Inspirasjon og tips · om bilder og sånt · om min hverdag · om mine følelser og tanker · På godt & Vondt...

Våren på anmarsj

Kanskje ikke alt som tyder på det nå som jeg sitter å skribler dette innlegg som er et bidrag til Renate som holder en vår-konkurranse på sin blogg,hvor du kan vinne en finfin premie. Du kan lese ALT om konkurransen her!

Som hun skriver på bloggen sin om konkurransebidraget vi skal lage :

«Lag et innlegg om vår og vårstemning på bloggen din og husk å linke tilbake til bloggen min og nevne konkurransen. Hva du skriver og hvordan du skriver det er helt opp til deg selv, og du kan også velge å illustere i stedet for å skrive, i bruk av foto, illustrasjoner osv. Bare fantasien setter grenser.»les mer!

Så jeg tenkte å lage et fin vår innlegg,og skrive litt om hva våren betyr for min del..

Jeg velger meg april!

av Bjørnstjerne Bjørnson

Jeg velger meg april

I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

Våren for min del er når jeg endelig kan se snøen saktig men sikkert forsvinne. Våren er når jeg ser folk tusler rundt  med et smil rundt munnen og når de kler seg lettere.

Våren kan være så mangt,og en vår er ikke foruten snø,vinder,stormer, og annet styr. De sier jo at mars måned er ofte lunefull,men jeg velger å kalle min tolkning på vår som en helheltlig luneful årstid.

Det er faktisk en av min favoritt årstid,som etterfølges av favoritt årstid nr 2 som er sommeren.  Det er noe med når ting smelter,og du hører fuglene enda bedre som om luften er blitt klarere ettersom vinterens harde grep er snart forbi. Du ser fugler som flyver med grener i sin munn og elgene tar seg lengere turer. Slik at  du kan se de fra bussvinduet en tidlig vår-hverdag.

Ingenting slår den følelsen når du kan faktisk trøkke inn vinterkåpen i skapet i gangen og gå på leting etter favoritt vår jakken din som du la vekk i fjor,og gå fornøyd ut av døren å bli møtt av nabounger som løper skrikende rundt og sykler om kapp. Ikke minst det å få sola midt i fleisen når du glemmer at du trenger solbriller når du tusler ute i vårværet nå.

Andre tegn som kan tolke at våren er på anmarsj er når vinterens kåpe er blitt tatt vekk (dvs snøen for de som ikke er helt i de metaforiske hjørnet idag),og man ser de «fine» brune klæddene som hundeeierne ikke har giddet å tatt vekk når de har vært på tur med hunden sin i vinter, og når man ser hvor mye kaffe folk har drukket etter hvor mange tomme «ta-med-kaffe-fra-kaféen» kopper som ligger slengt her og der i grøftene.

Ikke nok med det ser man folk har igjen tatt ut sykkel sin og vingler ut veibanen igjen for å komme  i form til neste sykkelritt. Naboene kommer ut fra sin vinterdvale og finner det for godt å  kanskje vaske bilen etter vinters behandling.

Det med at man kan se folk løpe rundt i sine fine russebukser,og ferie at våren (og ikke minst at videregående er ferdig)  med fyll og fanteri ,er vel også et ganske sikkert vårtegn.

Våren merkes også på at søte Miley på bildet ovenfor, bruker mange timer ut på terrassen og ligger å nytter den varme vårsolen. Viktig  få farge på pelsen etter en lang vinter som hun mer eller mindre har vært inne. «lille» pusen liker ikke helt vinteren. Akkurat som sin ene matmor (dvs meg).

Våren betyr også for en tvslave som meg at favoritt tvseriene tar seg som oftest vårpauser,og at det ikke er lenge til sesong avslutninger.

bilde fra i fjor…

Det ultimate tegnet på at våren er 100% på vei er vel at løvetannen (blant mange andre blomster) dukker opp fra vinterens lange grep. Det + at pollen er kommet!

Jeg kunne forsatt i lange baner,men skal prøve å holde meg «kortfattet». Hvorfor jeg liker våren kan vel oppsummeres med et ord; håp.

Håp på grunn at våren fører med seg nytt liv i form av at omgivelsene våkner til liv, folk blir lettere til sinns og vinterdepreasjonene kan i det minste slippe taket, folk kan igjen ta frem vår klærene sine  og føle seg frie. Kjærligheten vimser i luften og man kan virkelig nyte solen og at ikke lenge etter kommer sommeren.Man kan ta frem grillen og invitere gode venner på grillings med en kald øl som drikke. Man kan sitte på terrassen med en god bok og nyte  den med en god kaffe på si uten å nesten å fryser i hjel.

Våren kan bety som mangt for mange sier jeg bare…

 

Hva er våren for deg?

 


16 thoughts on “Våren på anmarsj

Din kommentar vises rett etter jeg har godkjent den. Takk for din kommentar.

