om mine følelser og tanker · om nyheter · Tema

Tror ikke på suksess for formfulle modeller minmote.no

Tror ikke på suksess for formfulle modeller minmote.no.

Skaper debatt:De formfulle modellene Tara Lynn, Candice Huffine og Robyn Lawley på forsiden av italienske Vogue skaper store overskrifter over hele verden. (Foto: Faksimile, italienske Vogue)

I disse dager er debatter om hvor vidt tynn man må være før man skriker spiseforstyrrelser eller hva som er ideal kroppen? Om hvorvidt det er et sunt forbilde å ha formfulle modeller gående på catwalken/ i reklamer. Synes å ha lest et sted at mange mente at det ville skape et usunt kroppsbilde hvis det var for store eller litt for formfulle modeller på forsiden av blader o.l

Jeg husker dessverre ikke hvilken artikkel jeg leste dette i,men er ganske sikkert på at det var noen i den duren. Folk er kanskje litt smålei av at debatten om kroppfiksering og «idealkroppen» dukker opp igjen.Særlig i forbindelse med at Fotballfruen la ut bilder av seg i bikini. Hvor leserne reagerte kraftig på hvor tynn og mager hun var, at det kanskje var galt av henne å legge ut disse bildene pga hvor lett påvirkelig unge lesere kan være.

Skal ikke dra inn så mye av denne saken i dette innlegget siden det har vært så mye debattert rundt omkring i bloggverden,samt i nyhetsbildet.

Luftslottet skrivet er velformulert innlegg om hvorvidt det er opptil bloggerne å ta ansvar ovenfor sine lesere og det er kanskje relevant i Fotballfruesaken. Det gjelder kanskje ikke bare henne heller,men generell tanke. At det kanskje er på tide at bloggere tenker litt mer over hva vi skriver og legger ut på bloggene våres.Selvsagt er det jo opp til enhver blogger dette,og man har jo ytringsfrihet. Men det er på visse punkter man kanskje bør tenke seg om to ganger.

Linket

Før jeg sporer av helt her,så får jeg forsette litt på tema eller det som overskriften på innlegget tilsier det skal handle om. Jeg kom over denne artikkelen på minmote.no,og  som fikk meg til å fundere litt på dette her. Først å fremst er det vel moteindustrien og motehusene som skaper visse idealer og illusjoner om «perfekte kroppen». Kanskje litt kynisk tankegang det,men det er der vi ser slanke ( til nesten grensen  for tynne) modeller traskende rundt i vårens eller høsten kolleksjoner.

Kanskje det er noe i det Karl Lagerfield sier,om at ingen vil se tykke modeller på catwalken .  I de siste årene har flere motehus og blader som har  valgt  å vise sunne og formfulle modeller som deres frontpersoner. Det er bra synes jeg, kanskje det bidrar til å skape et litt sunnere bilde og bedre holdning. At folk kanskje burde godta at det er greit å ha litt kjøtt på kroppen så lenge det ikke går ut over helsen.

fra weheartit.com |http://weheartit.com/entry/10435155

Kanskje det er på tide at de store motehusene leder ann å la modeller med litt mer kjøtt på beina vise at det er ikke verdens undergang hvis man har kjøtt på beina eller har former. Det er kanskje å si det litt hardt,men det er mye forskjellige ting som kan dras inn i denne eviggående debatten. Men det er å finne en middelvei,en som ikke er for usunn eller  viser et galt bilde av den kvinnelig kroppen, og en måte at det ikke er galt å være tynn heller.

from weheartit.com |http://weheartit.com/entry/9870244

Vi kjenner ikke historiene til modellene,eller for den saks skyld Fotballfruen. Mange kan ha problemer med å legge på seg av naturlige årsaker og andre har bare en kropp hvor man kanskje ikke får lagt på seg så mye kg ( høy forbrenning o.l). Det samfunnet vi lever i er det kanskje lett å hevde at en har  spiseforstyrrelse med en gang noen er for tynn eller kanskje ikke passer inn i hva som er normalt for den som betrakter.

http://weheartit.com/entry/10638492

Dette var et langt innlegg, og kanskje jeg ikke helt fikk frem det jeg mente. Begynte å skrive dette ganske sent på natt. Men bunn og grunn så tror vi aldri kommer til en «enighet» om hva som er ideal kroppen eller hva som er et sunt forbilde. Det er først og fremst reklamer,magaziner og i moteverden unge jenter får et vist inntrykk på hva som er «populært» og for å kanskje passe inn i den «ideal bildet» så man ha det rette utseende og kropp.

