Filmer · om mine følelser og tanker

Pirates of the Caribbean:On stranger tides|min mening

Formen min er så som så, og som den lille bloggomanen jeg er så greide jeg ikke å holde meg unna bloggosfæren lenge av gangen. Under kommer min mening om filmen, jeg så filmen vel og merke i 3D. Alle bildene under er linket til kilde!

Filminfo:

Originaltittel: Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides 3D
Manus: Ted Elliott, Terry Rossio
Genre: Action / Eventyr / Fantasy
Lengde: 2 t. 16 min.
Produksjonsår: 2011
Kinopremiere: 18.05.2011
Filmens handling:
Johnny Depp vender tilbake i sin ikoniske rolle som Kaptein Jack Sparrow i en handlingsmettet beretning om sannhet, forræderi, begynnelse og slutt. Da Jack støter på en kvinne fra sin fortid (Penelope Cruz), er han ikke sikker på om det er kjærlighet, eller om hun er en hensynsløs bedragerinne som utnytter ham for å finne den sagnomsuste Ungdomskilden. Hun tvinger ham ombord på Queen Anne’s Revenge, skipet til den formidable piraten Svartskjegg (Ian McShane), så Jack befinner seg plutselig midt i et uventet eventyr der han ikke vet hvem han skal frykte mest: Piraten Svartskjegg eller kvinnen fra hans fortid.
Selve 3D er ikke den som jeg hadde forestilt meg, førset gangen jeg så en film med  3D effekt var Istid 3,og det var ikke noe særlig spesielt. Hadde for meg at ting skulle fly ut av skjermen,og alt skal liksom være så virkelighetsnær. Fullt mulig det er tvreklamene som gjør det mer spennende. Tror ikke det gjør noe forskjell om man ser denne her med 3D eller 2D(vanlig). Men skal nok se filmen en gang til uten 3D,kanskje når den kommer ut på dvd.
Nok babling om det, over til filmsnakk….
Denne filmen møter vi nok en gang Jack Sparrow på sine  ville ferder,som vikler seg inn i eventyrer og reisen mot fjerne skatter som han vil ha en «liten» del av. Denne gangen får vi også se en litt annen side av den nokså til tider egosentriske sjørøverkapteinen. Kan vel si at han er en survivor,en kjemper. Derfor han kommer mer eller mindre helskinnet gjennom ting og tang;hvor andre feiler.
For min del er det rollefiguren og selve skuespillet til «Jack Sparrow» som er hjørnesteinen i hele denne filmserien. Selvom de første 2 filmene var fine og bra start på selve serien,så følte jeg at de trakk ting litt ut i 3’ern og at den ikke ble så fullt så bra som 1’ern og 2’ern. Hvorfor jeg trekker inn de foregående filmene er vel av den grunn at jeg synes denne(film nr 4) var bedre enn den forrige filmen(film nr 3).
Nå føler jeg at filmskaperne safer litt med historien,og heller kanskje legger mer vekt på selve rollefigurene. At de skal dra i land hele historien og skape liv til den. Selvsagt likte jeg den,det er ikke det dette står på. Er en helbarka Jack Sparrow fan,men når det kommer oppfølgere, og oppfølgere forventer man liksom noe mer også. Kanskje ikke underverker for hver skritt man tar,men noe  mer utvikling,enn det samme historien. Det er en skatt,det er noe spillopper Jack Sparrow gjør osv.
Kanskje uforutsigbarhet er det ordet jeg leter etter. Savner det at jeg ikke helt vet hva som venter meg rundt hjørnet.
Under filmen satt jeg jo å lo,fikk frysninger og satt med munnen nesten på vid gap når det var spenningsmomenter på vei.Levde meg virkelig inn i selve handlingen der og da. 
Følte litt sympati for kjære Jack,og han forsøk på å holde seg på rett side. Kanskje den vinnende part,men også på en måte sørge for at det er han selv som går ut som seierherren aller sist.
Kort oppsummert synes jeg denne var en god,underholdende film og morsom som vanlig. Følte den gikk fint inn i rekken av de andre filmene,den skilte seg ikke ut heller. Likte du filmene forut i denne serien er det å anbefale å gå å se den på kino,er du ikke heeelt Pirates of the Caribbean fan er det lurt å leie/kjøpe den når den kommer på DVD.
Blir spennede å se om det blir mer filmer,men synes ikke de bør strekke det mer en 5 filmer eventuelt. Hvis det skal bli mer i denne «sagaen/serien»,så må historien/handlingen utvikles og gjøres mer uforutsigbar.
Med tanke på terningkast er jeg veldig usikkert, og vingler mellom en sterk 4’er eller en svak 5’er.

Har du sett filmen?Hva synes du?

 

Kilde:Bilder og info fra filmweb.no sine sider om filmen.

21 thoughts on “Pirates of the Caribbean:On stranger tides|min mening

  1. Tykkjer den absolutt var vard å sjå. Hadde ikkje mykje samanheng med dei andre filmane i serien, men det er kanskje like greit, då hadde den kanskje vorte litt meir som trearen: du har sett det før og dett litt av.

    1. hehe:) Ja, 1’ern er jo aller best. Men denne var jo helt grei film. Det var jo deler som var spennende og det samme «morsomhetene». Kanskje det at den har for mye forutsigbarhet. At man føler man har sett mye av det før.

    2. hehe:) Ja, 1’ern er jo aller best. Men denne var jo helt grei film. Det var jo deler som var spennende og det samme «morsomhetene». Kanskje det at den har for mye forutsigbarhet. At man føler man har sett mye av det før.

  2. Jeg har ikke sett den enda. Når jeg tenker meg om, tror jeg faktisk ikke jeg har sett 3’ern heller. Hmm, det må jeg gjøre noe med når jeg får dratt meg tilbake til gamlelandet. Jeg slukte jo de to første filmene rått, liksom. (Selv om jeg aldri helt kunne forstå hvorfor alle ble helt gaga over Jack Sparrow. Jeg vet… jeg er en sjeldenhet. Det er sikkert fordi jeg ikke er en stor Johnny Depp-fan.)

    1. hehe,du får se begge to filmene:) Nr 4 har ingen sammenheng med nr 3,så det er jo ikke helt nødvendighet. Nr 4 er ikke Orlando Bloom eller Keira Knightly med,men bare Johnny Depp og hans rolle figur samt noen av de gamle sjørøver skurkene «Captain Barbossa» og «Svarteskjegg». Pluss en tidligere flamme av Jack Sparrow.
      Synes Johnny Depp gjør en utrolig bra jobb med å forme rollefiguren «Jack Sparrow». Var ikke helt Jack Sparrow fan i starten,var i en Orlando Bloom fase. hehe:P

  3. Sv; Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Har aldri hørt om den boka en gang jeg :p

    // Takk, den er så fin så fin ❤ Hahah, det tror jeg du må vente lenge på 😛

    // Hehe, lykke til sier jeg bare. Tror ikke det hadde hjulpet om jeg hadde sovet mye dagen før. Men Red Bull trengs for å overleve. Ni timer blir jo ingenting i forhold :p

  4. Tilbaketråkk: Siden sist.. «

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

