om min hverdag

BOKBLOGGERTURNE: BLODMÅNENATTA

Da er det min tur å skrive om «Blodmånenatta» av Guro Sibeko,som jeg leste i forbindelse med Cappelen Damms  Bokbloggerturnéen. I går skrev Gina om boka.

Hva handler boken om?

Kaspara har mistet mammaen sin på havet, og hun er overbevist om at moren svever hvileløst over bølgene og leter etter henne. Kan Kaspara kanskje få de underjordiske til å hjelpe moren hjem? En magisk fortelling sorg, mot og ei jente som aldri gir opp.

-Forfatter:Guro Sibeko

-Antall sider: 128 sider

– Målgruppe: 9-12 år

Personlig liker jeg veldig godt fantasy sjangeren,som nettopp denne boken faller innenfor. Denne boka er for den yngre garden og kanskje ikke byr på den type fantasy som jeg er vant til. Men bortsett fra dette er det en perfekt bok for de som er mellom 9-12, kanskje yngre også.  Den tar for seg fantasi og eventyr figurer som er kjent i norske folkeeventyrer som alle er kjent med. Når jeg åpnet pakken og så forsiden måtte jeg bare begynne å lese den, den så ganske spennende(noe som den var),og voila ble jeg ferdig med den dagen derpå.

Denne boka handler om Kaspara og vi følger henne i søken på hennes mor som ble forsvunnet etter et båtforlis,som også Kaspara var med i. Alle sørger på forskjellige måter,men Kaspara kan ikke bli kvitt følelsen at moren ikke helt er borte. Det er da henne begynner å lete etter måter å få moren «trygt» tilbake selvom det kanskje ikke er i live.

Det jeg likte ordentlig godt med denne boka er måten forfatteren gjorde språket enkelt,at man får følelsen at det er en ung jentes sinn. Andre tingen er vel alle illustrasjonene som boket var spekket med, jeg ble fascinert av hvor bra disse tegningene var. Det hjalp også på fortellingen,at hovedpersonen Kaspara fikk et ansikt og at alle eventyr/fantasi skikkelsene også fikk det.

Sakte,sakte kom det til syne et skjelett.Så fikk skjelettet røde muskler og blå blodårer,og da begynte det å bevege på armene og beina som om den ville sette seg opp. Jeg grøsset og rygget litt bakover.En stund måtte jeg lukke øynene og tenke på myke kaniner og sommerfugler,men jeg løp ikke min vei.

-s.41

Likte også måten forfatteren behandlet døden og etterlivet på en måte som er forstålelig, og det er kanskje noe yngre barn forstår.

Boka er lettlest og som jeg nevnte ovenfor er språket enkelt. Jeg anbefaler denne for de som kanskje har yngre søsken/barn. Den er kanskje skummel for de aller minste,men den  passer bra innenfor den angitte målformen .

Gleder meg til å lese mer av denne forfatteren og kanskje vite hva som skjer videre med Kaspara.

Bokbloggerturné
Blodmånenatta» av Guro Sibeko
Bla i boka

Har du lest denne boka?

8 thoughts on “BOKBLOGGERTURNE: BLODMÅNENATTA

    1. Takk:) er ikke alle som er lesepersoner eller har tid til det. har ikke hatt så mye tid til å lese «vanlig»bøker uten om pensum heller.
      //bare hyggelig! håper du også får en fin helg!

  1. Tilbaketråkk: Uken som var #19 «

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