Personlig mener jeg ikke at det er noe galt å ha former og heller ikke å være tynn, så lenge ikke det går utover helsa. Viktig å ha riktig forhold til mat og trening,et sunt et.

Hva mener du? Er det bra med formfulle modeller på catwalken ?


33 kommentarer om “Tror ikke på suksess for formfulle modeller minmote.no

    1. Så bra at du synes det:) Er helt enig med deg, det er sunt med formfulle modeller. Men det er den allmenne oppfatningen som preger moteverden,at man skal nesten passe inn i size 0 for å ha den perfekte kroppen. Det er jo galt det,og for min del er det ingen klar bilde på hva som er den «perfekte» kroppen.

  1. Hehe har sett bildet før, men ikke tenkt over at det var noe spesielt ved det. Men det er jo faktisk normale kvinner der. Mye mer inspirerende å se

    1. Samme her også, hvis jeg hadde sett dette bildet utenom den konteksten så hadde det ikke gjort noe særlig inntrykk på meg. eller synes de er normale størrelser:) Synes det er spennende å se at Vogue prøver seg med litt mer formfulle modeller.

  2. Jeg syns det er superbra! Liker innlegget, du kommer med mye bra og fornuftig 😉 Jeg skrev et lite innlegg om det selv i dag. Jeg stemmer for en mer mangfoldig fremstilling av kvinnekroppen i media!

  3. jeg synes det er helt fantastisk av vouge og gi ut et magasin med formfulle modeller. dagens idealer er verken spesielt pene (sånn egentlig) eller sunne.

  4. Syns det du sier her er veldig bra jeg, særlig på slutten der, når du sier » Viktig å ha riktig forhold til mat og trening,et sunt et.» For det virker som mange fokuserer på trening og mat litt for mye, til en grad det blir usunt for kroppens del. Selv tror jeg ikke det hadde gjort noe med modeller med mer kjøtt på beina, men jeg syns ofte at når de har plus size på catwalk og i photo shoots, at disse igjen er i overkant store. Det må jo finnes en mellomting tenker jeg. Jaja, nå er ikke jeg den som følger mest med i moteverdenen, så vetje jeg :p Men bra innlegg.

    1. Det er jo en mellomting når det kommer til disse formfulle modellene, kan jo som du sier at i photoshoots eller catwalk at noen er alt for store,at de kanskje velger å ha litt plus size ekstra for å gjøre et statement.. Det gjelder å ha et riktig forhold til mat og trening, ikke for mye av det ene eller andre. Følger heller ikke så mye på moteverden heller,men hender jeg titter innom minmote.no for å lese artikler der.

  5. Jeg synes man burde begynne å fokusere på sunne modeller, ikke bare tykk vs tynn! Når det kommer til modellbransjen osv så burde man finne sunne kvinner som er godt trent og som er midt imellom, istedet for å fokusere på enten syltynne modeller, eller modeller med mye ekstra. Når sant skal sies så er det ikke sunt å være verken for tynn eller for tykk, uansett hva grunnene er til at man er for tykk eller for tynn…

    1. Skjønner hva du mener. Det finnes jo en mellomting,og det er viktig å fremme at man kan være tynn og sunn på samme tid. Det har jo vært mye fokus på dette her,tynn vs tykk.

  6. Jeg sier et sturt og rungende ja til alle kroppsfasonger på catwalken, men jeg synes man bør begrense seg til hva som er «sunne» kroppsbilder. Det vil si at jeg mener modeller som er sykelig overvektige, eller sykelig undervektige ikke bør få plass på en catwalk, fordi de rett og slett er usunne forbilder… Hvis det gir noen mening 🙂

    1. Thumbs up!:) Bra sagt, er så enig med deg at man bør kanske begrense det ,det er jo ikke noe sunt forbilde ha en som er alt for overvektig. For all del former er bra,men det er jo som jeg nevnt ovenfor en middelvei.

  7. Jeg syns ikke jeg så noe galt med de jente på forsiden:s.. De var veldig hot! Jeg så på bildene til Fotballfrue i bikini.. jeg syns jo egentlig at hun ser normal ut med klær på, men på bikini bildene så virker det som om huden sitter helt inntil ribb-beina.. jeg hadde jo selv ha ønsket en slik mage som hu.. men syns det er litt greiet at kvinner har litt kjøtt på seg, slik at de ikke bare er bein og skinn.. som du sa også, du kan se ut akkurat som du vil, så lenge det ikke går over helsa di!

