om mine følelser og tanker · Tema

Hvilken side er du på?

Vi kan ikke unngå å se de små,men informative reklamekampanjene til statensveg vesen eller de skiltene ved veikanten som ber billistene om å enten senke farten eller bruke bilbelte. To ting som er veldig viktig.

Er ikke billist selv,men kan skjønne at det å kjøre bil kommer med et ansvar,ikke bare for deg selv og de som setter seg inn i din bil. Men også for andre som ferdes på vegen. Derfor er det innmari viktig at alle er på den riktige siden av fartsgrensen,bruker bilbelte og ikke sitte i telefon i bilen mens man kjører.

Kanskje litt kynisk å se det sånn,men bil er nesten et «rullende våpen»,et som kan drepe,såre og føre til ødeleggelser.Så det er enda mer viktig at du både tar vare på deg selv,dine nære og kjære. Men også bry deg om de som ferdes på veiene.

//linket

Visste du at…

  • i over halvparten av alle dødsulykker i trafikken har for høy fart vært en av årsakene
  • i omtrent hver tredje dødsulykke har farten vært litt for høy i forhold til fartsgrensen eller føreforhold. Det er altså ikke bare ulykker med svært høy fart som dreper.
  • dersom alle alltid hadde holdt fartsgrensen, kunne vi i 2010 spart 50 menneskeliv, unngått at 121 personer ble hardt skadd og at 707 ble lettere skadd.

(kilde)

Det er så mange ulykker som kunne vært unngått hvis man hadde latt være å kjøre de 10 km over fartsgrensa,eller ikke å ta på seg bilbelte pga man skal bare en «liten» tur til butikken. Man skal selvfølgelig ikke gå rundt å tenke på slike ting hele tiden,men det er noe man bør ha i bakhodet.

//linket

Samme gjelder det med fylle kjøring, og  jeg er ikke sikkert den eneste som har sett de reklameplakatene som henger på busser og andre kollektivtranspor midler . De som handler om unge som fylle kjører,eller kanskje generelt folk som setter seg bak rattet påvirket av noe.

Det er nok med et glass eller to før man sikkert mister kontrollen,og hvis man som passasjer eller kompis ser at noen er på vei til å sitte seg inn beruset eller påvirket andre ting ,bør man si fra.

Husk alltid å bruk bilbelte,hold farten og ikke bruk mobilen i bilen hvis du ikke har handsfree.Det er nok at man ser bort et par sekunder fra veien,til ulykken kan skje. Nok med at du skal bare sjekke en melding eller ta telefonen.

Nå nærmer vi oss sommerferien,og det betyr at folk flest drar på hytter eller skal bort. Uansett betyr det økt trafikk og da er det enda viktigere å holde riktig fartsgrense,være våken og ha på seg bilbelte!

Hvis du har bil,
er du obs på å bruke bilbelte,holde farten osv?

Kilde: statens vegvsen om fart,bilbelte og stopp å sov. Bildene er linket til kilder.

 

19 thoughts on “Hvilken side er du på?

  1. Jeg kjører ikke bil selv, men vi har jo biler, og er ofte på tur. Husker alltid på belter og Ingriden vår sier klart ifra, når hun syns det går for fort. Også er Øyvind meget ansvarsfull i trafikken.

    1. Så bra at Ingrid sier fra=) samme gjør nevøen min når han kjører bil med faren sin(altså broren min). Han er veldig påpasselig på det!:) Er jo bra at de små lærer fra ung alder.

  2. Veldig flott post, Nina Christine. Trafikksikkerhet er noe jeg er veldig opptatt av. Jeg følger fartsgrensene og bruker alltid belte, setetbeltet tar jeg helt automatisk på med engang jeg setter meg inn i bilen. Det er viktig både for meg selv og andre, løse personer kan ikke bare bli skadet selv men også skade andre om uhellet er ute. Sitter en person i baksetet uten sele kan den fyke inn i bakhodet på personen foran seg ved en bråbrems.

    1. Takk:) Er så mange som glemmer å bruke bilbelte når de skal på korte turer. Bra at du tar på deg bilbelte automatisk, viktig å ha innarbeidet en vane! Løse gjenstander og personer kan skade ,verstefall drepe personen som sitter foran. Når man kræsjer eller bremser er det så mye kraft som er i spill.

  3. Bilbelte er et must, det bør være automatisk når en setter seg inn i bilen å ta det på. Det som er skummelt å tenke på at, du kan være så forsiktig som mulig (eller i mitt tilfelle, den jeg kjører med kan være så forsiktig som mulig), men så kan det være noen andre som faktisk ikke er det, det er det som er det farligste.

    1. Helt enig med deg, det bør være automatisk når man setter seg inni bilen. nyere bilmodeller har jo sånn varsel hvis man ikke har på seg bilbelte osv. det burde være på alle biler,en mulig å få installert det. det samt alkolås o.l Man kan kjøre så forsiktig man kan,men det er som du sier ikke garanti at andre gjøre det samme.

  4. Har alltid vært veldig flink til å bruke bilbelte, og det skjer automatisk at det tas på med en gang jeg sitter i bilen. Prøver også å holde farten til fartgrensa, det er nok bare på motorveien det blir litt vanskelig :p

    Men det verste av alt synes jeg er bruk av mobilen, eller hva som helst annet folk gjør i bilen som ikke er bilkjøring! Blir så irritert, og skjønner virkelig ikke hvordan det er mulig. Har prøvd en gang eller to å lese en mld mens jeg kjører, og det er nesten rett og slett umulig. Det er ikke meningen at man skal holde på med mobilen når man kjører bil, da kjører man bil. Bilen er jo rett og slett er selvmordsvåpen vi setter oss frivillig inni!

    1. Vet jo at du er flink med bilbelte,du har værtfall brukt det de gangene vi har kjørt eller jeg har sittet på med deg:) hehe. Skjønner heller ikke at folk greier å sende eller lese mld. Man blir jo distrahert osv. Det skal ikke mye til før man er over i andre kjørefelt.

  5. Kjæresten min ler av meg fordi jeg alltid holder fartsgrensen til det pinlig nøyaktige. I tillegg bruker jeg alltid setebelte, og kunne aldri,aldri,aldri kjørt i fylla. Eller sittet på med noen som hadde kjørt i fylla for den saks skyld. Jeg tror faktisk at jeg ikke engang kunne vært venner med noen som kjører i fylla! (merker jeg blir sinna på innsiden bare med tanken)….

    1. hehe,kjempe bra at du holder fartsgrensa,bruker bilbelte og kjører aldri i fylla:) Skjønner ikke heller meg på folk som sitter seg bak rattet når de har drukket eller tatt noe annet som påvirker deres kjøreevner. det er rett og slett egoistisk for å si det mildt. man setter ikke bare sitt eget liv i fare,men også andres.

    1. Så bra! Man kan ikke skrive nok eller vise nok kampanjer om dette her:) Så det bra at det blir spredd!

      Så bra at du er på den riktige siden. Bil er farlig,og skal brukes ansvarlig. Høres kanskje merkelig å si det på den måten. men det er en måte å se det på:)

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

