med alkymisten. Om å lytte til sitt hjerte, forstå tegnene livet gir, og følge sine drømmer.

Jeg leste denne boken ganske fort og det er kanskje noe som ikke bør gjøres. Følte denne boka hadde enda mer dypere mening enn den jeg satt igjen med og den var til tider kanskje litt tunglest. Med det mener jeg at den til tider var vanskelig å følge med eller holde tråden på historien. Jeg diskuterte denne boka med en venninne,og hvor jeg sa at jeg ikke fikk helt med meg helhetsbilde på denne boka. Hvorav hun sa at den boka var veldig filosofisk.

Det er kanskje en bra måte å beskrive både Paulo Coelho’s skrivemåte i denne boka. Jeg har ikke lest noen andre bøker av ham ennå,men skal prøve meg videre. Han virker som en utrolig bra forfatter.

I denne boka møter vi en ung gjeter gutt som lever ut sin drøm gjennom ha sin flokk sauer og det å kunne ha friheten til å reise rundt. Men en dag (skal ikke avsløre så mye av handlingen her) så endres han livsstil og liv seg. Han settes på prøver og begynner en reise over land,og gjennom ørken for å finne en skatt. På veien møter han somsagt mange prøver og får innsikt samt visdom på veien.

 For min del så ble denne boka litt for «flytende» og man kunne lett miste den «filosofiske» tråden som går gjennom boka.

Men fikk med meg hva kanskje forfatteren prøvde å si med historien, at vi alle mennesker søker etter skatter på en eller annen måte, lever ut drømmer. At det er viktig å finne sin historie her i livet,og leve ut den. Aldri gi opp håpet om å nå dine egne drømmer.

Tror jeg må lese denne boka om igjen en annen gang, men synes denne boka kanskje var litt oppskrytt. Jeg hadde kanskje alt for høye forventninger til boka etter å lest at den var bra og enestående,og at den var solgt i mange millioner eksemplarer.  Kanskje ikke den var helt i min «lesestil». Kanskje det er en av de bøkene som må leses flere ganger for å få mening.

Vet ikke helt om den jeg skal anbefale den eller ei,men kanskje passer for enkelte og kanskje ikke passer for alle.

Den får 3/5 mulig stjerner av meg

Har du lest denne boken før? Din mening?

12 thoughts on “Bokanmeldelse: Alkymisten

  1. Jeg har ikke lest den før, og kommer nok ikke til å gjøre det heller, dessverre. Er ikke into slike bøker egentlig ;p

    //Secret Cirkle-serien var ikke kjempebra akkurat, men helt grei underholdning 🙂 Greit lesestoff når man kjeder seg 😉

    1. Var ikke helt boka for meg for si det sånn.. Ble litt «sliten» Å holde øye med alt filosofiske tankene gangene.
      //aha,da vet jeg det!:)

    1. Takk:) Tenkte å få begynt med det igjen,så har jeg ikke fått lest så mange bøker pga skole dette semesteret:) Fullt mulig denne boka faller i smak hos deg,men for min del ble den litt for filosofisk og flytende 🙂

  2. Aldri hørt om den en gang, og kommer neppe til å lese den…

    Sv; Den begynte vel også ganske samtidig som The OC, så jeg foretrakk vel OC.

    // Jepp, det stemmer nok det du har sett :p

    // Jepp, skjønte det var det du mente, og det er jo jeg også enig i. I den forstand så var jo alle de tre oppfølgerne forutsigbare, og følger en viss formel.

    1. Jeg kommer kanskje til å lese den en gang til,men ikke med det første. var litt for filosofisk for min del:) hehe

      //aha, men jeg kan jo sjekke ut O.C og du OTH:P hehe. Men one tree hill er en bra dramaserie:)
      // Så bra at du skjønte det:) hehe. Spennende å se om det blir flere oppfølgere.=)

  3. Tilbaketråkk: Dear June «
  4. Litt fail her… HELT i starten av boken står det, altså på FØRSTE LINJE står det «GUTTEN HET SANTIAGO» til og med, med store bokstaver 🙂

    Vi skal ha prøvemuntlig om boken Alkymisten imorgen, så ja… vi vet det 🙂

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