    1. Ikke jeg heller:) De så sunne ut,ikke for tynn eller for tjukk. Akkurat passe synes jeg! Så også bildene,og jeg skjønner litt av «hysteriet» rundt dette. Men hun trener jo ganske mye,så det har kanskje noe med det. Hvem vet.?

  8. Kanskje noen vil høre en manns mening om dette? Har tillat meg å skrive litt om kvinner og fedme. Blir vel kanskje storm av slikt også. se vår blogg http://www.vogtene.no/?p=2918. Men det er slik at kvinner er kvinner verst.

    et sitat…. «det ER faktisk lettere i verden for de som ser bedre ut og er hvert fall normal trent og slank. Da mener jeg ikke kvinneidealet til ”pedodesignerne”.»

    Så men hele min mening ser du på vår nettside http://www.vogtene.no

  9. Jeg synes det er kjempeflott, og ikke minst på høy tid, at dette begynner å bli aktuelt innen moteindustrien! Former er flott! En kvinne skal ha kurver. Men jeg forstår også de som sliter med aldri legge på seg osv. De finnes også, så skal ikke dømme noen. Synes det er viktig at hvert enkelt menneske forsøker bli glad i sin egen kropp, slik hver enkelt er skapt. Så fremt den er sunn, selvfølgelig. Det er viktig at det finnes kontraster. Ikke bare disse radmagre modellene. Så dette er absolutt et skritt i riktig retning! 🙂

    God helg 🙂

    1. Synes det er bra at Vogue «kastet inn ballen» og fikk igang en liten debatt. Selvsagt er det ikke oversized modeller som skal gå på runwayen,for det kan gi et feil inntrykk også,men som du sier en kvinner skal ha kurver. Kanskje ikke alle som har beinbygningen eller former,og ser naturlig tynne ut også. Det er viktig som du sier å være glad i kroppen man er i, man skal jo trossalt leve med den helelivet:) hehe. Bra med konstraster også:)
      God helg til deg også:)

  10. Jeg la ærlig talt ikke merke til at modellene på forsiden var mer formfulle modeller, de ser like hotte ut i mine øyne, og stråler mer sexappeal gjennom både kroppen og ansiktet enn de fleste andre radmagre modeller de vil vi skal se opp til. Så skjønner virkelig ikke hva som er problemt med mer formfulle modeller.

    1. Samme her også, skjønner ikke helt hva problemet er. Men det er kanskje den mer «allmenne» oppfatningen at folk kanskje ikke vil se formfulle modeller. Som mange andre har kommentert på innlegget mitt ,så må det være en mellom ting. Man kan ikke være alt for store heller,ettersom man skal være et sunt forbilde. Men heller ikke for tynn heller. Jeg mener så lenge man er fornøyd med den kroppen man har,trener og har et sunt forhold til mat så er det bra. Er kanskje ikke så flink til trening,men jeg er fornøyd med det jeg har av former:)hehe

  11. Jeg sier meg enig med luftslottet, jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan bruke modeller i alle størrelser. Faktum er jo det at vi kvinner(og menn) finnes i alle størrelser og fasonger.

  12. Jeg synes denne kampanjen er råkul, og jentene er kjempe vakre. Men på den andre siden, det er ikke sunt å være tjukk. Det er ikke noe bedre å være overvektig enn undervektig. Jeg kunne ønske moteverden satset mer på de jentene midt i mellom: sunne, men med litt kjøtt på beina 🙂

    1. Samme her også,få litt fokus på det igjen. Men som du sier det er ikke sunt å være overvektig og heller ikke undervektig. Håper de også får satset mer på de jentene midt i:)

  13. Jeg synes de formfulle modellene som «frontes» ser sunne ut! Hadde de sett ut som bakgata på Grönland hadde det värt en heeelt anen ting. Ta f.eks Whitney Thompson, hun ser hvor fresh og pen ut som helst! Blir litt misunnelig på utseendet hennes :p Og hadde jeg värt designer hadde jeg mye heller valgt henne enn ett av beinranglene som drar seg ned på catwalken.

    Tror nok dette er ett evigvarende tema, men tror samtidig at de litt mer formfulle modellene kommer til å slå igjennom for fullt i löpet av noen år : )

    1. Bra sagt:) For min del ser de også sunne ut, men er visst noen av de som har BMI som er ikke sunn har jeg hørt. Men uansett er det jo en bra start at Vogue har denne forsiden,starter debatter og kanskje det er ment som en provokasjon. Er jo noe som du selv sier kommer til å være evigvarende tema,og jeg håper som du at de litt mer formfulle modellene slår gjennom i fremtiden:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

