Mine bokanbefalinger · om litteratur og bøker

Livstid av Liza Marklund

Da ble var «Livstid» av Liza Marklund slukt og fordøyd,og jeg tenkte jeg skulle skrive litt om boka. En liten omtale.

Hva handler boken om:

Sveriges mest kjente politimann blir funnet myrdet i sengen. Hans treårige sønn er sporløst forsvunnet. Hustruen, Julia, fremstår som skyldig. Etter en summarisk rettssak dømmes hun til livsvarig fengsel av en enstemmig jury. Men Julia hevder sin uskyld. Ingen tror henne. Ingen – utenom muligens hennes beste venninne, Nina, som også er politi. Og kanskje Annika Bengtzon, som er bekjent av Nina og Julia. Annika mistenkes for å ha satt fyr på sitt eget hus, og hun ser flere paralleller mellom seg selv og den livstidsdømte Julia. Livstid er en frittstående thriller om menneskets lengten etter det evige: kjærligheten, tilliten, jobben – og barna. Den er også en direkte fortsettelse av Nobels testamente.

Selvom denne boken er en direkte forsettelser på «nobels testamentet» så er den også en frittstånde thriller. Du kan fullt mulig lese bare denne her. Liza Marklund er flink med å føre videre historien,og skriver på en måte at du ikke føler du har gått glipp av noe fra de tidligere hendelsene/bøkene.

Hovedpersonen i denne boka (som ellers i de siste bøkene til Liza Marklund) er den sta og nysjerrige  journalisten Annika Bengtson.

Min mening

Som nevnt ovenfor er dette en bok som godt leses frittstående uten å lest noe annet, selvom den er lang (nesten 400 sider) merker du nesten ikke det. Du blir dratt med i handlingen og får historien fra ulike personer i boka,men ikke så at du blir helt forvirret og mister helt tråden.

Du kan fullt ligge den fra deg og ta den opp igjen uten å heller å miste tråden. Kapittelene er passe lange og språket er ganske bra.

Du merker godt at Liza Marklund har gjort god research og det står det jo i «Forfatterens Takk» bakerst i boka. Vet jo at for å skrive en god bok,særlig krim ,så må man vite en del rundt politietterforskning og begreper.Liza Marklund hadde gjort en god jobb,og innlemmer disse «fagebegrepene» i historien uten at det blir alt for tørt å lese.

«Hun hadde kommet forbi 7-Eleven og skulle til å gå forbi Yxsmedsgränd da en person trådte frem fra skyggene og tok tak i armen hennes. Forbløffet så hun opp.Han hadde på seg finlandshette.Øynene hans var lyse.Hun trakk pusten for å skrike.En annen person,en annen mann,kom bak henne og la en hanskekledd hånd over nesen og munnen hennes. Skriket ble til en litt forbauset og halvkvalt lyd. Hun åpnet munnnen og kjente en finger gli innemellom tennene,og hun bet til så hardt hun orket.En lav ed ble frest inn i øret på henne,og hun fikk et hardt slag i hodet.Hun holdte på å falle og ble slept inn i smuget.Der inne var det helt mørkt.Hun ble halt inn i et portrom.Vinden ulte ,men hun var helt varm i kroppen.De to mennene,for de måtte være menn,presset henne opp  mot veggen.Hun oppfattet at det blinket i et knivblad.

-Du skal gi faen i ting som du ikke har noe med ,sa den ene….»s.274-275

linket

Du føler med hovedpersonen i boka og føler hennes frustasjoner. Du merker at du er engasjert i historien når du har lyst å filleriste enkelte av personene i boka. Du har lyst å skrike «det var jo ikke sånnn..» osv. Sånn er det mer thrillere/krimbøker,du må lese videre for å finne svaret.Denne slutten lot meg undre litt.. Det er sånne bøker jeg liker,som får deg til å «tenke gjennom» det du har lest.

Skulle til å bemerke noe i forholdt til historien,men kan nesten ikke gjøre det uten å avsløre for mye.Men det er jo selvsagt partier hvor ting går litt trådt,men du drives jo fremover av plottet .

Se oversikten over bøker hvor «Annika Bengtson» er hovedperson her! Jeg likte hovedpersonen i boka,og jeg gleder meg til å lese mer bøker av Liza Marklund. Hun er en bra og flink forfatterinne!

Har du ikke lest denne boka er den å anbefale! Det var godt å lese litt krim/spenning igjen etter å lest for det meste vampyrfiction (leser «Sookie Stackhouse Novels- Southern Vampire Series,men tok meg liten pause i påsken).

//linket

Kilde: >http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8281431318 og tekstutdrag fra boka(s.274.-275).


14 thoughts on “Livstid av Liza Marklund

  1. Jeg er så enkelt når det kommer til bokliteratur. Jeg liker stort sett alt jeg leser av bøker 🙂 Nå er det Harry Hole som pløyes gjennom. Passe bra med krim i påsken…

    1. 🙂 samme her! jeg tok meg like godt fatt på boken som kommer etter den, hadde den i bokhylla mi. tror jeg fikk den til bursdagen min for et par år siden. 🙂 men har ikke noe fler,men har fått en viss oversikt i bokserien hvor «annika bengtson» er hovedpersonen,hun journalisten:)

  2. Tilbaketråkk: 1.mai «

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

